Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Valpe-tråd

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-14, 08:53   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Valpe-tråd

Siden jeg ikke vil spamme andre sine tråder lage jeg en for alle.
Vi er vel flere her med valp om dagen?

På tirsdag fikk vi hund nr.2. En liten tass på 9 uker, italiensk mynde.
Skulle egentlig ikke hente han før han var 10 uker, men siden jeg ble sykemeldt passet det bra å hente han litt før. Han har taklet det kjempebra, liten tøffing han karen her og jeg tror jeg kan prise meg lykkelig for at vi ikke er førstegangshundeier. Første natta sov han med meg i senga, han lå langt inn i halsgropen på meg. Dagen etter konkluderte jeg med at siden han er så tøff skulle han sove i buret sitt fra dag to. Det har gått strålende! Han er ikke lei seg og sovner etter to minutter. Våkner rundt seks for å tisse, så sover han gjerne videre om det ikke er noe action. Sånn ellers er han utrolig underholdende og morsom. Det er nok litt rasebetinget, for whippeten vår var aldri slik. Han får oss til å le masse, helt herlig!

Største utfordringen er å få han ut. Bare døra går opp piler han inn igjen. Han syns det er fryktelig kaldt!! Jeg tar han ut hver dag, korte turer, men får han ikke til å tisse. Så det gjør han på en kladd inne. Funker fint og jeg tror jeg må innfinne meg med at slik er det bare, frem til våren. Så lenge han bare går på kladden (som jo er tett, slik at det ikke kommer noe på gulvet), så tror jeg ikke vi får en hund som tisser/markerer inne når han blir voksen (kjent raseproblem).

Skulle gjerne hatt noen flere leker til han. Hva er favorittleken til valpen deres?
Når dere klipper klør, hva bruker dere da? Klørne hans er bittebitte små.
Vekker dere de på kvelden, for at de skal sove på natta eller lar dere de bare sove?
Har dere hund fra før? Opplevd sjalusi?

Her er Scrappy, vakre lille saken Litt uklare da de er tatt med dårlig mobilkamera.
Legg gjerne inn bilde av valpen deres også.



Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 09:05   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.945
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valpe-tråd

Så skjønn!

Vår hund er allerede blitt 14 måneder. Tiden går.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 09:05   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.717
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valpe-tråd

Så nydelig!

Til vår yorkshireterrier brukte vi klipperen til høyre på bildet da han var bitteliten, mens nå bruker vi en slik til venstre. Jeg kan fint bruke den til høyre enda, men føler jeg har bedre kontroll med den til venstre. (han var 1,2 kilo da vi hentet han og er 3,2 kilo nå.


Sist redigert av Señora : 24-01-14 kl 09:11.
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 09:27   #4
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.480
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Valpe-tråd

Skulle gjerne hatt noen flere leker til han. Hva er favorittleken til valpen deres?
Vår elsker leker den kan tygge på, særlig tauleker.

Når dere klipper klør, hva bruker dere da? Klørne hans er bittebitte små.
Har bare klippet to ganger, hun er 4,5 mnd nå, og da brukte jeg en sånn spesialtangsaks som det er bilde av her.

Vekker dere de på kvelden, for at de skal sove på natta eller lar dere de bare sove?
På kveldene sover hun. Vekker henne fir å få tatt suste tissetyr rett før vi legger oss.

Har dere hund fra før? Opplevd sjalusi?
Nei og nei.

Nydelig hund

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 09:28   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.819
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valpe-tråd

Naaaw, for en herlig liten tass!
Jeg henger her bare for å sikle, vår valpedrøm ble skrinlagt når eldstebarnets allergitester kom tilbake.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 09:28   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Valpe-tråd

Ååhh.
Noe av det skjønneste jeg har sett!!
Du er jo hundeeier fra før, så du vet vel best, men jeg hadde ikke gitt meg med å få han til å gjøre fra seg ute.
Og la han gå på kladden inntil du får han til å gjøre det ute.
De er jo ganske tynne og det er veldig kaldt, bruker dere klær/dekken?
Han vil kanskje ikke ha på seg noe?

Fikk ordentlig lyst på hund, når jeg så denne.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 09:46   #7
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valpe-tråd

Ja, jeg er helt enig i at vi burde få han til å tisse ute. Har ikke fått tak i klær til han enda, han er jo så inmari liten (og anderledes i kroppen en f.eks en chi), men kan hende det bedres seg når han får klær. Nå syns han rett og slett det er GRUSOMT å gå ut. Her vi bor er det mye snø også. Får ta tiden til hjelp!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 10:14   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.870
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valpe-tråd

Så søt.
Tiden går fort. Vår lille voff er snart 3 år, han! Men han er så liten så barn tar han for å være valp så han er poppis blant barn.

