Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva lager jeg av 5 eggeplommer?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-10, 09:05   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva lager jeg av 5 eggeplommer?

....jepp, 5 eggeplommer til overs her...
Tips og oppskrift til hva jeg kan bruke dem til?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 09:19   #2
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lager jeg av 5 eggeplommer?

Eggelikør

6 dl kaffefløte
300 g sukker
5 eggeplommer
1 ss vaniljesukker
3 1/2 dl vodka

Kok opp kaffefløten og sukkeret. Pisk eggeplommer og vaniljesukkeret. Tilsett litt etter litt den varme kaffefløten i eggeblandingen. Hell alt tilbake i kjelen og sett det forsiktig over varmen. Rør jevnlig til det tykner. Sil blandingen før den avkjøles.
Spriten has i når den er avkjølt. Fordel likøren i passende flasker.
Likøren tykner når den står. Bør ristes.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 09:25   #3
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Eggelikør

6 dl kaffefløte
300 g sukker
5 eggeplommer
1 ss vaniljesukker
3 1/2 dl vodka

Kok opp kaffefløten og sukkeret. Pisk eggeplommer og vaniljesukkeret. Tilsett litt etter litt den varme kaffefløten i eggeblandingen. Hell alt tilbake i kjelen og sett det forsiktig over varmen. Rør jevnlig til det tykner. Sil blandingen før den avkjøles.
Spriten has i når den er avkjølt. Fordel likøren i passende flasker.
Likøren tykner når den står. Bør ristes.

Hvordan er holdbarheten? oppbevares kaldt?

Gammel 11-12-10, 09:34   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Creme Bruleè.
1 dl fløte eller fløtemelk pr. eggeplomme.

Kok opp fløten med en skrapet vaniljestang, slå sammen eggeplommene med 2-3 ss sukker, blandes med den litt avkjølte vaniljefløten.
Has i posjonsformer.
Stekes i vannbad ved 160 grader til den er ferdig, kanskje 30-40 min.

Før servering strøs den med brunsukker og settes under grillen til sukret er smeltet.

Server gjerne med en frisk sorbèt e.l.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 10:05   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Påstå carbonara. Eller sjokoladekjeks.

Gammel 11-12-10, 10:14   #6
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Påstå carbonara. Eller sjokoladekjeks.

Stavekontroll?

:fnise over påståelig pasta:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 10:34   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 11-12-10, 10:43   #8
morellen
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2010
morellen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Is foreksempel.

morellen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 10:52   #9
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Hjemmelaget majones eller aioli

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 11:14   #10
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Branwen, her.

Hvordan er holdbarheten? oppbevares kaldt?

Fikk eggelikør til jul av venninna mi for et par år siden, min stod i kjøleskapet, blir vel som en Baileys som har vært åpen?

..den hadde vel ikke overlevd jula uansett

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 11:19   #11
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Krem til suksessterte.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 12:44   #12
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Takk, nå blir eggeplommene brukte iallefall! Skal bare velge mellom forslagene her

Gammel 11-12-10, 13:05   #13
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hjemmelaget vanlijesaus

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 13:50   #14
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Leste tråden, ble sulten på noe godt og har hentet et par julekaker. Prøvesmaking heter det

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 16:03   #15
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ah, så greit å slippe å lage egen tråd. Nå har jeg en deilig eggelikør på ovnen og en nydelig pavlova klar også.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 16:10   #16
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Krem til suksessterte.

Du flirer, du! Det var mitt første - og egentlig eneste - forslag. Jeg sitter konstant igjen med tonnevis av eggehviter etter å ha laget verdens beste suksessterte-lookalike.

Hos oss brukes overflødige eggehviter (!) i pannekake- og vaffelkakerøre. Samt i omeletter.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 19:15   #17
Svanhild
Aktiv

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Svanhild er litt kul
Standard

Her var det snadder Mine eggeplommer har en tendens til å bli kastet, men nå skal jeg heller lage noe godt

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 19:31   #18
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Mamma har en veldig god oppskrift på iskrem. Superenkel:

4 eggeplommer og
100 gr sukker (jeg bruker litt mindre)
3 dl kremfløte

Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha i ønsket smakstilsetning. Litt ekte vaniljesukker og grovhakket mørk sjokolade er veldig godt. Hakkede hasselnøtter og sjokkis er også godt. Mamma bruker appelsinskall og sjokolade. Pisk kremfløten til krem og vend forsiktig inn i eggedosisen. Hell i en eller to brødformer, avhengig av størrelsen på formene. Sett i fryseren. Rør i isen hvert kvarter i en time (altså fire ganger i løpet av en time), deretter et par ganger i løpet av et par timer (sett på timer), for at den skal bli luftig og god. Voila!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 19:58   #19
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Du flirer, du! Det var mitt første - og egentlig eneste - forslag. Jeg sitter konstant igjen med tonnevis av eggehviter etter å ha laget verdens beste suksessterte-lookalike.

Hos oss brukes overflødige eggehviter (!) i pannekake- og vaffelkakerøre. Samt i omeletter.

Ja, jeg ler for jeg trodde det bare var jeg som er helt gal etter denne kremen.

Men jeg ser jo både her og på prikker at det ikke bare er meg. Jeg har døpt om kaka forresten, den heter "Seksuellterte". Det sier mer om hvor god den er.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 21:25   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanhild, her.

Her var det snadder Mine eggeplommer har en tendens til å bli kastet, men nå skal jeg heller lage noe godt

Er du rusk?!?

Kaste mat?

Hvor er Chanett??

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.