Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kommaregler og offsideregler

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Se resultatene: Hva mener du er enklest?
Kommaregler 10 26,32%
Offsideregelen 18 47,37%
Like enkle 6 15,79%
Like vanskelige 4 10,53%
Dustepåll 0 0%
Deltakere: 38. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-08, 23:01   #1
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Kommaregler og offsideregler

Hvilke regler er enklest å forstå? Jeg har en teori om at kommaregler er like umulige å skjønne som offsideregelen i fotball.

Jeg har generelt få skrivefeil, men kommaregler har jeg aldri hatt særlig kontroll på. Til og med bestevenninnen min, med hovedfag i nordisk, sliter med kommaregler, men lærer bort norsk språk til innvandrere. Hun fikk høre av veileder at hun tydeligvis hadde oppfunnet sine helt egne kommaregler.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:04   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Jeg tror jeg behersker begge. Det er muligens ikke alt jeg har skjønt med offsideregelen, men så bryr fotball meg midt i rompen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:04   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.061
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Jeg har aldri hatt noen problemer med offside regelen, men sliter stadig vekk med å sette komma på rett plass.

(Unntaket fra offsideregelen om at spillere som ligger nede bak baklinjen regnes med i spillet var ny for meg i sommer, men der var jeg sanderlig ikke den eneste som ble litt overrasket.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:05   #4
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Offsideregelen er veldig enkel, så jeg går for den.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:05   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Jeg syns offsideregelen er mye enklere å forstå.

Jeg har aldri klart å sette meg inn i kommareglene, og nå har det blitt litt umulig å forsøke å gjøre noe med det. Hodet mitt er innstilt på at det er helt umulig, liksom.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:07   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Jeg tror jeg har bra kontroll på begge, og fotball bryr meg midt i et visst sted. Men jeg har aldri tenkt over at det finnes regler. Jeg setter bare komma der det føles riktig, og som regel er det riktig.

Kan noen komme med en oversikt over kommareglene?

  Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:13   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Kommaregler:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:17   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Offsideregler er enkle. Kommaregler er ikke like enkle.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:19   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Jeg konstaterer at jeg har full kontroll på kommareglene.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:24   #10
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Siden jeg befinner meg her og derfor allerede er avslørt, så må jeg svare at offsideregelen er enklest. Grammatikk og kommaregler og sånt har gjennom skolegangen interessert meg midt i rumpa, noe som har vært en hindring når jeg skal lære andre språk enn norsk og engelsk. Liker å ta ting på språkfeelingen. Men jeg har planer om å lære altså, jeg har det. Jeg skjønte bare ikke vitsen på skolen siden jeg stort sett fikk gode karakterer i språk og lite røde streker.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:26   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.198
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Offsideregelen er da mye enklere? Det finnes så mange kommaregler, og så er det en del skjønn inne i bildet også, så jeg ville aldri påtatt meg å lære noen alt-utfyllende kommaregler. (Jeg gjør ikke generelt så mye feil når jeg skriver, men jeg merker meg at når jeg leser om igjen ting jeg har skrevet litt kjapt, så er det ofte litt tvilsom kommabruk ute og går.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:28   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Jeg har nok en del tvilsomme komma-er jeg også, men de skriver jeg av på dyslektiker-kontoen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:28   #13
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Tidligere, da jeg gikk på skolen, var problemet at jeg satte altfor mange komma. Jeg tror det er unntakene fra kommareglene jeg ikke hadde kontroll på. Nå vet jeg rett og slett ikke. Det er jo (desverre) ingen som retter det jeg skriver med rød penn lengre. Det eneste jeg vet er at jeg tror jeg kanskje har blitt litt bedre enn jeg var.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:31   #14
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Tidligere, da jeg gikk på skolen, var problemet at jeg satte altfor mange komma. Jeg tror det er unntakene fra kommareglene jeg ikke hadde kontroll på. Nå vet jeg rett og slett ikke. Det er jo (desverre) ingen som retter det jeg skriver med rød penn lengre. Det eneste jeg vet er at jeg tror jeg kanskje har blitt litt bedre enn jeg var.

For meg er det motsatt, jeg innbiller meg at jeg var mye flinkere da jeg gikk på videregående enn jeg er nå. Jeg har en teori om at årelange studier med utelukkende engelsk pensum er årsaken, men det kan godt hende jeg tar feil. Setter man ikke hyppigere komma på engelsk i forhold til norsk?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 08:12   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Offsideregelen er rett frem. Kommareglene er det verre med.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 08:17   #16
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Selv om jeg ikke kan offsidereglene (og egentlig bare har en vag idé om hva offside er) så tror jeg likevel at offsideregler er enklere enn kommaregler. Fotballspillere kan antakelig offsideregler, men jeg har ikke like stor kommatiltro til dem.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 08:19   #17
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Kan ikke skryte over full kontroll i kommareglene, nei!

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 08:41   #18
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Kommaregel og meg, vi blir aldri gode venner nei.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 08:49   #19
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Offsideregler er veldig vanskelig. Enhver fotballtrener kan bekrefte at selv ikke assistentdommerne kan dem.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:25   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kommaregler og offsideregler

Stemmer på at kommaregler er barnemat målt opp mot offsideregler.
Såvidt jeg har skjønt er det å rope indignert ut "ÅFFSAJD" ensbetydende med det mer gammeldagse "UT MED KUA". Det var en kobling mellom at dommere var kyr, og sånt skulle ikke være på fotballkamp eller noe i den stilen - ihvertfall var poenget at man ropte ut med kua når man var sint på dommeren såvidt jeg skjønte det. Og såvidt jeg skjønner det er det denne funksjonen offsideregelen nå har overtatt. Ikke lenger ut med kua - mindre trakasserende antagelig med åffsajd?

Mulig noen nå får inntrykk av at jeg ikke er utrolig opptatt av fotball. Kan isåfall ikke direkte dementere det.

Til gjengjeld skriver jeg komma etter hei da. Som i "Hei, Beate."
Også har jeg lagt ned en innsats i å lære meg de for meg vesentlig mer vanskelige punktumreglene. Det viser seg etter min inntreden på dette eminente forum at punktum består av ett tegn som bare vises med en liten prikk. Jeg har hittil trodd at setninger alltid skal avsluttes med en liten serie slike prikker for å illudere overfor leseren at jeg behersker understatement humor. :mislykket?:

Men åffsajd - nope - den skjønner jeg ikke.
Tror ikke de bruker den på laget til sønnen enda, så da trenger jeg ikke tenke på den enda heller.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no