Jeg ble litt skuffa over vår hund da vi fikk han for han ville ikke gå noe særlig tur det første året. Han nektet å gå ut og nektet å gå nedover gaten. Jeg synes det var så pinlig å bære han nedover veien, men han var jo så liten og lett så det gikk jo det. Og så slapp jeg han ned innimellom så da gikk han litt men så la han seg plask ned.
Etter hvert snakket jeg med andre som hadde sånn småhund og de sa det samme. Det endret seg når han tippet et år. Nå digger han å være ute, og synes det er kjempegøy med snøen.
Han er utrolig enkel tass og er veldig lettlært.
Jeg kan jogge med han, sykle med han og nå på søndag har jeg tenkt å prøve å gå på ski med han. Har øvd litt på å ha på sånne sokker så han blir litt vant til det.
Sorry. Ble bare så ivrig når jeg så en hundetråd. Voffen vår er lillebror i familien.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-14, 20:27   #9
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valpe-tråd

Koselig at flere skriver her.

Her går det kjempebra. Han lille tassen imponerer stadig. I dag har vi kjørt bil (en time hver vei). Litt piping på vei til og helt stille hele veien hjem. Han står i bur med den andre hunden vår. Helt rolig og så trygg!

Ang. natta har det bare gått fremover. Fra å våkne klokka seks, så syv og i dag halv åtte tiden. Kan ikke klage da! Ingen tisseturer på natta og han er jo bare 9 uker.
Stas med valp igjen og jeg er overrasket over at jeg bare syns det er kos, ikke noe slitsomt. Men jeg tror kanskje vi har vært heldige så langt.

Vi jobber stadig med tilvenning til snøen. Ingen tissing ute enda, men i går gikk vi i hvert fall en liten tur, så det kommer seg. Han løper hakk i hæl på meg, så bånd gidder jeg ikke ta på han enda.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-14, 20:29   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.820
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valpe-tråd

Så søt!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 08:57   #11
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valpe-tråd

Son jeg skrev over her er han her en skikkelig tøffing med STOR personlighet, allerede som 10 uker gammel! Han andre vi har (som er en whippet) er en myk hund, så vi har ikke mye erfaring med sånne som han her. Hva gjør man egentlig når de f.eks. stjeler noe og blir rasende når vi skal ta det fra de? Type sprelle, knurre osv? Det er jo lett å holde han, for han er jo liten, men en sånn sinna-hund vil jeg ikke ha. Det går over ikke sant?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 13:30   #12
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valpe-tråd

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Skulle gjerne hatt noen flere leker til han. Hva er favorittleken til valpen deres?
Når dere klipper klør, hva bruker dere da? Klørne hans er bittebitte små.
Vekker dere de på kvelden, for at de skal sove på natta eller lar dere de bare sove?
Har dere hund fra før? Opplevd sjalusi?

Her er Scrappy, vakre lille saken Litt uklare da de er tatt med dårlig mobilkamera.
Legg gjerne inn bilde av valpen deres også.

Så nydelig liten valp! Italienske mynder er flotte hunder!

Jeg har en liten finsk lapphund (tispe) som nå har passert sju måneder. Tøff, selvstendig og tidvis utfordrende, men veldig snill både mot mennesker og andre hunder.

Hun sliter såpass på klørne at det ikke har vært nødvendig å klippe særlig mye av dem, men vi har gjort det til en rutine å klippe et par klør i uka bare for tilvenning. Da bruker jeg en klosaks jeg har igjen etter marsvina, og klipper bare en mm eller så. Sitter på gulvet og har henne på rygg, da ligger hun helt i ro uten holding.

Hun er en energibunt av dimesjoner, og det har vel aldri hendt at hun ikke har åpnet et øye eller to hvis jeg reiser meg. Ikke alltid hun følger etter, men hun liker å vite hvor jeg er. Trenger derfor ikke vekke henne ved leggetid, det har aldri vært nødvendig da hun var yngre heller.

Jeg har ikke hatt hund før, og har ikke sett noe sjalusi.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Son jeg skrev over her er han her en skikkelig tøffing med STOR personlighet, allerede som 10 uker gammel! Han andre vi har (som er en whippet) er en myk hund, så vi har ikke mye erfaring med sånne som han her. Hva gjør man egentlig når de f.eks. stjeler noe og blir rasende når vi skal ta det fra de? Type sprelle, knurre osv? Det er jo lett å holde han, for han er jo liten, men en sånn sinna-hund vil jeg ikke ha. Det går over ikke sant?

