|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() SaltkjøttSaltkjøtt høres så godt ut. Det er vanligere å spise det lenger nord i landet tror jeg, og muligens med kålrotstappe til blant annet?
![]() |
#2 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SaltkjøttMin erfaring er at butikkene tar det inn om man spør, hos slakteren er det omtrent alltid tilgjengelig. Jeg kjøpte salt lammekjøtt på ICA i går. Bor i Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SaltkjøttJeg tror det avhenger av hvor du bor. Her i Rogaland spiser vi komle hele året, og da er salt kjøtt (helst lam, synes jeg) tilgjengelig hele året. Da jeg forsøkte å få tak i salt kjøtt i Hemsedal midt på sommeren, holdt de på å le seg i hel i butikken. De kunne få tak i en svineknoke, men det var minst en ukes leveringstid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Saltkjøtt
![]() |
#5 |
Epikur
|
![]() Sv: SaltkjøttVi bruker mye svineknoke, det er lett å få tak i, og spesielt på OBS og andre coop-butikker, samt de mer velutstyrte. Kjøp mange og frys ned når du finner, det er billig og god mat. Kan brukes til kjøttsuppe, ertesuppe, raspeball, lapskaus og diverse gryter.
![]() |
#6 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: SaltkjøttBruk svinebog og gni det inn med salt. La det ligge 1-2 dager (avhenig av tykkelse). Skyll det og kok (trekk) på vanlig måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Saltkjøtt
Dette kan man gjøre med lammekjøtt også.
![]() |
#8 |
XXX
Hvor: Orkdal
![]() Sv: SaltkjøttJeg pleier salte på nakkekoteletter til saltkjøtt. Det fungerer veldig godt. Salter godt på begge sider av koteletten, og lar det stå med matpapir over, i kjøleskapet i ca. en uke. Kokes i 1 1/2-2 timer. Nytes med kålrotstappe (kålrot og noen poterer moses sammen), smør i stappen, tyttebærsyltetøy og flatbrød, MMmmmmm!
![]() |
|
|