Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av vogntråden - forbruk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-07, 19:22   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I lys av vogntråden - forbruk

Siden jeg selv på ingen måte er opptatt av vogner og trendy vognmerker, er det lett for meg å ta avstand fra slikt unødvendig forbruk som "fire vogner på en gang" tilsier.

Det er lett for oss alle å kritisere forbruk av varer eller gjenstander en selv ikke er spesielt opptatt av å eie.

Men om jeg ikke bytter ut vogner til stadighet, så er jeg bl.a skyldig i følgende punkter:

-Innkjøp av for mange billige HM-klær
-Har kaffetrakter OG kaffemaskin ( )
-Har to biler ( dyd av nødvendighet, men dog)
-Kaster for mye mat
-Minst 1-2 flyreiser årlig
-Ikke flink til å slå av lys i rom jeg ikke er i

Alle disse tingene er ikke bra for miljøet og jeg føler rett og slett at jeg selv ikke er så mye bedre enn mange andre og at det derfor blir med en dårlig smak i munnen jeg evt. skulle rettet en irettesettende pekefinger mot andre som kanskje bare er hakket dårligere enn meg selv til å vær bevisst på forbruk/miljø.

"Stein i glasshus" comes to mind, når jeg legger merke til at endel klyver opp på en vel høy hest i sin kritikk av andre som ikke er like flinke som dem på ett område.
Kanskje noen av de vogngale damene er skikkelig flinke til å spare på strømmen og reiser med tog på Norgesferie i stedet for å hoppe på et fly til Thailand i ferien?

Just a thought.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 19:32   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt følger tankegangen. Jeg er selvsagt enig at man ikke skal moralisere, egentlig uansett hvor flink man er selv (og jeg har mye å forbedre meg på). Men betyr det at man ikke er perfekt at man ikke kan påpeke at noen ting ikke er bra?

Jeg synes det er en fin måte å minne seg selv og andre på å stadig bli bedre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 19:34   #3
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Jeg må bare avspore og si at jeg aldri helt har skjønnt hvorfor det er så ødeleggende for jordkloden å kjøpe H&M klær. Kanskje jeg er den eneste, men jeg har H&M klær som jeg har hatt i ti år og som har beholdt både farge og fasong og som jeg går ofte i. Barna har en god del H&M klær og de har på ingen måte vært dårligere enn f.eks. MEXX og andre dyrere merker.

Eller er det virkelig sånn at man kjøper mange flere klær bare fordi de er billigere? Det har jeg ikke inntrykk av. Mitt inntrykk er at de som har dårlig råd kjøper mange H&M plagg, og de som har bedre råd kjøper like mange plagg av dyrere merker. Når det gjelder forurensing, barnearbeid osv så er H&M på ingen måte noen versting. (Mulig de var det før, men de er det ikke nå lenger, hvis man skal tro på diverse organisasjoner som arbeider med disse problematikkene)

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 19:35   #4
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

For å holde meg til temaet, forresten: Ingen er perfekte, men alle monner drar.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 19:38   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Jeg er ikke helt med på den tankegangen om at dersom man selv ikke lever på bønnespirer og sykler rundt i klær av økologisk bomull, så har man ikke rett til å bekymre seg for miljøet og påpeke at folk har for høyt forbruk.

Forbruksnivået i Norge og mange andre vestlige land er helt over alle grenser og har vært det over lang tid. Vi forbruker ting som ikke er gjenvinnbare over en lav sko, og det har store konsekvenser for miljøet. Det gjelder slett ikke bare vogner, men det meste av forbruksvarer skulle jeg tro. At det påpekes i forhold til vognmenneskene ser jeg på som et generelt tegn på at folk er bekymret for trenden som sådan, og ikke at de spesifikt mener å henge ut vogngjengen. Vogn er jo en vare som slett ikke trenger å være en forbruksvare så lenge den er av god nok kvalitet til å tåle to-tre unger. Mye av problemet med overforbruk ligger jo nettopp i at folk forbruker varer som egentlig ikke er forbruksvarer, eventuelt kaster varene før de er brukt opp.

