Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-11, 09:54   #1
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Det lurer jeg på i dag. Jeg er vanligvis helt håpløs med planter, men nå har jeg begynt å få sving på orkideene mine. De blomstrer igjen og igjen. Men hvordan skal jeg unngå at de tar kvelden når jeg reiser bort for nesten fire uker? Noen som har tips?

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 10:00   #2
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Jeg ville satt dem et sted som ikke blir for varmt og uten direkte sollys. Jeg tror egentlig de overlever uten vann i fire uker om det er passe kjølig, men om du vil være sikker kan du sette dem på oasis i en stor beholder med masse vann i. F.eks i badekaret? Med mine planlegger jeg bare å gi dem ei skikkelig "bad" før jeg reiser, og håpe at det går bra.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 10:03   #3
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Sett de i vasken før du drar, la vannet skylle godt gjennom hele rota på planten så de er gjennomfuktet og vel så det - orkideer har uansett godt av slik behandling med jevne mellomrom. Så gir du dem vann som normalt og setter de lyst, men ikke i sol. Så overlever de nok. Jeg har en orkidee som er helt vill og den har nok stått både tre og fire uker uten vann den, selv om jeg er hjemme, for jeg glemmer så fort å vanne de. Men jeg skyller den godt et par ganger i året og den har aldri blomstret så villt og vakkert som nå - den ene blomstringer avløser den andre. De andre er treigere, men flotte de også!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 10:05   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Jeg setter mine ut på terrassen på et lunt sted som ikke er belemret med solsteking. (I fjor satte jeg dem bak grillen, jeg tipper de ender der i år også. Der får de nok vann, men heller ikke for mye vann hvis det skulle bøtte ned.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 10:20   #5
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Jeg har ved flere anledninger glemt å vanne orkideene mine i både 2-3-4 uker, og de bugner av blomster flere ganger i året. Gi dem en god skyll før dere reiser, sett dem i et rom hvor de ikke tørker i sola, og kos dere på ferie

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:25   #6
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Takk for alle svar! Jeg tør ikke å sette dem ut, da vi kommer til å ha malere rundt veggene mens vi er borte. Nå har jeg dynket alle godt, og satt dem i badekaret (uten vanntilførsel). Der er det passe lyst. Så er det bare å håpe på levende orkideer når vi kommer hjem.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:27   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.952
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

MIne blomstrer best når jeg glemmer å vanne de.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:29   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.032
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Betyr dette at orkideen jeg trodde jeg hadde tatt livet av fordi blomstene er visnet kanskje ikke er død likevel? Den er jo ikke noe pen å ha stående framme med bare stilken ...

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:30   #9
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Betyr dette at orkideen jeg trodde jeg hadde tatt livet av fordi blomstene er visnet kanskje ikke er død likevel? Den er jo ikke noe pen å ha stående framme med bare stilken ...

Klipp av stilken, den vil blomstre igjen

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:33   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Klipp av stilken, den vil blomstre igjen


Det er en sannhet med modifikasjoner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:35   #11
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.952
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Joda, men det kan ta år. Jeg gjemmer og glemmer de i et lavt vindu bak sofaen, og plutselig blomstrer de igjen. Men det kan ta år, som sagt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:37   #12
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Mine orkideer med bare stilker settes i eksil på vaskerommet hvor jeg har et vindu med bred karm. Der får de stå til de finner det for godt å komme med nye skudd og blomster igjen. Like moro hver gang!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:56   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.032
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Klippe av stilken hvor? Skal den ha vann mens den står? :trenger teskje-forklaring:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 15:41   #14
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.184
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Stompa: hvis stilken ikke er vissen trenger du ikke klippe den. Er den vissen tar du hele greia vekk.
Ja, den skal ha vann mens den står, men trenger ikke så ofte. Har du et kjøligere rom den kan stå i, i en vinduskarm så er det greit. Ellers kan den egentlig stå hvor som helst.

Når det gjelder ferie og lenge uten vanning ville jeg vannet, og satt de lyst som nevnt over. Skal dere ha lyset på i badekaret da? Jeg ville hatt de på kjøkkenbenken eller noe, borte fra vinduene, men allerhelst på et soverom det ikke er sol innom, slik at det er kjølig. Går helt sikkert bra.

Jeg har mange orkideer og de blomstrer igjen og igjen. Noen blomstrer ofte, mens andre blomstrer sjeldent. Litt kjedelig å vente.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 19:45   #15
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Mine har nylig hatt drøyt 3 uker ferie. Jeg druknet dem en hel dag før jeg reiste. Tok dem opp og rente godt av. Satte dem så inne i et nordvent rom med godt lys og åpne ventiler.

Alle var like fine da vi kom hjem. Spesielt var jeg glad for at de lilla jeg kjøpte til advent(slutten av nov.2010) ikke mistet noen av blomstene. De har altså blomstret i 8 mnd.

Jeg klipper aldri av stengelen før den har visnet, eller lenger ned enn dit den har visnet. Nye skudd kommer som oftest på den gamle stengelen.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 19:53   #16
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Den eldste orkideen min er 9 år gammel, og den blomstrer i snitt tre ganger i året. Klipper av stenglene når de blomstrer av og tørker inn. Vanner ca hver 14 dag, ikke oftere iallefall. Ignorerer for det meste, gjødsler aldri. Orkideer har røtter som kan ta opp nitrogen via luft, de er snedig innrettet sånn sett Mine står dessuten fast i vestvendt vinduskarm, gidder ikke ta helsyn til sol og lufteforhold, de tåler det meste.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 19:56   #17
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.906
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Sørg iallefall for at de ikke blir for våte. Jeg hadde leid inn broren min som vannehjelp en gang vi var på ferie i et par ukers tid. Jeg kom hjem til døde orkideèr. Han hadde vannet litt for godt. Orkideer tåler fint litt tørke, men de tåler veldig dårlig å bli for våte.

Jeg pleier å vanne normalt rett før vi drar og deretter plassere de i vindu uten direkte sol. Der klarer de seg fint i fire uker uten vann.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 22:23   #18
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Klippe av stilken hvor? Skal den ha vann mens den står? :trenger teskje-forklaring:

Her

Den beskrivelsen synes jeg er veldig god, jeg følger den og har nesten alltid blomster på mine orkideer

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 22:37   #19
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.882
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Jeg klipper av stilken over 2.el 3.øye. Vanner innimellom og det kommer opp nye skudd etter 7 måneder omtrent.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 22:41   #20
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal orkideene mine overleve ferien?

Det går også an å låne dem bort.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no