Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det snobbete av meg ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-10, 13:31   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det snobbete av meg ...

Jeg falt over lenke til oppskrift på sjokoladegodis inne på nettavisen. Lenken gikk til denne oppskriften. Er det snobbete å si at det der vanskelig kan kvalifisere som en oppskrift? "Du tar en ferdigpakke, smeller den sammen med en annen ferdigpakke, og strør nonstop på."

Gammel 05-11-10, 13:32   #2
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det snobbete av meg ...

Det er jo ingen oppskrift.

Gammel 05-11-10, 13:33   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Nei, dette er jo ingen oppskrift, men snarere ett serveringsforslag.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 13:34   #4
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Man må jo vispe krem - da kvalifiserer det sikkert til oppskrift!

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 13:34   #5
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Dette er jo verre enn da eg som barn skreiv opp oppskrifta til gele. "Kok opp 5 dl vatn, bland i pulver, sett i kjøleskap til den er stiv".
Dette er ikkje ei oppskrift, dette er jo berre sjokoladepudding med vaniljesaus...

Gammel 05-11-10, 13:37   #6
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Kommer jo an på hvordan du definerer oppskrift da. Hvis oppskrift er "gjør sånn og sånn, så blir det sånn", så er det jo en oppskrift. Hvis du tenker på oppskrift som noe som hjelper deg å lage mat fra grunnen av, så er det forsåvidt ikke en oppskrift. Personlig tenker jeg nok på oppskrift mest i den første kategorien, så jeg reagerer ikke på at de kaller det oppskrift.

Og så står det oppskrift overalt på siden også da, så da må det jo være en oppskrift?

Pappa til G2002, G2003, G2009 og G2012.
baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 13:38   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Nei, dette er jo ingen oppskrift, men snarere ett serveringsforslag.

Nemlig.

Men det er litt snobbete å ikke godta serveringsforslag, da. Ikke alt trenger å være oppskrifter fra bunnen av.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 13:44   #8
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Serveringsforslag, det var et godt ord ja.
De kunne ha laget en egen side med serveringsforslag til nonstop

Gammel 05-11-10, 13:45   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke snobbete, men jeg er også for kravstor til å kalle det en oppskrift. Men et greit serveringsforslag er det.

Gammel 05-11-10, 13:47   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:fniser:

Vi har fått spørsmål fra skolen som ønsker å samle inn oppskrifter for å lage en egen kokebok. Lillesøster synes at det er så godt med muffins, så hun foreslo at vi skulle sende inn den oppskriften. Jeg måtte si at muffins lager jeg bare fra ferdigpakke. Og hun så ingen problemer med å sende inn den "oppskriften". Kjøp en pakke Møllerens muffins. Følg bruksanvisningen. Pynt med avsindige mengder glasur og snop.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 13:50   #11
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Kjøp en pakke Møllerens muffins. Følg bruksanvisningen. Pynt med avsindige mengder glasur og snop.

Oppskriften mener du vel.

Gammel 05-11-10, 13:51   #12
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

:fniser:

Vi har fått spørsmål fra skolen som ønsker å samle inn oppskrifter for å lage en egen kokebok. Lillesøster synes at det er så godt med muffins, så hun foreslo at vi skulle sende inn den oppskriften. Jeg måtte si at muffins lager jeg bare fra ferdigpakke. Og hun så ingen problemer med å sende inn den "oppskriften". Kjøp en pakke Møllerens muffins. Følg bruksanvisningen. Pynt med avsindige mengder glasur og snop.

Det var jo en søt oppskrift!

Serveringsforslag var et mye bedre og mer beskrivende ord ja.

Gammel 05-11-10, 13:57   #13
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Oppskriften til Tine er forsåvidt et serveringsforslag, men det er også en oppskrift, betydningen av ordet tatt i betraktning. Jeg synes det er litegranne snobbete å mene noe annet. Det blir litt sånn "jeg er så god til å lage mat at jeg fnyser av sånne som er nødt til å kjøpe ferdigbunn og -saus for å få seg hjemmelaga pizza".

Gammel 05-11-10, 14:03   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.

Oppskriften til Tine er forsåvidt et serveringsforslag, men det er også en oppskrift, betydningen av ordet tatt i betraktning. Jeg synes det er litegranne snobbete å mene noe annet. Det blir litt sånn "jeg er så god til å lage mat at jeg fnyser av sånne som er nødt til å kjøpe ferdigbunn og -saus for å få seg hjemmelaga pizza".

Jeg syns "oppskriften" var mer sammenliknbart med å kjøpe en frossenpizza og spe på med litt ekstra ost. Og det er ingen hjemmelaget pizza, altså.

Jeg syns heller ikke det er en oppskrift, det som nevnes i HI. Det gjør det da ikke mindre godt at man innrømmer at det ikke er en oppskrift? Jeg syns ikke det er noe fnysing involvert i å påpeke at å åpne en boks med noe og servere det ikke er en oppskrift.

Amerikanere gjør det for ørig hele tiden. Jeg blir helt sprø. "Brukt blandig ditt og blanding datt", og jeg har ikke filla peiling på hva rettene egentlig inneholder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 14:07   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Oppskriften til Tine er forsåvidt et serveringsforslag, men det er også en oppskrift, betydningen av ordet tatt i betraktning.

Tja, jeg tror dette heller er reklame for de spesielle produktene, forkledd som en oppskrift. Jeg tviler på at noen trenger en oppskrift for å skjønne at man kan kombinere de to ferdigproduktene.

Gammel 05-11-10, 14:09   #16
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Men det er allikevel en oppskrift. :flisespikker:

Oppskrift: veiledning til å lage noe etter (ordnett.no)

Selv om du blander sammen to ferdiggreier, så lager du tross alt noe. Og jeg ville sagt at oppskriften på en frossenpizza med mer ost er:
1. Ta en frossenpizza
2. Hiv på litt ekstra ost
3. Stek i 14 minutter på 225 grader.

Gammel 05-11-10, 14:10   #17
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Tja, jeg tror dette heller er reklame for de spesielle produktene, forkledd som en oppskrift. Jeg tviler på at noen trenger en oppskrift for å skjønne at man kan kombinere de to ferdigproduktene.

Jeg er ikke uenig, altså, men jeg synes man snevrer inn betydningen av ordet oppskrift litt i denne tråden. Hever ordet litt høyere enn det fortjener, egentlig.

Gammel 05-11-10, 15:20   #18
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Det er jeg ikke enig i. Språkrådets ordbok definerer "oppskrift" slik:
- veiledning til å lage noe etter, særlig mat | en o- på eplekake

Og et, tja, tips om at man kan kombinere to produkter fra en spesiell produsent synes jeg ikke kvalifiserer, altså. Man må på en måte trenge denne veiledningen, i mitt hode. Dersom det der er en oppskrift kan man jo kalle "legg gulost på brødskiva - spis" for en oppskrift også.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 15:56   #19
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Så man lager ikke noe hvis man slenger ost på brødskiva, eller dytter en frossenpizza i ovnen?

Jeg husker i alle fall at første gang jeg skulle steke en frossenpizza etter at jeg flyttet hjemmefra, måtte jeg sjekke oppskriften/guiden/bruksanvisningen/veiledningen på pakken først. Så i den sammenhengen trengte jeg den informasjonen.

Nå merker jeg med meg selv at jeg bare er vanskelig, så jeg trekker meg rolig ut av dette.

Gammel 05-11-10, 16:02   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det er en ørliten mulighet for at du har rett i det altså.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.