Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frokost på skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-07, 21:46   #1
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Frokost på skolen

Min 3 klassing fikk lapp om fredagen.
Tilbud om gratis frokost hver dag.

Det er jo et flott tilbud.
Synd de ikke har det tilbudet til alle barna, for det er mange barn som kommer på skolen uten å ha spist frokost.

Men gutten min ville gjerne spise frokost på skolen.
Så nå må han være på skolen kl: 08.00 for da begynner frokosten
(08.00-08.30)

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 22:16   #2
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Frokost på skolen.

Jo det er greit tilbud, men da bør alle skolene få dette tilbudet. Så var det det med hva foreldre skal slippe unna da. Å spise en god frokost før en drar på jobb/skole er viktig. Hvis en ikke får tid så får en stå opp tidligere.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 22:22   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost på skolen.

Klassestyreren til en venninnes datter har gjort det på en annen måte. Der tar barna med seg ekstra skolemat og så bruker de det første kvarteret til å spise.

Å si at foreldre eller hva det må være må stå opp tidligere er nå en ting, men det er faktisk ikke alle som har foreldre som bryr seg stort om sånt og det finnes også barn som har foreldre som går før barna. Når skolen tilbyr frokost, enten ved at de betaler eller ved å supplere tid til at barna får spise medbrakt mat om morgenen, så bidrar de til et positivt læringsmiljø der alle barna har fått den beste starten på dagen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 22:28   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frokost på skolen.

Flott tilbud, som alle skoler skulle hatt til alle elevene sine.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 22:37   #5
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Frokost på skolen.

Joda enig med den, men føler veldig mye skal bli så lettvint for oss foreldre liksom.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 22:37   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost på skolen.

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Joda enig med den, men føler veldig mye skal bli så lettvint for oss foreldre liksom.

Det er ikke for å gjøre det lettvint for foreldrene, men for å gjøre dagen bedre for barna.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 22:38   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frokost på skolen.

Det hadde vært til god hjelp, for de ungene som nå ikke spiser av mange grunner om morgenen før de kommer på skolen.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 22:41   #8
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Frokost på skolen.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er ikke for å gjøre det lettvint for foreldrene, men for å gjøre dagen bedre for barna.

Ja, men det er fortsatt foreldres oppgave å vite at ungene har spist før de drar på skolen. Udugelige eller ikke udugelige foreldre. Bra med frokost på skolen ja, men mange spiser ofte en god frokost sammen før alle drar hver til sitt. Snart blir det kanskje bare kveldsmaten familien samler seg om?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 22:42   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost på skolen.

Å, er du inne på *den råsa verden der alt er perfekt* historien nå? Du vet vel at det ikke er slik?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 22:43   #10
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Frokost på skolen

Jeg vil ha det slik!

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 00:07   #11
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frokost på skolen

Jeg har to skoleunger og det er ikke alltid de spiser frokost.
De vil rett og slett ikke ha, og jeg tvinger ikke i de mat de gangene de ikke ønsker det. (de er 13 og snart 10 år)
Sender da med de en ekstra brødskrive som de kan spise enten før skolen starter eller i første friminutt.

Å ha et slikt tilbus er fint synes jeg.
Som Sitron sier, ikke for å gjøre det lettere for foreldrene, men for å gjøre dagen bedre for ungene.

Alle mennesker våkner ikke skrubbsulten, men trenge rlitt tid før de orker tanke på mat.

Hos oss blir litt ekstra søvn prioritert foran en god frokost hvor alle er samlet i ukedagene. (b-gjengen)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 00:24   #12
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost på skolen

Det er også barn som er i "fattige familie" hvor frokost ikke er dagligsdags kost. Ei heller middag.
De har ikke råd..
Tro det eller ei, de familiene finnes.
Vi har til og med donert klær til noen av disse familiene..
De fleste av dem er utlendinger.

Jeg vet ikke om det er kommunen eller skolen som betaler for dette.
Noen skoler har frukt.

Her i gården er ingen i humør til å spise sammen så tidlig, ofte må jeg skille ungene pga de er morgen trøtte og de bare terger hverandre opp.
Så en spiser på kjøkkenet og en i stua,eller jeg må sitte midt i mellom..
De er utrolig morgen grette... (lik mora.)
Jeg tålte ikke å bli snakket til som liten om morgenen.


Jeg spiser ikke frokost før ved 11-12 tiden og gubben spiser sjelden frokost.
Men jeg passer på at ungene ikke forlater huset med tom mage.


Familie måltider har vi etter skole/jobb og i helger.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 00:41   #13
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost på skolen

Det hørtes ut som et supert tilbud. Jeg vil også tro at akkurat som noen voksne føler behov for å "lande" på jobb før arbeidsdagen setter i gang for fullt, så vil skolefrokost være en fin innledning på dagen. Særlig for de som blir kvalm av tanken på å spise frokost helt på starten av dagen.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 00:43   #14
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Frokost på skolen

Jeg syns vi skulle ha gratis måltider til barn i grunnskolen. Lunsj - eller både lunsj og frokost.

