Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lego-reklame og kjønn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-12, 21:21   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lego-reklame og kjønn

I går skulle vi kjøpe bursdagspresang til ei niese som ikkje er spesielt jentete av seg. Det var nesten vanskeleg å finne leiker utan enten prinsesser eller spider-man eller biler-motiv på. Eg kjende eg blei litt oppgitt over at alle leikene er delte inn i kjønnskategoriar. Det kjennest ikkje riktig å kjøpe prinsesseleiker til ei jente som ikkje er oppteken av å vere prinsesserosa. Det er nesten som om leiketøyindustrien oppmuntrer til kjønnstereotypier.

Då eg kom heim såg eg denne reklamen på facebook, frå det året eg blei født.



Det slo meg (og åpenbart 14 000 andre også, ifølgje Aftenposten) at det er stor forskjell på jente- og gutterollen i dag og då vi var små.

Det ville vore interessant å høyrd kva tanker de her inne gjer dykk om kjønn og kjønnstereotypier hos relativt små barn.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:37   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Jeg liker den reklamen, og jeg synes det er direkte kvalmende hvor kjønnsdelt både klær og leker er i dag. Jeg får flass av rosa prinsesser og brølende spiderman-gutter (ikke av barna men av at det "skal være sånn"). Det blir bare verre og verre. På barnekanalene florerer jo lekereklamene, og de er så kjønnsdelte at det faktisk blir på grensen til hysterisk latterlig. I det ene øyeblikket har man ei lita jente som sitter og snakker moderlig med dukken sin mens en damekommentator synger eller prater mykt om Dukkelise på tilbud, og i neste øyeblikk skrus volumet opp 10 hakk og en mannstemme brøler opp om action og romvesener mens en guttegjeng løper rundt og skyter på hverandre, omtrent.

Jeg har fra eldste ble født vært veldig obs på dette med kjønnsinndeling, og har gjort mitt beste for at JEG ikke skulle påvirke dem bevisst i den retningen. De blir jo påvirket av miljøet, selvsagt, men jeg er glad begge barna mine har lekt med både dukker og biler uavhengig av kjønn.

Min jente har i mange år ønsket seg en badedrakt med Cars eller Spiderman eller lignende på. Det har vi dessverre aldri funnet, fordi alle badedraktene som ikke er ensfarget, er dekorert av ponnier og Barbie og glitter og lignende. Det er rett og slett litt tragisk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:37   #3
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Jeg har også lest den artikkelen og det som slo meg aller først var at det er jammen godt lego kommer med noe som kan appellere til jenter også. Utvalget hittil har vært begredelig. Den hesteserien de har hatt som er knallrosa og rettet mot jenter består nesten bare av hele deler som ikke gir mulighet til å konstruere på samme måte som de seriene som er rettet mot gutter. Foruten om "city" har legos andre serier vært utelukkende rettet mot gutter og mi frøken har ikke vært interessert i verken riddere, dinosaurer eller stjernekrig på tross av at hun ikke har vært spesielt rosa-prinsesse-aktig av seg.

Jeg synes det er litt sent å begynne å skrike årevis etter at lego begynte å rette lego inn mot kjønn. Det er først når de lager noe som kan appellere til jenter at folk begynner å reagere. Det synes jeg er trist og ganske dobbelmoralsk.

Jeg håper virkelig at lego nå kommer med en serie som kan appellere til jenter som ikke nødvendigvis synes riddere og skumle monstre er moro, og som gir mulighet til å konstruere og dermed like muligheter til å utvikle seg som gutta. Hittill har rett og slett lego vært kjønnsdiskriminerende.

Og det kan jo hende at noen av gutta også kommer til å glede seg over lego med pittelitt mykere verdier.

