Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Streik som sanksjonsmiddel

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-12, 09:25   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Streik som sanksjonsmiddel

Om streik (fra wiki)

Sitat:

Streik er et virkemiddel når ansatte går til felles arbeidsnedleggelse for å bedre arbeidsvilkårene. Det umiddelbare målet med å iverksette en streik er å oppnå helt eller delvis arbeidsstans. Gjennom at arbeidstakere i fellesskap eller i forståelse med hverandre iverksetter arbeidsstans rammer de arbeidsgiverens mulighet for å drifte virksomheten og dermed å tjene penger. På dette vis oppnår de det primære målet: å tvinge arbeidsgiveren til å imøtekomme de ansatte i en tvist mellom organiserte arbeidere og den enkelte arbeidsgiver eller arbeidsgiverforeningen.

Nå hørte jeg på radioen i går at kommunene TJENER gjennomsnittlig 75 000 kroner dagen det er streik. Så da lurer jeg på, er streik riktig sanksjonsmiddel alltid? Rammer streiken den den skal ramme?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:28   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Streik rammer vel som regel tredjepart som får trøbbel grunnet streik.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:28   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Jeg vil si, men skal tilstå jeg ikke kan noe om dette, at det ser ut som at i dette tilfellet, er det tredjepart og ikke arbeidsgiver, som streiken går utover. Kynisk sett kan arbeidsgiver her, spesielt kommunesektoren, lene seg tilbake og telle epngene på bankkontoen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:29   #4
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Nei, streiken rammer ikke kommunene økonomisk. Men den kan ramme politikerne som styrer kommunene ved at folk blir misfornøyde med dem og ikke velger dem igjen - hvis streiken har støtte i befolkningen. Det hadde vært fint om det fantes alternative virkemidler i kommunene og staten ettersom tredje part nødvendigvis rammes av en streik i disse sektorene. Noen gode alternativer? Tips UNIO - tror de skulle ønske seg flere verktøy i kassa si etter tre streiker på seks år uten noe særlig med resultater (enda) å vise til.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:42   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Jeg mener å ha lest at så lenge streiken pågår sparer min komunne to millioner. Hver eneste dag. Det er ganske mange penger. Jeg tror heller ikke de streikende har særlig mye støtte fra Folk Flest (TM), kanskje i begynnelsen, men ikke nå.

Kommunen sier de syns det er trist at de ikke kan tilby alle tjenester de skal tilby, men jeg er litt sånn:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:52   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Målet med streiken er vel å synliggjøre rollene - og det vises til gangs - når søppelet flyter og ansatte må være hjemme for å passe barn osv osv. - selv om kommunen sparer penger - vil vel verdiskapingen i samfunnet generelt reduseres?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:53   #7
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Jeg tror det er på tide å tenke nytt. Ikke at jeg har noen gode forslag her og nå, men det må da gå an å finne noe som rammer arbeidsgiver mer og ikke en tredjepart.
Jeg ser jo den at det kan ramme politikere, men jeg tror at før det kommer dit så er folk drittlei og de streikende mister bare mer og mer støtte.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:55   #8
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Jeg tror det er en del organisasjoner som ville blitt glad for tips om noe som rammer arbeidsgiver som kommuner og stat, Mex. Vi kan ha en brainstorming - kanskje vi kommer opp med noe lurt.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:57   #9
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Nei, streiken rammer ikke kommunene økonomisk. Men den kan ramme politikerne som styrer kommunene ved at folk blir misfornøyde med dem og ikke velger dem igjen - hvis streiken har støtte i befolkningen. l.

Jeg er redd de fleste blir mer irritert på de som streiker enn arbeidsgiverene deres. Noen ser kanskje et større bilde, men jeg savner en større strategi fra forbundene. Man streiker, og ferdig med det. I stedet for å skryte av overfylte streikekasser osv burde man brukt en god slump penger på en mediestrategi. Markedsføre bredt til alle hvem som er skyld i at det er slik, og hva som bør gjøres. At de streikende får full lønn, og stadig messing om det i pressen er noe uinteressant for de som må finne løsninger for barnepass for ikke å miste egen jobb, i ukesvis. Uten å egentlig skjønne hva som skjer.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 10:48   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Jeg syns egentlig at de streikende (primært Unio) i alt for liten grad faktisk tar inn over seg hvor mye goodwill de mister blant "folk flest" gjennom å streike. Det er ikke arbeidsgiver som blir svarteper, det er lærerne, førskolelærerne, forskerne og politifolket som blir sett på som sutrepaver når de ikke godtar den rammen som tilbys, selv om det strengt tatt er de som er ledere av forbundet som burde fått seg en smekk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 10:58   #11
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Og så tror jeg at mange tenker litt slik som det blir nevnt i artikkelen her:
http://www.aftenposten.no/meninger/G...l#.T83JINU298E

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 11:11   #12
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

En streik som gir stagnasjon i barnas skolegang vil jeg si rammer myndighetenes samvittighet. Men økonomisk rammer den ikke på samme lammende måte som om ingeniører offshore går ut i streik.

Jeg må innrømme at jeg kanskje mener at ulike yrkesgrupper skulle hatt ulike pressmidler for at ikke tredjepart skal rammes før arbeidsgivers samvittighet kicker inn. Men hvordan er ikke akkurat så lett å si.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 14:37   #13
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skulle ønske at det ble foreslått noen gode alternativer.
Ingen liker streik, men jeg ser ikke helt hva alternativet skal være uten å innføre et lønnssystem som minner om kommunisme.