Jeg syns det er fint at vi kan være klar over dette problemet og at det kommer på dagsorden selv om de fleste gjør seg skyldig i å bidra til overforbruk på et eller annet vis. Antakelig vil den økte fokusen føre til at den enkelte blir flinkere til å reflektere over eget forbruk og forhåpentlig gjøre noen grep for å redusere det.

Når det er sagt så er den vestlige verdens overforbruk såpass stort at det må dramatiske livsstilsendringer til for at det skal ha noen merkbar effekt på miljøet. Jeg er såpass pessimistisk at jeg tror det blir vanskelig å få til de endringene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 19:39   #6
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Jeg synes ikke de er syndere, men heller at de har en tåpelig og overfladisk innstilling til ting, ikke bare barnevogner.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 22:47   #7
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er ikke helt med på den tankegangen om at dersom man selv ikke lever på bønnespirer og sykler rundt i klær av økologisk bomull, så har man ikke rett til å bekymre seg for miljøet og påpeke at folk har for høyt forbruk.


Jeg synes det er inspirerende at folk er opptatt av miljø og gir uttrykk for det.
Men selv har jeg mer sansen for å peke på seg selv enn å påpeke feil hos andre.

Jeg prøver å gjøre så gode valg jeg til en hver tid klarer i livet mitt.
Og jeg kan godt påpeke alvoret av overforbruk og andre negative tendenser i samfunnet.
Men det å rette pekefingeren rett mot en annen person og den personens vaner, sitter ganske langt inne (heldigvis).
Både fordi jeg ikke synes om irretesetting av andre generelt, og fordi jeg føler at jeg ikke har noen sterk sak siden jeg ikke er mer enn gjennomsnittlig flink selv.

Når det er snakk om å gjøre verden til et bedre sted, så er det helt klart mest effektivt ( og sympatisk) å gå foran med et godt eksempel.

På skolen sier jeg stadig til barn som har glede av å sladre og kjefte på andre barn, at de skal konsentrere seg om seg selv.
Det har jeg av og til lyst til å si til voksne også.( og siden jeg starter dette innlegget med å quote deg, Kasia, skal jeg bare poengtere at jeg på ingen måte tenker på deg spesielt - jeg snakker generelt.)

Å høre om hva andre gjør, hva de synes er negativt i samfunnet generelt etterfulgt av en god diskusjon om hva vi alle kan gjøre bedre - det er utviklende.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 22:57   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Godt innlegg, Zoë.
Jeg er ikke særlig flink, men jeg er heller ikke totalt ignorant, snobbete og overfladisk, noe jeg synes vogndamene i artikkelen er.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:08   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.868
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er ikke helt med på den tankegangen om at dersom man selv ikke lever på bønnespirer og sykler rundt i klær av økologisk bomull, så har man ikke rett til å bekymre seg for miljøet og påpeke at folk har for høyt forbruk.

Nei sånn tenker vel jeg også. Det at jeg har forbedringspotensiale i min hverdag betyr vel ikke at jeg ikke kan reagere når noen går alldeles over alle støvleskaft?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:08   #10
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.934
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Jeg må si jeg deler Kasia sitt noe pessimistiske syn. Ja, jeg prøver å bidra, men jeg innser også at det i lengden ikke bidrar veldig mye. Tror at det skal mye mer enn de dråpene jeg bidrar med, men for all del, alle monner drar.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:22   #11
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei sånn tenker vel jeg også. Det at jeg har forbedringspotensiale i min hverdag betyr vel ikke at jeg ikke kan reagere når noen går alldeles over alle støvleskaft?

Klart man reagerer når noen går over alle støvleskaft.

Men mitt poeng er vel heller at man går litt i seg selv før man kritiserer andre - for det er jo sånn at de aller, aller fleste av oss i vårt hjørne av verden har et uhørt forbruk.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:30   #12
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg må bare avspore og si at jeg aldri helt har skjønnt hvorfor det er så ødeleggende for jordkloden å kjøpe H&M klær. Kanskje jeg er den eneste, men jeg har H&M klær som jeg har hatt i ti år og som har beholdt både farge og fasong og som jeg går ofte i. Barna har en god del H&M klær og de har på ingen måte vært dårligere enn f.eks. MEXX og andre dyrere merker.

