|
Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Tilleggsutstyr til speilreflekskameraVi fikk oss et Canon Eos 550D til jul.
![]() |
![]() |
#2 |
pappa
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskameraÅ kjøpe en ekstern blits er en god investering dersom du skal ta mange innebilder, men kan også være nyttig som fill-in til utebilder. Den innebygde blitsen kan kun benyttes til fill-in og gir mye skygge, mens du med en ekstern blits kan rette lyset mot hvite flater i tak eller vegger, "bounce" lyset av disse flatene og skape et større "lysareal" til å belyse det du skal ta bilde av, og dermed redusere både skygger og skape godt belyste bilder.
![]() |
#3 |
Etylbarbital
![]() Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskameraEkstern blitz og fotokurs.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskameraEt 50mm objektiv.
![]() |
#5 |
pappa
![]() |
![]() Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera
Jeg ville heller kanskje ha kjøpt et 35 mm objektiv. 550D er et såkalt APS-kamera med 1,6 crop, som betyr at et normalobjektiv for dette kameraet vil være på mellom 30 og 35 mm brennvidde. I de filmbaserte speilreflekskameraene var det 50 mm som var normalobjektiv.
...som ydmykt innrømmer at han er pappa til verdens mest praktfulle jenter, født 2008 og 2010 ![]() Sist redigert av Hulemannen : 22-01-11 kl 20:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskameraDet var jeg ikke klar over. Har selv Canon 5D Mark II og der er jeg veldig fornøyd med 50mm-objektivet. Det funker til det meste.
![]() |
#7 |
aldrende
![]() Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskameraJeg ville kjøpt en zoom, f.eks denne som er 18-200 mm:
![]() |
![]() |
#8 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskameraDefinitivt fotokurs. Det er det jeg skulle ønske jeg kunne brukt MYE penger på, fordi det er så utrolig avgjørende for hvor gode bilder man klarer å ta, sånn jevnt over. Jeg føler at jeg fortsatt tar 50-100 dårlige bilder for hvert gode, og kanskje 1000 bilder for hvert skikkelig, skikkelig gode. En kan ha så fancy utstyr en vil, men bildene blir ikke bra hvis man ikke vet hva man driver med. Jeg skulle ønske jeg bare tok 10 dårlige bilder for hvert brukbare.
![]() |
#9 |
pappa
![]() |
![]() Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera
5D-en er ikke et APS-kamera men et fullformat-kamera, som innebærer at et objektiv med 50mm brennvidde er et normalobjektiv. Bildebrikkene er større og kvaliteten på bildene blir dermed litt bedre.
![]() |
#10 |
Øyboer
![]() Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskameraFotokurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|