Hva er det med svenskene som klarer å spandere varm lunsj på skolebarna? Er det all oljen de tjener så fett på, kanskje?

  Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 08:10   #15
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.846
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokost på skolen

Jeg har en :jegnekteråspisefrokost: datter.
Tror hun faktisk hadde spist hvis hun fikk servert frokost på skolen.

Så dette er et bra tiltak og håper det blir standar på alle skoler etterhvert.

Og det har ikke noe med at hverdagen vår blir bedre/mer lettvindt eller at vi ikke har råd til mat til ungne våre.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 08:18   #16
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost på skolen

Dette hadde vært bra for mine to, om det så var sånn at de skulle ha med ekstra mat for å spise det første kvarteret, som Sitron nevner. De er nemlig like sin mor, og klarer ikke frokost den første timen etter de er stått opp.

Jeg ble tvunget til å spise frokost om morgenen av "Svenskekokken", men jeg vet jo at det var til mitt eget beste.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 08:45   #17
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost på skolen

Jeg er enig i at første kvarter av skoledagen kunne vært brukt til å spise frokost. Vi trenger mat om morgenen, men ikke alle klarer å spise med en gang de har stått opp.

Jeg er veldig usikker på hvordan gratis måltid i skolen ville fungert i praksis. Når barna mine er på skolen, så er det for å lære. Hvem er det som skal stelle istand frokosten? Lærerene? Hvis det kun skal være et tilbud er jeg redd det fort kan bli sånn:" Jasså, du får gratis frokost? Er dere fattige eller?" Unger kan være grusomme mot hverandre.

Det var en stund jeg var enslig mor, og at jeg hadde dårlig råd i den perioden er mildt sagt. Men mat hadde jeg alltid! Ikke den dyreste og flotteste maten, men alltid mat. Nå blir jeg vel overhøvlet som arrogant og sneversynt igjen, men jeg husker hvordan det var å måtte snu krona to ganger.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 08:55   #18
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.846
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokost på skolen

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg er enig i at første kvarter av skoledagen kunne vært brukt til å spise frokost. Vi trenger mat om morgenen, men ikke alle klarer å spise med en gang de har stått opp.

Jeg er veldig usikker på hvordan gratis måltid i skolen ville fungert i praksis. Når barna mine er på skolen, så er det for å lære. Hvem er det som skal stelle istand frokosten? Lærerene? Hvis det kun skal være et tilbud er jeg redd det fort kan bli sånn:" Jasså, du får gratis frokost? Er dere fattige eller?" Unger kan være grusomme mot hverandre.

Det var en stund jeg var enslig mor, og at jeg hadde dårlig råd i den perioden er mildt sagt. Men mat hadde jeg alltid! Ikke den dyreste og flotteste maten, men alltid mat. Nå blir jeg vel overhøvlet som arrogant og sneversynt igjen, men jeg husker hvordan det var å måtte snu krona to ganger.

Synes ikke første kvarter av skoledagen skulle gå med til det.
Begynne tidligere kan jo være et alternativ eller forskyve skoledagen litt.
Hvem som skal organisere det? Tja, ikke sikker, men kanskje et alternativ hadde vært at de eldste barna på skolen kunne være med på det itillegg til et par voksne som hadde overoppsynet?
Synes det skal være for alle og ikke kun et tilbud man kan benytte seg av.
Jeg er da redd for at de som spiser skolebrød til frokost og lunsj ( ja, det er faktisk unger som har med seg det) supplert med tørre nudler, hadde fortsatt med det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 09:15   #19
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost på skolen

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Synes ikke første kvarter av skoledagen skulle gå med til det.
Begynne tidligere kan jo være et alternativ eller forskyve skoledagen litt.
Hvem som skal organisere det? Tja, ikke sikker, men kanskje et alternativ hadde vært at de eldste barna på skolen kunne være med på det itillegg til et par voksne som hadde overoppsynet?
Synes det skal være for alle og ikke kun et tilbud man kan benytte seg av.
Jeg er da redd for at de som spiser skolebrød til frokost og lunsj ( ja, det er faktisk unger som har med seg det) supplert med tørre nudler, hadde fortsatt med det.

Om dette skal gjennomføres så syns jeg faktisk ditt forslag var bra.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 09:22   #20
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost på skolen

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Ja, men det er fortsatt foreldres oppgave å vite at ungene har spist før de drar på skolen. Udugelige eller ikke udugelige foreldre. Bra med frokost på skolen ja, men mange spiser ofte en god frokost sammen før alle drar hver til sitt. Snart blir det kanskje bare kveldsmaten familien samler seg om?

Jeg kjenner jeg blir litt småprovosert over det du skriver jeg. Selv om vi ønsker det slik ideelt sett, så betyr ikke det at vi ikke skal ta vare på barna som foreldrene ikke evner å gi det de optimalt sett skulle gitt. Skal man følge den argumentasjonen der, så kan man jo også si at vi kan avvikle hele barnevernet, for det er foreldrenes oppgave å ta seg av barna.

Jeg er helt enig med Sitron i denne tråden (hvertfall så langt, jeg tar ikke høyde for hva hun sier videre ).

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no