|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Skal rømme
|
![]() GrønnsaksintoleranseKan man ha det? Jeg tåler bare grønnsaker om den er veldig varmebehandlet (dvs ihjelkokt eller i hjelstekt), ellers får jeg himla vondt i magen og blir satt ut resten av den dagen liksom (luft og diare)... Det er synd, for jeg liker egentlig grønnsaker best rå.. salat osv. Men når jeg blir helt satt ut av salaten på burgeren til og med
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: GrønnsaksintoleranseMan kan jo ha intoleranser mot det meste, men det er litt snodig om det gjelder alle grønnsaker. Men mange grønnsaker er jo "gassdannere", og dette kan jo påvirke noen mer enn andre.
![]() |
#5 |
Skal rømme
|
![]() Sv: GrønnsaksintoleranseFrukt går bra! Men ikke grønne bananer.
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: GrønnsaksintoleranseDet er sikkert en eller annen fellesnevner for de grønnsakene. Omtrent jeg som reagerer på alle sure frukter. Folk hever øyenbryn når jeg sier at jeg reagerer på grønne epler, kiwi, sitrusfrukter, sure plommer etc, jeg aner ikke hva det er i dem jeg reagerer på, men noe er det. Hos meg kan det godt være en generell histaminfrigjørende egenskap, ikke vet jeg.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: GrønnsaksintoleranseHar du pollenallergi? Info tatt herfra (Det var mer nyttig info der også, du bør ta en titt) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GrønnsaksintoleranseJeg har tilsvarende problem i forhold til salat. Jeg blir veldig oppblåst, får diaré og masse romling i magen. Har i perioder prøvd å bare spise salater til lunsj, og selv etter flere måneder var problemet like stort. Jeg er allergisk mot bjørkepollen, og vet ikke om dette kan være en kryssallergi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Skal rømme
|
![]() Sv: GrønnsaksintoleranseNei, har ikke pollenallergi. Mens det med mandler og nøtter kom i sene barneår (kan ikke spise marsipan
![]() |
#10 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Grønnsaksintoleranse
Ok, dette høres ut som meg (utenom det med pollen). Jeg har jo lurt på om det går over når magen bare ble vant til masse salat, men nå har jo du prøvd å venne din mage til det uten at det funket så da er det vel like greit at jeg lar være å prøve det. Hm. Jeg vil jo egentlig være sunn og spise litt salat og sånt!
![]() |
#11 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GrønnsaksintoleranseMin sønn har fruktosemalabsorpsjon, som er ganske vanlig faktisk. Men er her oppe de har mest greie på dette og forsket. Så legen vår har vært og holdt opplæring sør på. på mange sykehus (mange kaller det fruktose intoleranse men fruktoseintoleranse er en livsfarlig sykdom som man kan dø av og det er veldig skjeldent)
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden ![]() ![]() Sist redigert av Honda : 25-10-10 kl 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|