Vi har ikke hatt det store problemet med at valpen stjeler, og har hun funnet en sokk har det vært nok å lage en stygg lyd. Da har hun sluppet sokken, og jeg har gått bort bestemt bort og markert den ved å stille meg mellom sokken og valpen. Når valpen så har oppfattet at sokken er min og ikke hennes, - altså hun setter seg, legger seg ned, slutter å stirre på sokken, snur hodet - holder jeg den gjerne foran henne igjen. Bare for å sjekke at hun har forstått. Når jeg er helt sikker på at hun ikke lenger er oppspilt pga sokken, så hun belønning i form av kløing, leke eller at jeg leker med henne.

Det har vært ganske mye jobbing med valpen, synes jeg, men veldig verdt det! Masse trening, sosialisering, tålmodighet og glede. Nå er hun som sagt sju måneder og er ganske lydig på mange områder. Hun er rolig når jeg henter henne fra buret, kommer ikke ut før jeg gir signal om det. Det gjelder også bilbur; sitte først, så hoppe inn og vice versa andre veien. Stter pent og venter mens jeg tar på meg turklær når vi skal ut, sipper pent når båndet festes. Sitter og venter mens jeg åpner døra og går ut, så får hun signal om at hun kan komme etter og da sitter hun på trappa og venter på at jeg låser døra, tar på votter etc. Valpen må vente på maten også, sitter rolig gjerne to-tre meter unna mens jeg finner fram og setter ned skåla.

Har trent henne til ikke å stjele mat som står framme, selv mat som faller ned fra kjøkkenbenken får hun ikke lov å røre. Hun får heller aldri mat fra bordet eller kjøkkenbenk, de eneste gangene jeg deler mat med henne er når vi er på tur. Har derfor ikke en valp som sirkler og tigger rundt bordet når vi spiser.

Hun er med på jobb av og til. Ligger pent på kontoret med åpen dør, og holder seg der. Har ikke lov å tasse rundt i gangene og/eller besøke andre kontorer.

Kommer på innkalling når hun går løs i marka, men møter hun andre hunder mens hun er løs kan det være jeg må rope to-tre ganger før hun kommer.

Skjønner Sitt, Dekk, Bli, På plass, Fot, Stå, Vent, men har et stykke igjen før Fot fungerer i alle situasjoner, f.eks. når vi møter andre hunder. Da blir hun kjempeoppspilt. Har lagt ned masse arbeid i henne, og enda mer tålmodighet, men resultatene begynner jammen å vise seg etterhvert!

Siste bilde tatt sist søndag:

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 16:10   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valpe-tråd

Så pen, Retz!
Vi har også ei tispe, hun ble 10 måneder i januar. Moren hennes er full schæfer og faren er en blandingshund, halvt border collie og resten labrador og setter. Hun ser mest schæfer ut med border collie kropp og ører. Hun er veldig lydig og var underdanig når hun kom til oss 5 mnd gammel, mulig fordi hun var minst i valpeflokken på 9 stk med en svært myndig schæfermor. Vi får utrolig mye skryt ute på tur av andre hundeeiere som synes hun er overmåtelig flink og lydig til å være så ung. Vi går mye uten bånd siden hun er så lydhør. Hun setter seg ned når det kommer biler og venter når det kommer folk. Hun lyder kom, vent, bli.
Hun liker "kjeft" særdeles dårlig, men trenger det lite også. Vi ser foreløpig lite til tenåringsnykker som ulydighet og bøllestreker, men har hatt en del episoder med sko før vi fikk grind til gangen og hun spiser opp sånn sugekopp til do og vask hver gang vi har glemt å lukke baderomsdøra. For ikke snakke om å grave i hagen, der har vi tatt henne hardt.
Hun elsker å leke med ball, så vi har skaffet en sånn som vi trykker på som blir selvlysende, hun er ekstremt fokusert og lite villig til å dele den med andre. Så den må legges i en skuff inne, ellers så klarer hun ikke å slappe av. Hun har vært rolig inne fra begynnelsen av, men vi merker nå at aktivitetsnivået har økt betraktelig, dvs hun blir ikke sliten på samme måte mer. Så sånn sett er lek med ballen ute fint måte å slite henne ut på. Vi går lite morgentur, heller ut i hagen eller med oss litt utenfor, men svigerfar har vært snill og går ofte formiddagstur med henne. Sønnen min går tur etter skolen og så blir det ca 2 kveldsturer.
Jeg har bare et gammelt bilde fra i høst:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Bilde 001.jpg (97,9 KB, 11 visninger)
__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no