Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Fortell meg om kattedører

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-10, 08:50   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Fortell meg om kattedører

OK, strategien med å la pus gå fritt ut og inn gjennom et vindu i luftestilling må revurderes. Hun er liten og nett og klarer akkurat å komme seg inn og ut, så jeg gikk ut fra at de andre kattene i området ikke ville komme seg gjennom siden de er store. Etter noen dager med enormt matforbruk har jeg fått en mistanke om at det var feil, og i dag da Herremannen sto opp skremte han ut en ubuden gjest, gitt.

Så da er alternativene enten at vi aktivt slipper henne ut og inn (lite fristende) eller kattedør. Noen som har kattedør og kan svare på noen spørsmål?

- Funker magnet-typen greit, eller bør vi gå for elektronisk siden hun er chippet?
- Funker det i det hele tatt; kan jeg være sikker på at kompisen ikke klarer å snike seg inn etter henne?
- Vi må installere den i verandadøra; går det greit?
- Blir det mye trekk rundt/i en sånn? Verandadøra er midt i stua og absolutt eneste alternativ.

Ja, og mens jeg skrev dette dukket kompisen sannelig opp ved vinduet og prøvde å komme seg inn igjen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 08:55   #2
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

:abbonnerer:

Mannen min fnyste dag jeg foreslo dette og sa det ikke var for norske forhold.
Etter det sjekket jeg det ikke mer ut men kanskje det er på tide.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:17   #3
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.794
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Jeg vet om en del som har det her, og de er fornøyde.
Vi skal selv innstallere en etterhvert, men usikker på type. Vår går inn døra til vaskerommet da.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:25   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.902
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Dette er jeg spent på også. Jeg er mest skeptisk på om det vil bli mye trekk. Hvordan vil dette være når det er 30 minusgrader ute?! Her er det også verandadøra som er eneste aktuelle sted.

Hvis det er jentekatt du har og hun begynner å få en hale av kompiser bak seg, kan det nok tenkes at hun nærmer seg kjønnsmoden alder. Min forrige hunnkatt parret seg og ble drektig 7 mnd gammel og uten at vi i hele tatt hadde lagt merke til at hun var kjønnsmoden eller hadde løpetid. Vi fikk henne sterilisert da, så vi slapp unna kattunger på en så ung katt, heldigvis.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:30   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Vi har kattedør med magnet. Begge jentene har magnetdings i halsbåndet og farter ut og inn som det passer seg. Den dingsen er ganske stor, men de ser ikke ut til å bry seg om den i det hele tatt. Vet det finnes et annet merke magnetdør som har mindre halsbånddings.
Det trekker, ja. Vi har den proffe katttedøra i kjellerdøra, og så en helt vanlig kattedør i døra som går fra kjelleren til gangen.
Det kan helt sikkert ordnes bedre med tetting osv. rundt luka, det har ikke vi brydd oss videre om siden den er i kjelleren. Plastglasset i selve luka er tynt og det trekker nok vel så mye derfra.
Det har aldri kommet andre katter inn her.
Chipstyrt luke tenkte jeg på, men det koster jo hysterisk !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:31   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Jeg er mest skeptisk til mus og fugler som blir dratt inn gjennom en sånn dør, så her tar vi det på gamlemåten - vi slipper han ut og inn. Om sommeren hender det at vi lar vinduet stå åpent også, men sambo er mye ute og reiser, og jeg liker ikke å ha stuevinduet åpent om natta når han ikke er hjemme - det er ikke nabokatten jeg hadde vært mest bekymret for da. Men han lar ikke hvem som helst komme på besøk, altså, nabokattene får ikke komme opp på verandaen engang. Hvis det regner har han en godstol på verandaen han kan kose seg i mens han venter på at vi skal våkne.

En venninne har kattedør, og kattene drar med seg (levende) mus inn støtt og stadig for å leke med de. Nei takk sier nå jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:46   #7
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Vi har hatt katteluke (helt vanlig, uten halsbånd, magnet og hva har du) i over tre år, og vi har aldri opplevd noe annet enn katten selv komme inn og ut av luka. Det har aldri kommet andre katter eller dyr inn, katten har heller ikke tatt med seg ekle kryp inn så vi har utelukkende positive opplevelser.