Jeg handler på HM selv, og ved siste opprydningsrunde i klesskapet fant jeg en kjole jeg husker jeg kjøpte i 1993. Og jeg bruker den fremdeles. Så HM er absolutt ikke ensbetydende med dårlig kvalitet/bruk og kast. Problemet er vel heller at klær har blitt så billig etter hvert at de aller fleste har råd til å kjøpe seg flere topper og skjørt i uken.Klær koster så lite/vi har så god råd at om det er kø i prøverommet rasker man heller med seg plagget uprøvet. Passer det ikke blir det gjerne bare liggende med lappen på. Hva er vel 79 kroner, liksom?

Dette er sikkert ikke handlemønsteret til den jevne HM-kunde - heldigvis. Og HM er vel ingen versting (lenger). Men jeg steilet da jeg leste en artikkel om (forholdsvis) nyåpnede Gina Tricot. En av de svenske sjefene uttalte nettopp at prisene skulle være så lave at unge jenter hadde råd til å kjøpe seg flere plagg i uken. Da han ble konfrontert med det miljømessige aspektet ved dette trakk han på skuldrene, og sa at det tenkte han ikke på. Hans jobb var å selge flest mulig klær.

Denne uttalelsen (og alt annet jeg har lest om kleskjeden) gjør at jeg ikke vil handle i den butikken. (Og siden jeg også synes klærne de selger er skikkelig kjipe, faller det meg lett å være prinsippfast. )

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:44   #13
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei sånn tenker vel jeg også. Det at jeg har forbedringspotensiale i min hverdag betyr vel ikke at jeg ikke kan reagere når noen går alldeles over alle støvleskaft?

Enig.

Jeg går stadig i meg selv og finner mengder av ting jeg kunne gjort bedre både mht forbruk og miljø. Har for eksempel akkurat bestemt meg for at neste gang jeg skal på konferanse o.l. i jobbsammenheng i Norge så skal jeg toge heller enn fly - noe jeg selvfølgelig burde tenkt på og tatt konsekvensene av for lenge siden. Men jeg synes ikke det er god nok grunn til å la være å ytre min mening i en diskusjon om en avisartikkel (som jeg riktignok ikke har lest) om et forbruk som etter mitt hode er temmelig på trynet.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:58   #14
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Dette som HI skriver var vel igrunnen det jeg ville frem til i tråden om de vogngale. Det er lett å dømme og kritisere andres forbruk, sløsing og bruk-og kast-mentalitet, men kanskje man ikke er det døyt bedre selv, bare på andre områder, og på områder som er mer "stuerent" i forhold til den tid vi lever i.

Jeg synes de "vogngale" fikk ufortjent mye pepper forøvrig

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:44   #15
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Joda det er vel neppe noen som er perfekte....

Men når forbruk blir en livsstil, et fellesskap og en livsholdning - da mener jeg at man godt kan få lov å si i fra at dette ikke er greit og at folk er på villspor.

Det handler ikke så mye om at man kjøper eller hva man kjøper, men at man så til de grader "degger" for denne livsstilen. Og forsvarer sin rett til forbruk med nebb og klør, og også sender ut ganske klare negative signaler til dem som ikke er med på karusellen.

En ting er at de gjør det selv, men slik jeg ser det så er denne "vognmafiaen" med for å legge premisser for ganske mange. Hvordan påvirker dette de andre mødre og for ikke å snakke om disse barna som etterhvert vokser opp?

Jeg synes faktisk at man har et ansvar utenfor sin egen nese - både for forbruk og for holdninger.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:54   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Jeg er veldig enig med Anuk i det hun skriver.

Dette er ikke et personlig problem, men et globalt et. Og det er ikke som en liten bekymring eller "Huffameg som ungdommen bruker penger" - det er leve eller dø for fremtidens generasjoner.

