Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fridag for å vaske huset

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-10, 19:31   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fridag for å vaske huset

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner det helt, i hvert fall er det et valg jeg aldri selv skulle ha gjort.

Hvordan kan man velge å ha en fridag i uken for å vaske huset? Jeg misliker virkelig å vaske huset så jeg jobber heller og tjener pengene det koster å la noen gjøre den jobben.

Jeg skjønner at andre ting kanskje gjøres den dagen også, men det er flere bekjente som har uttrykt at da rundvasker de huset, da skulle jeg heller ta en halv fridag eller noe for å fikse ting og jobbet når noen vasket. Og det er selvsagt bare kvinner jeg kjenner som gjør dette, jeg kjenner ingen menn som har en fridag i uken for å vaske huset.

Hva tenker du når det gjelder dette?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 19:32   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fridag for å vaske huset

Jeg tenker akkurat som deg. Jeg går ikke ned 20 % i lønn for å vaske hus.

Gammel 27-08-10, 19:35   #3
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker at jeg selvsagt hadde forsørget Temmern den dagen hvis han tok fri en dag i uka for å vaske hus. Merkelig nok har han ikke lyst til det.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 19:36   #4
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Vel, jeg foretrekker nok å jobbe 100% og heller ha et hus som ikke vaskes hver uke, jeg. Vi har vurdert vaskehjelp, men jeg er skeptisk til det. Mest fordi jeg foretrekker å "vaske dritten min selv", som Kristin Halvorsen engang uttrykte det. Hun har jo fått mye pepper for den, og rent politisk er det selvsagt mange ganger gode grunner til å ha hvit vaskehjelp i huset, men ryggmargsfølelsen i uttalelsen kjenner jeg meg igjen i.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 19:38   #5
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri i verden om jeg hadde giddet å gå ned i stilling for å VASKE.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 19:39   #6
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg har redusert stilling for å kunne gjøre ting for meg selv, og jeg har vaskehjelp.

:jatakkbeggedeler:

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 19:43   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker som mange å jobbe fremfor å vaske. Men kunne likevel ønske meg en fridag i uken for å få hverdagen til å henge sammen, dvs en dag hvor jeg får ordnet opp i alt mulig, handlet inn, vasket det som må vaskes etc. Ikke fordi denne dagen ville vært så kul, men fordi det hadde lettet ettermiddager og helger enormt.

Gammel 27-08-10, 19:45   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres helt fantastisk ut å kunne ta seg en fridag for å vaske huset, så man slipper å bruke dyrebar helgetid/kveldstid på det, da vil jeg heller være sammen med barna og gjøre andre ting. Kan jo vaske etter at de har lagt seg (og det er jo det jeg gjør nå), men da er jeg slakt og vil slappe av. Det å kunne bruke en vanlig formiddag på å gjøre det, hadde lettet hverdagen ganske dramatisk for oss.

Men jeg kommer nok til å ansette en vaskehjelp etter jul, for jeg blir SINNSYK av å ikke kunne bruke like mye tid på husarbeid nå som jeg jobber fulltid, jeg føler alt forfaller. Hvordan får man tak i hvit vaskehjelp? *domm*

Gammel 27-08-10, 19:46   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Redusert stilling for å vaske? That would be the day! Jeg hater husvask og hadde heller jobbet 120% for å finansiere vaskehjelpen, om det var nødvendig. Ungene har heldigvis ikke mine gener og liker å vaske. Ikke lenge til de kan få den jobben nå. Me like!

Da jeg jobbet 80% jobbet jeg kortere dager. Eventuelt jobbet jeg like lange og flekset når det var min tur til å ta planleggingsdager,legebesøk etc. For meg handlet 80% om fleksibilitet og en timekonto som kke alltid stod i minus 10 timer.

Gammel 27-08-10, 19:59   #10
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde jeg hatt råd til å gå ned i stilling, hadde jeg heller brukt de pengene på vaskehjelp mens jeg var på jobb. Jeg hater å vaske.