Jeg ønsker meg i alle fall ikke et samfunn hvor streikeretten forsvinner.

Kom med alternativene da dere som ikke vil ha streik i kommuner og stat! Det er jo det som trengs. Eller må alle offentlig ansatte stå med lua i hånda og ta i mot det politikerne aller nådigst tilgodeser dem med uten å ha noe de skulle ha sagt?

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 14:52   #14
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Så lenge vi offentlig ansatte (jeg er også offentlig ansatt) er ca. halvparten av arbeidsstokken i landet, så tror jeg faktisk vi må nettopp det; ta i mot det vi får tilbud om, så lenge det ligger innenfor en rimelig ramme (hvilket jeg vil påstå at det gjør i år). Realiteten er jo dessuten den at så lenge fagforeningene blokkerer for muligheten til reelle individuelle forhandlinger, så får man ikke til å presse opp lønningene for den store massen, fordi det ikke finnes noen i egen gruppe man kan peke på og si: "Se på Kari, jeg yter faktisk like mye som henne i jobben min og får tilsvarende eller bedre resultater. Jeg forventer å tjene like mye som henne, hvis ikke finner jeg meg en annen arbeidsgiver." Det skal mye til for å heve lønninger til store grupper arbeidstakere, fordi hevede lønninger fører til økt forbrukerkraft, som igjen fører til økte priser. Gir man halve arbeidsstokken 2,7 % i flat lønnsøkning kan du være temmelig sikker på at det gir seg utslag i økte priser i det ene eller det andre markedet, fordi markedsprisen tilpasser seg kjøpekraften.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 14:57   #15
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Ja, jeg ser den Gaia, men for meg går det minst like mye på hvordan pengene fordeles innenfor rammen og en viss kontroll på at arbeidsgiverne ikke BARE gir penger til de gruppene som konkurrerer med det private.

Også er jeg der at jeg synes det er greit med moderate lønninger og nedskjæringer i antall ansatte HVIS de samtidig kutter på kravene. Her i kommunen kommer stadig større krav SAMMEN MED nedskjæringer som IKKE SKAL GÅ UTOVER BRUKERNE og jeg er så provosert at jeg snart hyler. Hvem skal det gå utover da, mon tro? De som jobber i kommunen kanskje - som i hvert fall ikke skal få høyere lønn for å strekke seg i begge ender og brenne lyset både foran og bak og på siden.

Bill.mrk. : Sint på Bærum kommune med rent Høyreflertall!!!!!!!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 15:24   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ja, jeg ser den Gaia, men for meg går det minst like mye på hvordan pengene fordeles innenfor rammen og en viss kontroll på at arbeidsgiverne ikke BARE gir penger til de gruppene som konkurrerer med det private.

Også er jeg der at jeg synes det er greit med moderate lønninger og nedskjæringer i antall ansatte HVIS de samtidig kutter på kravene. Her i kommunen kommer stadig større krav SAMMEN MED nedskjæringer som IKKE SKAL GÅ UTOVER BRUKERNE og jeg er så provosert at jeg snart hyler. Hvem skal det gå utover da, mon tro? De som jobber i kommunen kanskje - som i hvert fall ikke skal få høyere lønn for å strekke seg i begge ender og brenne lyset både foran og bak og på siden.

Bill.mrk. : Sint på Bærum kommune med rent Høyreflertall!!!!!!!

Der er jeg hjertens enig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 15:27   #17
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Hvis man tenker skole ville det vært svært effektivt om man begynte å registrere timer, og så la ned arbeidet når timene var brukt opp. "Nei, dessverre, jeg kan ikke sette standpunktkarakter på Ole, for jeg har ikke flere arbeidstimer igjen". "Kjære [pappaen til Kari], jeg kan dessverre ikke snakke med deg før i 2014, for jeg har brukt opp alle kontaktlærertimene mine."

Hvis fagforeninga hadde orket å ta et par slike konflikter, kunne utfallet blitt riktig så interessant.

Avviksskjema burde også vært brukt i mye større grad, både fra arbeidstaker for å dokumentere, men også fra organisasjonene for å vise ståa.

Men slike aksjoner er kanskje vanskelige å time i forhold til lønnsforhandlinger.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 16:45   #18
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Det syns jeg er et mye mer effektivt virkemiddel. Hva tenker lærere om å drive med timeføring og så faktisk legge ned arbeidet når det ikke er flere timer igjen av det som skal arbeides? Det er forsåvidt også en aksjonstype som går ut over elever, men hvis den kommuniserer ut til foreldrene på en skikkelig måte, så tror jeg faktisk den er mer spiselig enn den streiken som pågår nå.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 17:08   #19
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det syns jeg er et mye mer effektivt virkemiddel. Hva tenker lærere om å drive med timeføring og så faktisk legge ned arbeidet når det ikke er flere timer igjen av det som skal arbeides? Det er forsåvidt også en aksjonstype som går ut over elever, men hvis den kommuniserer ut til foreldrene på en skikkelig måte, så tror jeg faktisk den er mer spiselig enn den streiken som pågår nå.

Dette hadde vært en flott aksjon! Men da må det være en aksjonsform som er respektert og som man ikke mistet jobben for å bedrive.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 17:18   #20
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Jeg tenker at det jo ikke egentlig er en aksjon, men en måte å bevisstgjøre arbeidsgiver. Så lenge man kan dokumentere at man har jobbet de timene man skal og arbeidsgiver ikke gir overtidsbetaling, så bør dette være gjennomførbart. Men det er selvfølgelig mer krevende og tar lenger tid enn en streik.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no