Vi brukte en måned på å lære ham trikset. Vi måtte fysisk trykke () han gjennom helt til han lærte det selv. Nå bruker han hodet for å få opp døra, og han går inn og ut som han ønsker. Vi har vært på ferie i en uke, bare satt frem masse mat og vann inne, og sluppet dyre pensjonat og kenneler.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:52   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg er mest skeptisk til mus og fugler som blir dratt inn gjennom en sånn dør, så her tar vi det på gamlemåten - vi slipper han ut og inn. .....
En venninne har kattedør, og kattene drar med seg (levende) mus inn støtt og stadig for å leke med de. Nei takk sier nå jeg.

Sant nok, det skjer jo. Bare en av kattene våre som jakter, men hun gjør det til gangs også. Det eneste hun ikke klarte å dra inn var en hel skjære (hun er en knøttliten abbysiner) Skjæra sto hun klar med ved verandadøra og dro den inn der i steden.
Mus har hun stort sett tatt livet av før hun kommer med dem, med ett unntak hvor hun tydeligvis ville viste lillesøster-pingelpus at de gikk ann å leke med.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:52   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Sissi er sterilisert, Lhi-My, så det er nok bare alminnelig selskapssyke som gjør at vi får besøk. Før hun ble sterilisert var han derimot meget aktiv utenfor og lokket voldsomt, så det er nok en mons. Jeg mistenker at han ikke har noe sted å bo; han er her hele tida og da jeg fikk han på nært hold ifbm innbruddsforsøket i dag så jeg at han er veldig tynn.

30 minus blir det jo ikke her; det er ganske lunt på verandaen vår i tillegg, men dog. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre hvis det trekker såpass som dere andre sier.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:03   #10
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Brukte kort tid på å lære katten vår å bruke luken. Loket med mat ut og inn av luken, og vips var det gjort!
Vi har med magnet og halsbånd med magnet-dings.
Det finst flere ulike typer av disse, greit med en magnet som ikke er så kjempestor siden katten er liten....
(Obs! Bruk halsbånd som løser seg ut om katten henger seg fast! Og ta av bjellen!!!)

Vet om noen som har luke uten magnet, og hos dem lærte noen av nabokattene kjapt hvordan den skulle brukes..... Så magnet bør dere ha.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:08   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Vår katt er forøvrig mest "utekatt", er inne av og til innimellom, men den trivest best ute. Og den er alltid ute om natten! Vi har montert katteluken i garasjen. Der har pus matfat, og et godt isolert "kattehus" hvor den sover. Funker flott!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:47   #12
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Vår katt er forøvrig mest "utekatt", er inne av og til innimellom, men den trivest best ute. Og den er alltid ute om natten! Vi har montert katteluken i garasjen. Der har pus matfat, og et godt isolert "kattehus" hvor den sover. Funker flott!

Det var jo intet mindre enn genialt!!!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 14:21   #13
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.032
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Vår erfaring
- Funker magnet-typen greit, eller bør vi gå for elektronisk siden hun er chippet? Går veldig bra.
- Funker det i det hele tatt; kan jeg være sikker på at kompisen ikke klarer å snike seg inn etter henne? Vi hadde aldri fremmede katter på besøk etter at den kom på plass.
- Vi må installere den i verandadøra; går det greit? Vår ble installert i verandadør. Veldig rask å installere.
- Blir det mye trekk rundt/i en sånn? Verandadøra er midt i stua og absolutt eneste alternativ.
Samme plassering som hos oss. Vi opplevde bare litt trekk av den, så det var absolutt ikke et problem. Vi bor i Oslo, hvis det har noe å si.

Problemet vi hadde etter hvert var at katten var blitt ganske stor og rund da vi fikk kattedøra, så det ble litt Ole Brumm-situasjon hver gang han skulle inn eller ut. Men vi nektet å åpne vinduet for ham, så han lærte til slutt.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 14:21   #14
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Vi har kjøpt kattedør som reagerer på chippen hans men vi har ikke fått montert den opp enda. Men det blir den snart.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 20:28   #15
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om kattedører

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Det var jo intet mindre enn genialt!!!


jepp!
Naboen lenger borte i gata har hermet etter meg, men montert den i uthuset sitt da han har carport og ikke tett garasje..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no