|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?I lys av Huldras tråd, så lurer jeg på hvordan dere ser på det å ringe et nødnummer. Jeg har alltid tenkt at det bare var noe man gjorde når det sto om liv, men så var jeg på et førstehjelpskurs for noen år siden der kursleder jobbet på alarmsentralen (heter det det? nødsentralen?), og han sa at "er dere bekymret, ring nødnummeret."
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Den eneste gangen jeg har ringt nødnummeret, fikk jeg ikke svar og måtte ringe politiet i stedet. (Det var nyttårsaften, og jeg overvar et innbrudd i en restaurant.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Borte
|
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg har ringt to ganger til amk og fått hjelpen jeg trengte begge gangene.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 11-01-11 kl 13:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg har ringt nødnummer tre ganger tror jeg. En gang til politiet med varsel om en bilulykke, og to ganger til brannvakta med varsel om brann. (ringte i panikken 113 siste gangen, men ble satt direkte over til brannvakta.)
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Om det er praktisk mulig, så prøver jeg helst å ringe direkte til legevakt eller til politivakt istedet for å ta opp 11x-numrene. For det viktige er jo at de gangene folk trenger å komme rett igjennom uten ventetid, så er det kapasitet.
![]() |
#6 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Det er riktig når du må varsle noen/om noe og det haster. Når du ikke kommer på noen andre numre eller ikke har mulighet til å sjekke.
![]() |
#7 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Nødnummer bør vel være forbeholdt situasjoner hvor det er fare for liv og helse. Jeg har ringt to ganger, en gang når en drosjesjåfør ble overfalt av en misfornøyd passasjer og alle kameratene hans var truende i tillegg og en gang når en bil foretok mange farlige forbikjøringer på E6 langs mjøsa. Den første gangen ble jeg tatt dønn seriøst og de kom nesten før jeg la på, den andre gangen fikk jeg beskjed om å ringe det lokale politidistriktet og nei, de kunne ikke hjelpe meg med telefonnummer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Borte
|
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?
Jeg skjønner jo at du lett kan gjøre en sånn vurdering, men for meg er det ikke nødvendigvis en åpenbar grunn til at det er greit å vente et par timer. Burde jeg vite hva som skal sjekkes for at jeg selv kan vurdere om det haster eller ikke? Er det sånt man bør kunne?
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
Nei, selv om jeg vurderer mer "riktig", så kan alle ta en vurdering ut fra sitt ståsted.
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg lurer på det samme. For å ta meg som eksempel igjen. Jeg følte meg skikkelig dårlig og begynte å bli temmelig redd. Jeg tenkte at det kunne være noe så uskyldig som omgangssyken, men var like redd for at det skulle være noe alvorlig som tarmslyng (siden det er en kjent komplikasjon av vektoperasjon), og jeg visste ikke hvor raskt man måtte til behandling ved tarmslyng. Jeg synes derfor det var riktig å ringe 113, så fikk de heller ta den avgjørelsen.
![]() |
#12 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg har aldri ringt nødnummeret, men er enig med Kaisa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
Men da er det jo greit da? Nå vet skremmern mer om det, men jeg har tatt i mot mye legevakttelefoner og problemet er jo at folk overhodet ikke vurderer når de ringer. Alt fra katt i tre til eksem de har hatt i 5 måneder til øyekatarr.
![]() |
#14 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Forresten sto det i avisen her om dagen at folk ringte politiet, både nødnummeret og det andre når brøytebilen ikke hadde kommet. Det var vel ikke greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Vi fant en nær eldre venn død i sin bolig. Ringte fastlegen men han var ikke der og ringte deretter legevakten men kom ikke igjennom. Det hastet jo ikke men situasjonen tilsa at vi ønsket å få han undersøkt og bort fra der han lå. Vi endte med å ringe nødnummeret og de skulle sende legen oppover og ba oss vente. Siden dette ikke hastet så måtte vi vente et par timer. Legen kom og deretter måtte vi vente et par timer på begravelsesbyrået. Både min mor og meg er nokså garva hva dødsfall angår men det var virkelig vondt å se han ligge slik. Sist redigert av Michelle : 11-01-11 kl 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Borte
|
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Huff, Hillary, for en fryktelig opplevelse.
![]() |
#17 |
heimføing
|
![]() Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg har ringt 113 en gang nabohuset brant. Ja, det var det eneste nr jeg huska akkurat da, og jeg ble satt over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
X First Lady
Ja både og. Har opplevd dette før da jeg jobbet i hjemmetjenesten men jeg må innrømme at jeg etterpå for meg selv fikk en reaksjon. Der og da var vi begge rolige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Huff, så forferdelig
![]() |
#20 |
X First Lady
Ja det stemmer. Vi prøvde som sagt å kontakte fastlege og deretter legevakten med laaaang ventetid og ringte derfor nødnummeret som skulle få tak i legevaktlege. Vi fikk vite tidspunkt når de skulle komme. At lege ikke kom til avtalt tid hadde vi forståelse for da akutttilfeller må prioriteres. Men ventetiden ble svært lang. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|