|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Å oppdra andres barnVi har en liten kar som er mye på besøk hos oss. Han stortrives og spør alltid om å få være med hjem til oss. Vi liker å ha ham hos oss også. Han setter pris på snuppas nærvær og er veldig god lekekompis med knerten.
![]() |
![]() |
#2 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å oppdra andres barnBarn som er på besøk, må selvsagt følge våre regler.
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Å oppdra andres barnVi har en liten husgjest som til en hver tid vet akkurat hvordan ting skal være hjemme hos oss. Det synes jeg er helt selvsagt. Nå er husgjesten vår ganske stille og beskjeden av seg, så kjefting er sjelden nødvendig, men hun blir glatt satt til å rydde sammen med Blobben når de har bombet barnerommet, for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Å oppdra andres barnEg skiller lite på mine og andre sine ungar når dei befinner seg i mitt hus. Men nå høyrer det til sjeldenheten at eg må gi beskjed, for som regel oppfører alle seg fint. Hopping i sofa, mas om godteri osv. hadde nok ført til ein liten prat om kva som er ok og ikkje hos oss.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å oppdra andres barnJeg korrigerer selvsagt besøkende barn som gjør ting jeg ikke vil gi dem lov til - dersom de skulle ødelegge ting eller hoppe i sofaen, for eksempel. Det skal mye til før jeg irettesetter dem like strengt som jeg gjør min egen, både fordi de er gjester, fordi det ikke er min jobb å oppdra dem, og fordi jeg ikke i samme grad forventer at de skal kjenne til våre regler. Hvis det var snakk om barn som var veldig husvarme/"hjemme" hos oss, ville jeg også bevege meg mer i retning av å oppføre meg som mor overfor dem. (Men det ville fremdeles være en forskjell i det at jeg ikke ville prøve å oppdra dem, med langsiktig perspektiv, jeg ville bare prøve å få dem til å oppføre seg ordentlig hjemme hos oss. Det er en forskjell i fokus der.)
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Å oppdra andres barn
Ja, for det er greit å ta den praten når han tar seg den friheten, ikke sant?
![]() |
![]() |
#7 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Selvsagt må det være greit! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Å oppdra andres barnDitt hus dine regler. Klart det. Det skulle blitt en fin diskusjon du skulle hatt med ultralogiske snuppa om gjesten skulle hatt større frihet enn de som bor der tenker jeg. |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å oppdra andres barnBarn som er på besøk har lik regler som mine egne barn og jeg sier i fra om det til andre barn også. Ødlegge og hoppe i sofaer etc er ikke lov av mine barn hvorfor skal andre barn få lov, og sånne ting er helt greit og si i fra om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Å oppdra andres barnJeg oppdrar besøkende barn og ligaen på lekeplassen rett nedenfor verandaen min støtt og stadig. Lekeplassligaen gjør seg gjerne fortjent til et litt høyere stemmevolum enn de innomhus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å oppdra andres barnSelvsagt er det greit å korrigere barn som er på besøk. Voksne også, om det er skulle være behov for det.
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
Helt greit. Det er bare bra for barn å oppdage at det er forskjellige regler på forskjellige steder, det øker den sosiale kompetansen deres. Og han kjenner dere og vet at du liker ham, og han ser jo at du sier ifra til dine egne barn også. Barn liker å vite hvor grensene går, så for ham så er det jo mye bedre at du sier hvor de er, sånn at han vet hva han kan gjøre og ikke gjøre og dermed være trygg på at han får komme tilbake senere.
![]() |
#13 |
Har tro på forbedring
|
![]() Re: Å oppdra andres barn"her i huset hopper man ikke i sofaen" "her i huset får man ikke godteri på hverdager" eller noe i stilen der. Jeg synes det har vært mer rart om du ikke har gjort det.
![]() |
#14 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() Sv: Å oppdra andres barnJeg irettesetter andres unger så lenge de er i mitt hjem, her får de følge mine regler, og mine regler er helt greie regler som finnes i de fleste hjem.
![]() |
#15 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() Sv: Å oppdra andres barnVårt hus = våre regler. Det skulle da bare mangle.
![]() |
#16 |
Leser
|
![]() Sv: Å oppdra andres barnJeg oppdrar kun nevøen min (i tillegg til barna mine, selvfølgelig!
![]() |
#17 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() Sv: Å oppdra andres barnJa jeg oppdrar ikke andres barn, har mer enn nok med mine egne. Men irettesetter gjør jeg, i den grad at jeg sier ifra når ting som ikke er lov i vårt hjem ikke blir etterfulgt.
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Å oppdra andres barnDet er vel kanskje feil å bruka ordet oppdra i denne diskusjonen, ein opplyser og irrettesetter vel heller. Eg oppdrar ikkje naboens ungar, men eg irrettesetter i forhold til våre husregler, og forklarer kva som er ok og ikkje. Oppdra ungane får dei gjera sjølv.
![]() |
#19 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å oppdra andres barnJeg sier ifra til barna som er på besøk. Gutten som oppmuntret sønnen min til å lyve og snike seg bak ryggen min fikk virkelig så øra flagret
![]() |
#20 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å oppdra andres barnJeg oppdrar ikke andres barn, men krever at de oppfører seg slik våre barn må overholde regler i vårt hus.
![]() |
|
|