Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-10, 11:06   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Er dette veien å gå når man skal bruke mindre oljepenger? Man rammer jo veldig mange som har en ganske stram økonomi fra før av.

Link:

http://e24.no/makro-og-politikk/article3550370.ece#AF


Sist redigert av Veronal : 05-03-10 kl 11:38. Årsak: Link i 1. innlegg
  Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:11   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Det de vil kutte utgjør 17 % av budsjettet mitt. Det ville med andre ord vært en katastrofe for meg, og selv om jeg ikke mener man skal la egne behov styre prinsipielle meninger, kan jeg se for meg at det vil være enda verre for veldig mange andre, og skape flere problemer enn det løser.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:13   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Kutt i barnetrygda vil sei kutt av bhg plassane for vår del.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:16   #4
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

De kuttene de forslår vil slå veldig hardt ut for de som er alene om omsorg for barn, og jeg er enig med Allium i at det muligens kan skape flere problemer enn det løser.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:20   #5
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Jeg synes ikke noe om det. Jeg klarer meg for så vidt fint uten selv, så jeg ser heller at den blir behovsprøvd, dersom det blir billigere. Jeg veit ikke hvor mye det vil koste å forandre systemet?

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:22   #6
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.158
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Jeg jobber deltid og studerer for øyeblikket så barnetrygden er helt nødvendig.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:31   #7
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

En av de tingene vi i Norge har skjønt og klart å inkorporere i hvordan samfunnet vårt er bygget opp, er at for å ha råd til ting, må vi ha nye skattebetalere (bortsett fra oljepenger). Legge til rette er måten å få damer til å gidde stifte familie. Bare se på Japan, de dreit seg ut. Å begynne å lage krøll med barnetrygden er å sende feil signaler.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:44   #8
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Å kutte i barnetrygden er vel ikke nødvendigvis det samme som å fjerne den. Men i og med at de så og si aldri har regulert opp barnetrygden fra år til år, så har de i realiteten kuttet hele veien. De 970 kronene er ikke verdt like mye i dag som for 10 år siden.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:50   #9
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Bra poeng, Lizzie!

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:56   #10
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Syns det var vanskelig å finne mer detaljer. Blant annet virket det først som om det var snakk om å fjerne hele skatteklasse 2, men når jeg leser litt rundtomkring så virker det som om det er mer snakk om å fjerne det at en ektefelle som tjener veldig lite kan få skatteklasse 2 (og dermed ikke snakk om at enslige forsørgere mister skatteklasse 2).

Å fjerne hele barnetrygden tror jeg ikke det er noe politisk klima for i det hele tatt, men en reduksjon kan være mulig.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:57   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Enig med United og Lizzie.

Vi trenger flere barn og bør stimulere til det. Dessuten er den kuttet hele veien.
Trenger vi å spare penger så får vi heller vurdere å ta fra demente innlagte trygden. De trenger vel ikke penger likevel. :setter svake grupper opp mot hverandre:

  Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:00   #12
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Men i og med at de så og si aldri har regulert opp barnetrygden fra år til år, så har de i realiteten kuttet hele veien. De 970 kronene er ikke verdt like mye i dag som for 10 år siden.

Ja, ikke sant?

Skal det være noen mening i at alle som har barn får penger, må de nesten gi noe som monner litt. 970 kr i dag er ikke all verden. Skal de kutte, får den nå heller kutte den helt ut eller gjøre den behovsprøvd.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:04   #13
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Jeg lurer forresten på om denne setningen burde blitt værte en runde i "flisespikkeriet". Hva i all verden mener de her? Mer skatt for dem som ikke er i jobb?

Sitat:

Regjeringen vurderer også å fjerne skatteklasse 2, som gir lavere skatt for den ektefellen som ikke er i jobb.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:10   #14
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Vi kommer til å være rimelig avhengige av barnetrygden de neste årene, så dette synes jeg lite om.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:11   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg lurer forresten på om denne setningen burde blitt værte en runde i "flisespikkeriet". Hva i all verden mener de her? Mer skatt for dem som ikke er i jobb?


Det blir litt som Lånekassen, som insisterte på at jeg sendte inn lønnsoppgave som viste at jeg ikke hadde inntekt. Jeg var "så" langt fra å sende inn et blankt A4-ark.

Fra spøk til alvor:
Kan de ikke heller kutte den hersens kontantstøtten, eller gjøre barnetrygd (og kontantstøtte om den absolutt må vedvare) behovsprøvd?

Jeg tror ikke noe på at dette går i gjennom, for øvrig. :ser inn i krystallkulen:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:18   #16
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Kan de ikke heller kutte den hersens kontantstøtten, eller gjøre barnetrygd (og kontantstøtte om den absolutt må vedvare) behovsprøvd?

Ja takk! Jeg synes det høres langt lurere ut.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:20   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Jeg får vel egentlig litt følelsen av billig hype av artikkelen da. "En av måtene å ramme barnefamilier på er å kutte barnetrygden"? Det er vel mest et utsagn som er designet for at Jens skal få stå med sosialdemokratisk romklang i røsten og si at det vil han Aldri Gjøre TM. Tvert om går han inn for en økning. På tyve kroner eller noe.

  Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:24   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Behovsprøvd barnetrygd tror jeg for det første er dyrere enn dagens ordning, i praksis. For det andre ble barnetrygden innført som erstatning for barnefradrag på skatten i sin tid, for at den også skulle ha effekt for lavtlønnede og foreldre uten inntekt, så jeg er veldig mot å kutte den ut eller gjøre den behovsprøvd.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:31   #19
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Enig med United og Lizzie.

Vi trenger flere barn og bør stimulere til det. Dessuten er den kuttet hele veien.
Trenger vi å spare penger så får vi heller vurdere å ta fra demente innlagte trygden. De trenger vel ikke penger likevel. :setter svake grupper opp mot hverandre:

Regner med at du mente å være flåsete nå SF men du skal få et seriøst svar likevel. Demente som er "innlagte" på sykehjem betaler stort sett oppholdet selv med trygden sin, og prisen er avhengig av hvor mye man har i trygd, så da blir det ikke mye "lommepenger" igjen til nytt undertøy og nye klær innimellom.

Jeg synes ikke man skal kutte i barnetrygden, eller andre ytelser som kan stimulere folk til å få barn. Jeg synes heller ikke man skal behovsprøve den. Jeg synes man skal finne noe annet å kutte i.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:36   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Regner med at du mente å være flåsete nå SF men du skal få et seriøst svar likevel. Demente som er "innlagte" på sykehjem betaler stort sett oppholdet selv med trygden sin, og prisen er avhengig av hvor mye man har i trygd, så da blir det ikke mye "lommepenger" igjen til nytt undertøy og nye klær innimellom.

Jeg synes ikke man skal kutte i barnetrygden, eller andre ytelser som kan stimulere folk til å få barn. Jeg synes heller ikke man skal behovsprøve den. Jeg synes man skal finne noe annet å kutte i.

Det var flåsing ja - sånn for å matche et idiotforslag med et annet liksom. Jeg mener ikke at de få kronene som er igjen av trygden skal fratas dem nei.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no