Ellers er jeg veldig enig med deg i at lekene er blitt veldig segregert med tanke på kjønn. Leketøysprodusentene driver jo en markedsføring som er helt vanvittig og styrer alle dukker inn mot jenter og alle biler og all konstruksjonlek inn mot gutter. Jeg leste en artikkel for ikke så lenge siden som sa at dette faktisk fører til at jenter og gutter får svært ulike muligheter til å utvikle seg, spesielt innenfor matematikk.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:38   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.930
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Jeg derimot kjenner at jeg ikke bryr meg så mye.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:39   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.930
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Jeg synes derimot at det er kult at lego lager noe som er rettet mot jenter og, for de siste ti årene har det ikke vært mye til jenter. På 70-tallet var jo faktisk lego mer nøytralt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:44   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Det er skremmende hvor kjønnsdelt alt for barn er blitt. Polarn o pyret er et hederlig unntak, ellers gjelder det jo både leker og klær. Jeg er ikke motstander av feminine klær til jenter og at menn etterhvert blir maskuline, men det er rimelig ekstremt slik det er nå. Hvis man ser på bilder fra da jeg var liten var forskjellen veldig mye mindre. Kanskje var det da for likt, jeg vet ikke, men jeg tror det er bedre enn slik det er idag når selv skisko kommer i en jente- og en guttemodell. Og vi blir vel alle reklamepåvirket. Bare det at jeg i det hele tatt tenker tanker som "kan jeg kjøpe eksperimentsett til ei jente" sier egentlig sitt, og jeg er ganske opptatt av å ikke sette i bås. Eller som toern utbrøt da han så en knallrosa spillkonsoll med prinsessespill; "Å, mamma, se der er det spill for jenter også". Ungene oppfatter budskapet i reklamen, det er sikkert.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:46   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.898
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Min eldste er født i 1985 og da var det ikke kjønnsdelt Lego - dvs. det var hus og biler og ting og tang man kunne bygge, og ikke spesielt for gutter, synes jeg.
Jeg er sterk kritisk til at både klær og leker er enten knallrosa eller fulle av superhelter og hodeskaller, og synes det har blitt mye verre de siste årene - jeg merker stor forskjell på de 16 1/2 årene som er mellom mine to jenter.
Da den eldste ble født i 1985, var HM's barneavdelinger ikke delt i gutte- og jenteavdelinger. Man fikk selvsagt rosa og blått den gangen også, men det var ikke trykket prinsesser og katter på alle jenteklærne og klærne var ofte de samme i ulike farger.
jeg var i USA i 1987 og var litt sjokkert over hvor kjønnsdelt barneavdelingene og leketøysbutikkene var. Men nå er det jo blitt akkurat slik her også.

Jeg er sterkt kritisk til denne trenden og håper virkelig jeg på ett eller annet vis skal klare å overbevise den yngste om at Top Model og Rosa-blogger ikke er det eneste saliggjørende i livet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:47   #8
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Min jente har i mange år ønsket seg en badedrakt med Cars eller Spiderman eller lignende på. Det har vi dessverre aldri funnet, fordi alle badedraktene som ikke er ensfarget, er dekorert av ponnier og Barbie og glitter og lignende. Det er rett og slett litt tragisk.

Jeg har også ei slik jente.
Hun har masse klær som andre tenker på som gutteklær. Selv bryr hun seg ikke.
Hadde hun bestemt hadde hun aldri tatt av seg spiderman bokseren eller tskjorta med dødningehode på.
Hun er ei tøff jente, som tåler mye, så den dagen hun ble hentet på skolen å fortalte at hun bare ville bruke spidermanskoene hjemme kjente jeg det inni meg.

Når det kommer til lego syns jeg de heller kunne laget det slik at det passer sammen lego city.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:47   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.644
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Jeg så den lego'en på www.biit.no forleden og ble glad da jeg så den siden min jente elsker lego. Hun har hele belville serien samt masse city, men det er fint at det finnes litt mer som hun også kan like tenker jeg. Star Wars, Ninjago osv er hun neppe så interessert i.

Men, jeg er ellers helt enig med dere i at det er trist at det er så kjønnsdelt når det gjelder klær, leker og sportsutstyr. Jeg forsøker å kjøpe litt nøytralt sportsutstyr slik at yngste kan arve. I går var jeg på Polarn og handlet litt, og det er så deilig at det meste av yttertøyet der går til begge kjønn og ikke har hjerter, kule striper el.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:50   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

NÅr det gjelder lego, ønsker jeg meg litt mer lego som trigger kreativiteten og litt mindre som består av noen få deler med tema, bygges opp, lekes med, går i stykker og ikke tjener noen hensikt etterpå. Mye av legoen idag bør nesten bygges med lim fordi den ikke har så stor verdi etter at den har gått i stykker første gang.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:50   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.665
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Min jente vil veldig gjerne ha lego, men det er bare mannefigurer (nesten) på legoene, hun vil gjerne ha en kvinnefigur. Det er det heldigvis i HP-serien.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:51   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.644
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

NÅr det gjelder lego, ønsker jeg meg litt mer lego som trigger kreativiteten og litt mindre som består av noen få deler med tema, bygges opp, lekes med, går i stykker og ikke tjener noen hensikt etterpå. Mye av legoen idag bør nesten bygges med lim fordi den ikke har så stor verdi etter at den har gått i stykker første gang.