Gammel 27-08-10, 20:05   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ideelt sett burde jeg og mannen hatt en fiks-og-ordne-dag annenhver uke hver. Jeg kan faktisk få det ved å organisere arbeidstiden litt annerledes... hmmm

Gammel 27-08-10, 20:10   #12
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg jobber 80% og bruker fridagene til å vaske og ukeshandle. Syns det er deilig å få gjort alt sånn i fred.

Gammel 27-08-10, 20:13   #13
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Syns det er deilig å få gjort alt sånn i fred.

Det poenget skjønner jeg om alternativet hadde vært å gjøre det når alle er hjemme. Men hadde du ikke heller jobbet og latt noen ta vasken av huset?

Jeg mangler kanskje et husmorgen. Og så hadde jeg kanskje for hyggelig jobb.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 20:17   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det poenget skjønner jeg om alternativet hadde vært å gjøre det når alle er hjemme. Men hadde du ikke heller jobbet og latt noen ta vasken av huset?

Jo, det er nå vaskinga. Men akkurat vaskinga tar jo ikke mye tid, det er alt det andre som utgjør det jeg ønsker meg fri til. Rydde, fikse i den stadig voksende haugen klær på vaskerommet, hente pakker på posten, ukeshandle, lage middagsplan... og ikke minst få tid til å gå til frisøren selv.

Gammel 27-08-10, 20:18   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den dag kjem aldri ...

Gammel 27-08-10, 20:19   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde det stått mellom å ha en dag fri for å vaske i huset, eller jobbe 100 %, hadde jeg glatt jobbet fullt og betalt noen for å vaske for meg.

:Glemte å møte opp da husmorgenet ble delt ut:

Gammel 27-08-10, 20:27   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

En fridag i uka er jo genialt, har hatt både det og to dager fri i uka før, nå jobber jeg 100%.
Men bruker jo ikke hele fridagen på å vaske, vi har vaskehjelp og har hatt det selv om jeg har jobbet redusert eller hatt permisjon, men altså, det blir rotete og møkkete i mellom de er der. Men fridag til å ha kosetid med barn hjemme eller levere sent og hente tidlig, rydde, organisere, handle, lege-tannlegetimer, besøke pensjonerte besteforeldre, alenetid and so on er bare digg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 20:28   #18
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg skal begynne å jobbe fullt igjen neste høst. Og da blir det nok vaskehjelp. Men sånn i utgangspunktet ville jeg gjerne jobbet mindre og brukt tida på hus og hjem. Men økonomien er ikke helt enig.

Gammel 27-08-10, 20:28   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lyst til å ha andre som vasker huset mitt.

Og jeg liker faktisk å gjøre husarbeid, dersom jeg har noenlunde god tid til å gjøre det og kan være i fred.

Så ja, jeg kunne vurdert å ha fri en dag, kanskje ikke hver uke, men annenhver, for å gjøre husarbeid, vaske og bli ferdig med ting. Jeg ville uansett ikke vasket hele dagen, jeg ville ha lest, drukket kaffe, jobbet i hagen og latt jentene komme tidlig hjem fra skolen og generelt kost meg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 20:30   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg har ikke lyst til å ha andre som vasker huset mitt.

Og jeg liker faktisk å gjøre husarbeid, dersom jeg har noenlunde god tid til å gjøre det og kan være i fred.

Så ja, jeg kunne vurdert å ha fri en dag, kanskje ikke hver uke, men annenhver, for å gjøre husarbeid, vaske og bli ferdig med ting. Jeg ville uansett ikke vasket hele dagen, jeg ville ha lest, drukket kaffe, jobbet i hagen og latt jentene komme tidlig hjem fra skolen og generelt kost meg.

Jeg skjønner deg godt. Jeg vil ikke ha andre inn i min vaske-sfære, eller hva man skal kalle det. Men jeg vasker ikke så himla ofte, egentlig. En fridag ville for meg betydd mulighet til å hente seg inn igjen. Redusere stress. Kose seg. Og alt det du skriver over her. Jeg hadde nok ryddet litt også, men ikke full husvask liksom.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.