Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-17, 01:51   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.972
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

"Alle" synes jeg snakker om at de får enormt med rester når de bestiller tapas/koldtbord. Bestiller man nøyaktig antall kuverter, bestiller man flere eller færre? Hva er deres erfaringer?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 07:35   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.397
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Vi bestilte færre på en fest for litt siden, tror vi hadde 25 kuverter til 28 pers. Mye rester ja, men det var noen av rettene det bare var en til hver kuvert, så da fikk ikke alle.

__________________
05 og 07

Sist redigert av Elise : 18-02-17 kl 10:53.
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 10:44   #3
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Jeg ville ha bestilt rett antall. Noe kommer til å forsvinne, mens andre ting blir det mer igjen av. Hadde synes det var kjipt om de siste i matkøen ikke fikk smake en rett fordi jeg ikke hadde bestilt nok.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 11:39   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.867
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Dersom du ikke skal lage noe som helst selv så ville jeg bestilt ekstra. De fleste bestiller ekstra for å sikre seg pluss at de lager noe ved siden av og da blir det mye.
Alle koldtbord vi har bestilt har vært svært rause så vi har ikke telt med barn men har laget noe selv også.
Har aldri bestilt tapaskoldtbord.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:23   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.816
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Har alltid fått mye rester selv om det ikke har blitt lagd noe ekstra. Altså - mye! Spørs litt hva slags arrangement det er, og hvordan selskapet er sammensatt (kvinner, menn, barn).

Hvis det er en mulighet for at man ikke har ordentlig kontroll på antallet og at man kan få avbud i siste liten, ville jeg "overbooket" og bestilt færre. Grunnen til det er at det ofte er regler om avbestilling så man kan bli sittende med regningen selv om man sier fra at det blir færre, mens det aldri er et problem å melde fra i siste liten at det blir et par til.

Det er også sånn at jo større selskapet er (jo flere folk) jo mindre mat går det pr pers. I større selskaper bruker man mer tid på å snakke med folk og bruker lengre tid på måltidet, og da sier selskapsplanleggere at det går mindre mat. Jeg synes det har stemt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:43   #6
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Me bestiller til anta voksne. Ungane i følget (inkludert kresen konfirmant som helst vil ha pølse i lompe) får henge på lasset. Etter konfirmantens ønske skal me ha ein ladning med pølse og lompe i tillegg til koldtbord.

Her i bygda blir det sagt at det er rikelig med mat uansett kven du bestiller frå. Me har planar om å supplere med karbonader, vårrullar og pastasalat. Derfor vurderer eg å trekke i frå litt.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 21:47   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.073
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Jeg synes ikke tapasmengden er så enorm og ville bestilt til riktige antall kuverter.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 22:56   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.819
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Vi hadde 80-årslag for far min for noen år siden. Jeg husker ikke nøyaktig antall, men la oss si det var invitert 40 gjester. Vi bestilte koldtbord til 30 gjester. Alle spiste seg gode og mette. Og så var vi 10 personer som fikk en god lunsj dagen derpå av restmaten, og etter det fordelte vi maten som var til overs på tre familier, og alle fikk mer enn nok.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 08:14   #9
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.793
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Stor forskjell på koldtbord og tapas. Sto på kjøkkenet i konfirmasjon med tapas og de hadde bestilt til fem ekstra. Det var absolutt ikke for mye mat!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 11:50   #10
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Velger dere selv fra en meny hvilke retter dere skal ha på koldtbordet? Der vi har bestilt kan vi bestemme hvilke retter vi ønsker, samt til hvor mange personer. Da kan man bestille mindre av de rettene man vet det går mindre av, og mer av det man vet f.eks. barna liker. I de konfirmasjonene jeg har hvert i har det gått veldig mye karbonade/kyllinglår, noen av ungene har kun spist dette og det er derfor bestilt ekstra.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 15:08   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.535
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Mamma ble 70 år forleden, bestilte tapas til 12 stk (vi var 3 store barn og 8 voksne). Det var rikelig med mat, så mye at syv stk kunne spise seg mer enn mette dagen etter og likevel var det mer igjen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 15:13   #12
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.885
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Stor forskjell på koldtbord og tapas. Sto på kjøkkenet i konfirmasjon med tapas og de hadde bestilt til fem ekstra. Det var absolutt ikke for mye mat!

Enig, eg har også opplevd stor forskjell på tapas og koldtbord ifht antall porsjonar og personar.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 15:23   #13
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Når vi har hatt Tapas så har jeg alltid bestillt til antallet inviterte gjester, og i tillegg litt ekstra porsjoner av de varme rettene jeg vet det går mest av feks spanske kjøttboller, poteter mm.
Det samme gjorde jeg til konfirmasjonen, og da lagde jeg i tillegg chilligryte.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 18:01   #14
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Enig, eg har også opplevd stor forskjell på tapas og koldtbord ifht antall porsjonar og personar.


Her og. Koldtbord slår jeg av på som regel, men ikke på tapas. Det har dog vært litt variasjon fra hvem som leverer. Men synes ofte tapas kan være litt knapt.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 18:25   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Vi kommer til å bestille til det antallet vi er og håper da at det er rikelig med rester.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 13:42   #16
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.030
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Vi bestiller til færre - og det blir alltid masse rester. Det er koldtbord, men de vi bruker kaller det for tapas.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 18:37   #17
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Vi har bestilt tapas av samme firma to ganger og begge gangene har de tilpasset etter hvordan type rett det er. Er det type en til hver har vi fått til alle gjestene på de rettene, ellers sa de at det går to barn pr.kuvert. Ring til de du skal bestille fra og hør med de.
Tror vi bestilte til akkurat gjester sist gang, men da var det ikke veldig mange barn. De fire som hjalp til på kjøkkenet kunne spise i tillegg. Hadde fortsatt litt rester.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:03   #18
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Jeg har opplevd at det var for lite mat, type at folk var sultne når det var tomt. Jeg vil heller ha rester.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 20:38   #19
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Vi bestilte tapas til riktig antall + to til forrige konfirmasjon. Jeg var usikker på hvor rause cateringfirmaet var med porsjonene, og ville ikke risikere at det ble knapt. Det ble mye rester (men, men greit å ha middag de to neste dagene også, eller restelag ), men noen av rettene, kyllingspyd og noe annet, tror jeg, ble servert med en pr.person.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 09:36   #20
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.469
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koldtbord/tapas: Bestiller man nøyaktig antall kuverter?

Tapaskoldtbord er ikke rikelig. Det er i alle fall min erfaring. Jeg ville bestilt ekstra eller laget noe i tillegg. Skal man ha dessert eller kake etterpå, er det såklart annerledes.

I tillegg ville jeg bedt om å få se hvordan mengden mat (antall kuverter) ser ut på de fatene maten leveres på dersom jeg ikke hadde tenkt å legge det opp på andre fat. Så et tapaskoldtbord til 16 personer en gang servert på de aluminiumsfatene som ble levert, og det så veldig stusselig ut. Tydelig at de bruker samme størrelse på fatene enten de leverer til 16 eller dobbelt så mange.

Dessuten kan du spørre om hvordan de beregner kuverten. Er det akkurat nok kyllinglår/kjøttboller etc. til at alle får ett hver eller flere? Da vet man at alle får smake alt. Rester er jo kjempegodt uansett.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no