Vi har faktisk limt et par ting slik at de nå er faste for å kunne leke med dem, bl.a den gule lego bussen. Den tålte ellers ikke å brukes uten å knuse.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:53   #13
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.492
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Men lego city finnes jo fremdeles, og det samme med de klossene som er i reklamen der. Det er bare å kjøpe det til jentene sine fortsatt, er det ikke?

Jeg burde vært flinkere til dette selv, det skal innrømmes. Nå har det blitt sånn at jenta vår på 5 år ønsker seg alt som er i lekekatalogen, så sant det er rosa. Så det blir mye rosa greier på henne, fordi jeg vet at hun vil like det. Vi har det meste av den rosa legoen som finnes, ja. Og til jul kjøpte jeg rosa geomag til henne, den var nok årets mest populære gave.

Jeg trøster meg liksom med at det er nok en fase dette, og at det ikke er krise med et par-tre år med rosa prinsesse nå. Det går nok tidsnok over i kun svart, eller noe sånt, regner jeg med.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:57   #14
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Finnes det mer nydelig jente med utstråling enn i 1981-reklamen?!!

Jeg synes jentelego er tull, men ser gjerne at Lego City ikke kun består av kjøretøy. Sleng på lekeplass, frisør, restaurant osv, men ikke kall det jentelego. Så kan barna ønske seg det settet de vil ha. Legofigurer som ser ut som miniBarbier. Uæk.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:59   #15
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Det er kvinnefigurer i lego city-serien. Vi har i hvert fall en kvinnelig brannmann og en pizzabaker.

Når det gjelder reklamen, synes jeg den er nydelig og er glad for at jeg vokste opp på en tid uten alt det rosa prinsessestæsjet, men jeg liker den også fordi den viser lego på sitt beste: den typen Katta ønsker seg mer av, den som trigger kreativitet uavhengig av kjønn og tv-serier.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 08-01-12 kl 22:06. Årsak: IPaden spiser bokstaene mine!
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 22:02   #16
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Finnes det mer nydelig jente med utstråling enn i 1981-reklamen?!!

Jeg synes jentelego er tull, men ser gjerne at Lego City ikke kun består av kjøretøy. Sleng på lekeplass, frisør, restaurant osv, men ikke kall det jentelego. Så kan barna ønske seg det settet de vil ha. Legofigurer som ser ut som miniBarbier. Uæk.

Men det er da vi som kaller det jentelego. Hvis det ikke skal være serier som retter seg inn mot jenter så synes jeg de skal fjerne alle de seriene som KUN retter seg mot gutter.

Det er rart hvis jentelego er tull, mens guttelego er helt greit.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 22:03   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Jeg føler jo også nesten at jeg forbryter meg mot en eller annen regel når jeg kjøper leker til guttene mine som har med hus og hjem å gjøre. Jeg må da inn i en rosabefengt del av lekebutikken og kjøpe ting som står blant andre lignende ting merket "just 4 girls" og som er ledsaget av reklameplakater som sier klart fra om hvem disse lekene er ment for. Det er ingen som leder meg dit for å si det sånn, jeg må ta et aktivt valg om å kjøpe akkurat en sånn leke og trosse alle reklamesignaler. Jeg vet ikke om jenteforeldre opplever det på samme måte hvis de skal ha et byggesett eller en bil?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 22:04   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

NÅr det gjelder lego, ønsker jeg meg litt mer lego som trigger kreativiteten og litt mindre som består av noen få deler med tema, bygges opp, lekes med, går i stykker og ikke tjener noen hensikt etterpå. Mye av legoen idag bør nesten bygges med lim fordi den ikke har så stor verdi etter at den har gått i stykker første gang.

Ja enig! Det finnes jo omtrent bare tema-lego i dag, jeg liker bedre de gode gamle kreative legobitene, og med deler av hus, blomster, trær osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 22:05   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Vi kaller det jentelego? Lego sier det vel selv, at markedsgruppen er jenter.

Hvorvidt alt av City Lego er rettet mot gutter vet jeg ikke, hvis så - helt enig. Jeg synes all lego burde være kjønnsnøytral, men med en stor bredde i temaer og farger.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 22:05   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.644
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Finnes det mer nydelig jente med utstråling enn i 1981-reklamen?!!

Jeg synes jentelego er tull, men ser gjerne at Lego City ikke kun består av kjøretøy. Sleng på lekeplass, frisør, restaurant osv, men ikke kall det jentelego. Så kan barna ønske seg det settet de vil ha. Legofigurer som ser ut som miniBarbier. Uæk.

Vi har nå i alle fall City pizzarestaurant, buss osv. Har også fått det siste settet med badevakt ol. Det er sett som passer like godt til både jenter og gutter. Det finnes også city med pengesentral/bank. Men enig i at det er mye kjøretøy i city.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no