|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Utdrag fra artikkel i Dagbladet, som jeg synes var interessant. Spesielt det med hvordan mange foreldre mener det er en forskjell i hvordan barn og voksne kan behandles. Det samsvarer mye med de tanker jeg selv ofte har gjort meg, i forhold til å respektere barns behov i ulike faser, og å se adferden som en respons på det rundt barnet. Spesielt dette med tvang og overdreven konsekventhet. Sist redigert av torsk : 23-03-11 kl 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktEr ikke det sånn ca. det de sier på familievernkontoret da?
![]() |
#4 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg kjenner meg ikke igjen i Jesper Juuls verden, og synes egentlig han fremstår som en synsete dust. "Jeg har hørt om en masse saker som er slik-og-slik, og alle andre enn meg tenker helt feil og ingen har noensinne hørt om å ta barn på alvor, altså."
![]() |
#5 |
This is normal!
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssvikt
Jeg klarer rett og slett ikke ta Jesper Juul alvorlig. Jeg har leste spalten hans i A-magasinet da han skrev der, men endte stort sett alltid opp med å riste på hodet.
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg syns ofte syretesten "ville jeg gjort dette mot en voksen" er helt relevant, selv om foreldre-barn-relasjonen selvsagt er helt annerledes enn venner, kollegaer eller lignende.
![]() |
#7 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktInteressant artikkel. Jesper Juul hevder vel ikke der at han er den eneste som tenker slik, men at denne tankegangen ikke i stor nok grad preger hjelpeapparatet og de anbefalinger foreldre får derfra? Sist redigert av emm : 23-03-11 kl 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Hehe. Det er vel også sjelden man har omsorgen for at en god kollega kommer seg i seng i tide og passer på at vedkommende får i seg nok næring og har pusset tenna sine skikkelig. Man kommer heller ikke hjem til sin sjef for å ta morgenstellet på vedkommende og følger vedkommende på jobb. Eller følger vakmesteren i borettslaget på vaktmesterburdag i naboborettslaget.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg syns det du beskriver er helt hull i hodet, Emm.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
Nei, men som sjef har jeg ansvar for at mine medarbeidere utvikler seg, lærer, har det bra, får rom til å feile og ansvar for egne ting. Blant annet. Temmelig parallelt til å være forelder. Men det ville ikke falle meg inn å bruke muffinsbelønning for det, altså. Eller å sette dem i trappa.
![]() |
#11 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Selvsagt. Har du satt noen på trappa enda da? Eller er det muntlig og skriftlig advarsel som kommer først?
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg er titt og ofte fristet til å sette uoppdragne ansatte i trappen, men gjør det ikke. Ikke gjør jeg det med mine egne barn heller. Derimot bruker jeg (ah, here I go again) begrepet "goodwill" aktivt både med ansatte og barn. Er du kul mot meg oppdager du fort at jeg er kul mot deg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nei heldigvis er det ikke bare han som mener det. Men han tar opp en del ting i ny og ne, som belyser en del fenomen på en måte som gjør at folk stopper litt opp. Det blir diskusjoner som kan være greie å ta.
Veldig enig i den. Gjensidig respekt vinner man på i det lange løp. Sist redigert av Dronningen : 23-03-11 kl 10:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg vil gjerne ha muffins som belønning på jobb. Trapp som straff er også greit, så lenge det er ute i vårsola. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
can-jur
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktJeg skjønner meg aldri helt på hr. Juul, men jeg tror det er viktig at han belyser de sakene han gjør. Er jo ikke lenge siden en autistisk gutt, under barnevernet, ble utsatt for et do regime ut av en annen verden. Og når forsterfamilien sa stopp ble de (truet med?) frattat gutten....
![]() |
![]() |
#17 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En god leveregel.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktVille jeg gjort det mot en voksen... jeg syndet nok på den i morges, når jeg "tvangsmedisinerte" min sønn.
![]() |
#19 |
maler
|
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktDen artikkelen er ikke det beste jeg har lest av Jesper Juul. Den har noen gode poenger. Samtidig illustrerer den det jeg er uenig med han i. Jeg er veldig uenig med han i at barn skal og kan få samme grad av frihet som voksne. Det er mulig han overdriver i bøkene sine, men jeg får inntrykk av at det er mange fine tanker som fungerer så lenge ting går på skinner. Men hva gjør man så når det ikke går på skinner lenger? Det sier han sjelden noe om. Barn er ikke voksne. Barn trenger faktisk tydelige voksne. Jeg vet Juul ikke er uenig i det heller, men det er ganske mange som har lest litt av han som ender med å bli livredd for å være tydelige i frykt for å krenke barnet på noe vis.
Dette illustrerer det. Ja jeg synes også det er relevant å spørre seg om man kunne gjort tilsvarende mot en voksen. Ikke det samme, men tilsvarende. For nei, jeg kunne ikke tilby en voksen klistremerkebelønning som hjelp til å endre adferd. Men jeg kunne faktisk tilby en voksen ei langhelg i Praha etter å ha oppnådd noe vanskelig. Barn og voksne har ikke samme reaksjonsmønster, de har ikke samme interresser, de har ikke samme problemer. Og ikke minst snakker vi om helt forskjellig oversikt over verden og ulik tidshorisont.
Ja, du har nok dessverre rett i det. Det er ikke uvanlig å tenke at det å være tydelig og konsekvent betyr å slå hardt ned med straff (som kalles konsekvens for å ikke høres så ille ut) når verden går en imot.
Ja, jeg synes også han skal passe seg for å skyte på fagmiljøer slik. De diskuterer, det bedrives forskning. Det at noe ikke alltid fungerer betyr ikke nødvendigvis at det er en dårlig ide. For eksempel er ikke det å få et skolevegrende barn på skolen noen dårlig ide selv om det kanskje i dette tilfellet ble gjort av voksne som ikke så hele bildet.
Ja, akkurat dette er budskapet Jesper Juul har vært flinkere til å nå ut til massene med enn de fleste andre. Jeg synes bare det er så synd at det følger en "regne med at de reagerer som voksne"-pakke med på kjøpet, for det har jeg ingen tro på at stemmer.
![]() |
#20 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Smittsom omsorgssviktMan kan selvfølgelig ikke behandle barn som voksne, som det nevnes her så trenger barn trygge voksne til å hjelpe dem på veien. Det viktigste for meg er å ta barnas følelser på alvor. Ja, og så sier Katta så mye bra over her.
![]() |
|
|