|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Vesla blir 8 år til sommeren er nå nesten eneste jenten i klassen sin som ikke har hull i ørene. Dette er en big deal for henne. Jeg har nok ikke helt innsett hvor lei seg og kjipt dette er for henne. Dvs jeg har vel bare fnyst litt av det og sagt, "slik er det bare", "glem det, ikke tale om" "ikke før om mange år" osv osv. Det er en ting jeg bare rett og slett ikke engang ønsker å diskutere, det er helt og holdent nei fra meg til hun er 10-12 år minst.
![]() |
#2 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Det er mer enn gyldig grunn, spør du meg.
![]() |
#3 |
anglofil
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Grunnen til at jeg skriver dette nettopp i kveld er kanskje at det slo meg i dag tidlig da jeg var på et arrangmement der et lite jentekor fra Oslo Vest sang. Alle jentene hadde hull i ørene, noen ganske "dinglete" øredobber også. De var på min datters alder.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg syns ikke "stygt" er godt nok argument, og syns barn har like stor rett til egen smak som voksne. Sønnen min elsker Lego-klær som jeg syns er råstygge, men det er ikke min avgjørelse. Jeg vil ikke overkjøre hans smak, så lenge jeg ikke har andre argumenter enn "stygt".
![]() |
#6 |
anglofil
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)
Tja, det føyer seg vel inn i det store bilde av at små jenter i dag skal se så voksene ut så fort som mulig kanskje? Tenker på hvordan klærne til jenter ser ut så fort de går over str 128 osv. Dette ønske både fra samfunnet (markedskrefter) og de selv om å se ut som tenåringer mange år før de faktisk er det. Hva er det engelske utrykket på denne aldersgruppen fra 8-12 år? Det er et flott ord, det er de jentene som ser på Hanna Montana og vil være teens men ikke helt er det enda.
![]() |
#7 |
Passiv
|
Enig. |
![]() |
![]() |
#9 |
anglofil
Takk, det var det. Fatatisk fint ord det da synes jeg. Må prøve å finne den artikkelen jeg leste om "Tweens" og at de var den mest attraktive gruppen for Disney konsernet hva angikk "influence over parents spending patterns". Vissnok lages de fleste produkter nettopp for denne gruppen og ikke tenåringer, var veldig interessant.
![]() |
#10 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Vi voksne bestemmer jo til syvende og sist dette, og det ser jeg jo at du er godt inneforstått med. Jeg har ei jente som nå er ni år, og hun ønsket seg inderlig hull i ørene og stod igjen som eneste i klassen som ikke hadde. Jeg synes heller ikke det er videre pent, og er enig med deg i alt det der. I tillegg har jenta vår en haug med tileggsproblematikk, nakkeskade, astma og eksem. Sist redigert av emm : 06-04-11 kl 23:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg synes det er et gyldig argument på samme måte som man kanskje ikke vil at barna skal gå med bar mage og bh-etterligninger og hot-pants i en alder av 7 år heller. Men det er et argument som har det med å falle hvis barnet bare blir lei seg nok.
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg syns ikke det er sammenliknbart med hotpants og bar mage. Det spiller på sex og en negativ voksenrolle i en helt annen grad enn hull i ørene. For meg er kan motstanden mot det dekkes av helt andre argumenter enn "stygt", selv jeg syns det er det også.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg synes det er en helt gyldig grunn så lenge det er snakk om permanente forandringer på kroppen. Hadde hun villet farge håret eller kle seg i et eller annet gyselig, hadde det vært annerledes.
![]() |
![]() |
#15 |
Men først, kaffe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
Lisa sier hun synes hull i ørene er i den kategorien "voksenklær på barnekropp". Det må hun få lov til å mene. Jeg er ikke enig i det selv, men poenget mitt var at hvis man ikke liker akkurat det, må det være greit også. Jeg vil ikke ha klær av en viss type på mine barn heller, og det tenker jeg er greit mens de er så små. Men hvis barn virkelig vil og alle andre har, vil slike argumenter ofte falle sammen fordi barnets ønsker og smak også spiller inn i vesentlig grad.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Det har jeg vel heller ikke prøvd å nekte henne?
![]() |
#18 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg har sluttet å være så bastant på absolutt alle slike ting, selvsagt vil jeg ikke la jentene kle seg som nevnt over. Men jeg har etter endel andre problemer gitt etter på et par slike kjepphester, nettopp fordi de første tre årene på skolen også ble en kamp om det å passe inn for vår eldste. Hun har nok følt litt på annerledeshet i perioder, og jeg synes hun er flink og sterk oppe i alt det. Med mye innsats så har det gått seg til, og det kunne det selvsagt ha gjort uten hull i ørene også, men vi gjorde en avveining og i vårt tilfelle ble dette en av de tingene som var med å bygge jenta vår litt opp i riktig retning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Pauset
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Eldstejenta mi var vel 9 år da hun som siste jente i klassen fikk lov til å ta hull i ørene. Jeg synes ikke ørepynt på små unger er noe særlig, men en 9-åring begynner egentlig å bli ganske stor, og bør få ha et ord med i laget når det gjelder hennes eget utseende.
![]() |
![]() |
|
|