Jeg syns det er lov til å være skeptisk til kjøpetrendene selv om man kjøper ting selv. Når shopping er hobby for mange så skaper det et overforbruk. Jeg forbeholder meg retten til å uttrykke bekymring for det selv om jeg av og til handler ting selv. Og det har ikke noe med at jeg tror jeg er bedre enn andre til å redde verden, men at jeg er oppriktig bekymret.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 27-06-07 kl 08:59.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:56   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Det er vel ikke noe værre å være vogngal enn skogal?

Jeg er ikke det førstnevnte. Jeg blir ikke ør av tanken på barneutstyr. Jeg har kjøpt en vogn, anser den ikke som helt perfekt, men som grei skuring. Jeg har betalt mye for den og beholder den av den grunn.

Sko derimot: Jeg kan bli litt ør. Nesten slik at jeg føler meg litt beruset. Ikke nok med det, men om jeg i tillegg gjør et varp (prøvepar er ofte i min størrelse og er ofte billige) liker jeg det enda bedre. For meg er det ikke nødvendigvis kvalitet (selv om jeg stort sett kun har skinnsko), men pris...så jeg kan kjøpe flere med litt bedre samvittighet.

Det er jo helt politisk ukorrekt - men jeg skal ha for at jeg i det minste slår av lysene, passer på at vi ikke har vann som drypper/do som renner, sorterer søpla mi og sånn.

Å sitte og mene at man har forstått det mens andre ikke har gjort det, er jo bare tåpelig når det kommer til slike ting. - Å komme med refleksjoner i håp om at noen skal ta til vett er jo en annen ting.....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 09:03   #18
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Jeg syns alle som har overdrevent mye stäsj, det väre vogner, sko eller knekkebröd, fortjener pepper. Dety å pepre for en ting, betyr ikke at man selv ikke kan ta imot pepper for en annen selv.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 09:18   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Det ER framleis mange som ikkje ser koblinga mellom forbruk og skader på miljøet. Det ER framleis mange som ikkje veit at syntetisk mat ikkje er særleg bra for kroppen. Det ER, som Kasia også påpeikar, mange som ikkje ser dei alvorlege konsekvensane av i-landa si rovdrift på ressursane. Eg er langt frå perfekt når det gjeld både kosthold og forbruk, men eg prøvar å verte litt betre heile tida. Nettopp på grunn av at eg vert stadig meir kunnskapsrik. Eg hadde aldri vore såpass miljøbevisst sjølv dersom folk skulle vere perfekte før dei kunne agrumentere for ei meir miljøvennleg livshaldning. Skal samfunnet kunne verte betre må vi jobbe mot det saman. Steg for steg. Og eit heilt grunnleggjande utgangspunkt må då vel vere å dele kunnskapar om kva som er bra for miljøet og kva som ikkje er bra for miljøet.

Eg kan ikkje tvinge folk til å leve etter livshaldningar som er gode for miljøet, men eg kan dele av det eg veit i eit førsøk på å få folk til å ønske å ha slie livshaldningar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 09:26   #20
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.876
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Jeg ser ikke hvorfor man ikke kan kommentere andres forbruk, forid man selv har skjeletter i skapet. Forutsatt at man er åpen om skjelettene selvsagt.

Vi lever i et samfunn som er preget av overforbruk og en generell bruk-og-kast-holdning. Heldigvis får flere og flere opp øynene for dette og en trend er nettopp å tenke gjennom hva man har før man kjøper noe nytt.
Trenger man virkelig ny sofa?

Jeg synes det blir feil å si at man ikke kan kritisere andre så lenge man selv er en del av overforbruket. Hvorfor ikke?
Poenget mitt er hvertfall at jeg vil sette fokus på den vanvittige materialismen og i barneutstyrs-sammenhenger forstår jeg ikke behovet. Det betyr ikke at de jeg himler med øynene over ikke himler med sine øyne over at vi har to biler, men det handler om å sette fokus på et problem som blir større.

Selvsagt kan man være ydmyk i forhold til sin egen situasjon og ikke dømme andre, men på et diskusjonsforum som dette blir det lett temperatur og det er kjapt å bli misforstått i kampens hete. Det synes jeg er noe av det som er morsomt med forum som dette.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no