|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Shake it out!
|
![]() Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Sitter her og leser om forskning og forskningsmetoder innen medisinsk forskining, og placeboeffekten er naturlig nok en del av den.
![]() |
#2 |
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Jeg tror veldig på placebo egentlig. Og jeg syns det er en bra ting! Husker godt en venninne tok 2 paracet ( trudde hun ) mot kraftige mensen smerter men hun fikk egentlig bare to sukkerpiller ( av en felles venninne som er farmasøyt ) plutselig etter hun hadde tatt de var hun i fin form og smertene hun hadde var borte mente hun selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Unik
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Har du hørt eller lest om Silva metoden ? Litt på sida av dine tankar.
![]() |
#4 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?
Ja man må vel nesten tro på placeboeffekten, siden den er "bevist" så godt det lar seg gjøre. Og jeg har også gitt eldstemann placebosmertestillende noen ganger når hun klager over en vondt jeg mistenker for å være bare tull. Hvis hun virkelig har smerter så får hun medisin, altså. Noen ganger blir hun frisk av placebo, andre ganger fortsetter hun å klage. Siden jeg ikke har peiling på om hun virkelig tullet eller faktisk hadde vondt de gangene hun klaget, så kan jeg jo ikke i noe om placeboeffekten sånn egentlig da.
Nix, ikke hørt om den. Og det høres litt for langt ut på viddene for min smak også.
![]() |
#5 |
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det var interessant, må google litt om den! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Tja, for det første er kansje ikke placeboeffekten så sterk som ryktet dens tilsier. Den har i alle fall vært vanskelig å påvise klinisk i annet enn selvrapportert smerte og kvalme.
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Ulvefar sa det jo greit. |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Ofte blir placeboeffekten nevnt i en negativ tone. Jeg er helt enig med HI. Dersom placebo virker så må da det være bra. Jeg tror på tankens kraft til en viss grad. Jeg tror ikke at man alene kan blir frisk av f.eks. kreft som har gått for langt, men at man kanskje kan forsinke kreften og i noen tilfeller kanskje bli frisk ja det har jeg tro på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Det er det da ikke heller! (Kilde: youtube.com) (Kilde: (Kilde: youtube.com) Men det demonstrerer placeboeffekten: Ikke bare tror studentene på instruktørene sine, instruktørene tror på seg selv også! (I alle fall til de møter en skeptiker, som ikke merker noe til awesomme chi-kreftene deres...)
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 07-12-10 kl 22:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Åh, i hvilke tilfeller er det placeboeffekten har blitt nevnt i en negativ tone, Jessica?
![]() |
#12 |
Pauset
|
Da cola var helt nytt her i landet skjenket noen jeg kjenner en nabodame på cola. Hun ble dritings. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Etylbarbital
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Det er nok av ungdommer som spiller fulle, da. Uten at man trenger å takke placebo for at ungdom blir full på appelsinsaft eller vann.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Jeg tror at placebo kan ha en suppe på spiker effekt. Juksepiller gis sammen med beskjed om at pillene vil virke enda bedre om man kombinerer medisineringen med daglig mosjon. Og gjerne sunt kosthold også, og ikke minst nok søvn og hvile. Og da vil vel de fleste føle seg bedre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Pauset
|
Generelt når det snakkes om f.eks. homeopati eller andre alternative ting så har jeg gang på gang hørt folk som har hånet og sagt at det er helt sikkert placeboeffekten. Som om placeboeffekten er noe negativt. Om noen føler seg frisk av den så må jo det være bra. Jeg tror nå at homeopati kan hjelpe for noe, men ikke alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Etylbarbital
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Nei, ikke som at placeboeffekten er noe negativt - heller i konteksten "kalle en spade for en spade" og takke placebo for virkningen fremfor homøopati. Hvis det er placeboeffekten som er årsaken til virkningen så er det ikke homøopatis teoretiske virkningsmekanisme som skal ha æren, altså!
![]() |
#17 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Ulvefar - undersøkelsene om placebo og blodtrykkmedisin var også fra PubMed, men det spørs om jeg er dreven nok til å finne dem igjen. Men det var altså en markant nedgang i blodtrykket hos pasienter som fikk juksemedisin. Selvfølgelig ikke like stor som for dem som fikk medisin, men likevel "uforklarlig" sånn utover placeboeffekt.
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Det som er viktig med placeboeffekt er jo det å vite at den eksisterer. Det vil jo også si at leger må vite at når de gir medisiner så får pasientene, i tillegg til selve den fysiologiske virkningen en stor placeboeffekt.
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
Det er akkurat det som jeg synes er dimemmaet med homøpati og placeboeffekten, nettopp det faktum at om man kaller en spade en spade så vil nok placeboeffekten forsvinne. Det er jo troen på at virkestoffene virker som gir placeboeffekten, de som ikke tror, får ingen effekt (som er årsaken til at jeg ikke kjøper allergimedisinen som virker så godt på svigermor. Og at jeg ikke forteller ungene at sovevannet ikke er annet nettopp vann).
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Ville elsket å ha lest den studien.
![]() |
|
|