|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Et spørsmål om lykkeJeg har nettopp sett på et gammelt (2010 ) NRK program om lykke hvor de blant annet intervjuer diverse mennesker om emnet. De tar tak i ett perspektiv som jeg syns er interessant og litt vanskelig å forstå. Før "i gamle dager" var man mer tilfreds og hadde det roligere, det var ikke slikt jag. Man var fornøyd med mindre. Om man var lykkeligere er vel vanskelig å si, men hva kommer det av at "man" i dag er så opptatt av suksess, lykke, prestasjoner og så videre? Og hvordan har det seg at gamle dager oppleves som roligere, med mindre jag, når man hadde langt mer strev og gjøren?
![]() |
#2 |
*_*
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeKomplisert spørsmål med komplisert svar, selvfølgelig, men jeg tror det henger sammen med forventninger. Vi har langt større muligheter til å nå opp og fram i dag enn det man hadde i gamle dager, og da følger forventningene etter. I dag kan så og si alle gjennomføre høyere utdanning, som gir yrker med høyere status, høyere lønn og økt forbruk. Velferdsbiten av livet vårt er i stor grad dekket bare ved å være født i Norge, så vi kan konsentrere oss om å profesjonalisere oss selv i stedet.
![]() |
![]() |
#3 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeFordi vi idealiserer noe så inni granhampen.
![]() |
#4 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om lykkemen er vår opplevelse av fortiden som roligere riktig? Jeg tror nemlig ikke det. Vi driver på med ulike ting, men jeg tror arbeid, husarbeid osv tok opp like mye av hverdagen den gang som nå, eller kanskje enda mer.
![]() |
#5 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykke
Jeg er med rajraj her, dette var det første jeg tenkte på. Vi har alle muligheter i dag, og derfor har vi fått det for oss at vi må forfølge dem og gjøre noe ut av dem også.
![]() |
#6 |
*_*
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeJeg er i grunnen enig med de som sier at alt ikke nødvendigvis var noe bedre før, altså. Men jeg har likevel en liten overbevisning om at vi har mer fritid og høyere forventinger nå, og det fører til mer lengsel etter uoppnåelige utopier.
![]() |
![]() |
#7 |
*_*
|
Samtidig har man mer tid til å snuse på utopien i dag. De store drømmene, eller de urealistiske kravene som de også kan kalles, er på en måte så nærme, så nærme. Vi kan torturere oss selv med historier om folk som har Klart det™ daglig, om vi vil. Det er det jeg forbinder med "jaget anno 2011". Vi sammenligner oss med naboen, og de virker så vellykket. Det fantes sikkert før, men jeg har inntrykk av at folk var litt mer i samme båt i den daglige tralten. Kanskje det er en del av min illusjon om at "alt var mye bedre under krigen". :diskuterer med meg selv:
![]() |
![]() |
#8 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeJeg tror at færre muligheten gjør livet enklere. Absolutt.
![]() |
#9 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeKanskje fordi det var mer klassedelt før? Nå blandes klassene i større grad og man ser mer til hva "de andre" har, de som har mer enn en selv. Og da streber man mer etter det samme selv.
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeHva menes med gamle dager? Når jeg snakker med min farmor på 92 år, så synes jeg ikke det virker som de var så innmari fornøyde i hennes ungdom, hvertfall. Hun er nokså tydelig på at det var hardt å få det til å gå rundt, med arbeid på gården, mange barn, lite hjelpemidler osv.
![]() |
![]() |
#11 |
By the Sea
|
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeFor noe hjertelig stort vås! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jul 2008
![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeJeg tror lykke er det samme nå som for tusen år siden. Eller femten tusen år. Eller femti. Jeg tror de elsket barna sine den gangen også og syns det var grusomt å miste dem eller se dem syke. Jeg tror forelskelser og sorg og alt sånt var akkurat like intenst som vi opplever det. Og det er sånne ting som gir virkelig lykke, er det ikke det da? Ensomhet var helt sikkert grusomt for femti år siden også, uansett om en var fattig eller rik. Og gjengjeldt kjærlighet like fantastisk. Og så tror jeg at de sammenlignet seg med naboen før også. De hadde kanskje ikke samme mulighet til å reise jorda rundt som 19 åringer, men de hadde helt sikkert sine meninger om naboens nye låve eller prestekona sin nye kjole. Osv.
![]() |
#15 |
By the Sea
|
Jepp. Historien til begge mine bestemødre.
![]() |
#16 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeOg så tror jeg kanskje ikke at mer muligheter mht jobb og sånn nødvendigvis gjør folk mer lykkelige.
![]() |
#17 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeGuri, denne tråden fikk meg til å tenke.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
Jeg er veldig sikker på at muligheten til å kunne velge en utdannelse og en meningsfylt yrkeskarriere, er grunnlag for lykke hos veldig mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeDet er forresten sant at vi ikke er lykkeligere nå enn før. Studier viser at selv om velferden har økt veldig mye (i de industrialiserte landene), ligger rapportert happiness på omtrent det samme nivået. Vi er på en "hedonic treadmill" - en tredemølle der vi på tross av å oppnå flere goder snart er på samme nivå som før. Varigheten av en stor "lykkelig hendelse" som feks ekteskap, vinne i lotto, flytte til varmere land eller større hus varer ca 3 mnd, så er man på det nivået man var på før - og kanskje er det nivået bestemt av personlighetsegenskaper som nevrotisisme.
![]() |
#20 |
Fullverdig medlem
![]() |
Ja, kanskje du har rett. Det at kvinner har hatt mindre muligheter enn menn har sikkert siden tidenes morgen ført til frustrasjoner for kvinner. Men er menn mer lykkelige i dag enn de var for 50 år siden tro?
![]() |
|
|