Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-11, 23:04   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)

Vesla blir 8 år til sommeren er nå nesten eneste jenten i klassen sin som ikke har hull i ørene. Dette er en big deal for henne. Jeg har nok ikke helt innsett hvor lei seg og kjipt dette er for henne. Dvs jeg har vel bare fnyst litt av det og sagt, "slik er det bare", "glem det, ikke tale om" "ikke før om mange år" osv osv. Det er en ting jeg bare rett og slett ikke engang ønsker å diskutere, det er helt og holdent nei fra meg til hun er 10-12 år minst.

Men så har jeg måttet gå i meg selv litt siste tiden pga noen kommentarer jeg har fått fra et par andre mammaer jeg kjenner godt og også en del venner. Saken er at min begrunnelse for at jeg ikke ønsker hun skal ha hull i ørene er fordi jeg synes det er stygt (harry er vel ordet jeg bruker mest) på små jenter. Ja, det er selvfølgelig allergier også men det er faktisk ikke det som veier tyngst for meg. Jeg misliker sterkt hull i ørene på små jenter, jeg synes bare det er en uting, og at det er direkte stygt.

Jeg er en person som oftest sier ting rett ut og som det er. Jeg har fått høre av flere at de synes det er en fryktelig dårlig grunn jeg har for å nekte barnet mitt hull i ørene. Jeg er visst både egoistisk og tar lite hensyn til jentas egne ønsker. Siste jeg hørte var vel også at jeg nektet å ta innover meg at ungen min vokste og ble større

Selv om jeg er sta er jeg veldig mottakelig for tilbakemeldinger og helt og holdent villig til å revurdere mine synespunkter hvis jeg det. Men er jeg helt urimelig som nekter barnet mitt (som blir 8 år i juli) hull i ørene fordi jeg synes det er stygt, og fordi jeg synes det er en uting på små jentebarn? Er det slik at det bare er hensynet til allergi som liksom er gylding "grunn" til nekt?

Jeg ønsker vel egentlig ikke en ny diskusjon om hvilke alder som er "rett alder" men mer om argumentet mitt om at jeg synes det upassende og ufint er gyldig nok.

Ungen har jo fått med seg at andre voksene har kommentert dette og hun bare gir seg aldri med å mase. Jeg gir henne ikke søsken, ikke katt, ikke marsvin, ikke hamster og "jeg må også være eneste jenta i klassen uten hull i ørene" Mao, når hun er på sitt mest ulykklige så er jeg veldig veldig "ond".

Gyldig grunnlag eller ikke? Innspill mottas med takk!

Gammel 06-04-11, 23:11   #2
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)

Det er mer enn gyldig grunn, spør du meg. For det er ikke til å komme bort fra at det også er andre ulemper ved å gjennomhulle barn.

Gammel 06-04-11, 23:12   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Grunnen til at jeg skriver dette nettopp i kveld er kanskje at det slo meg i dag tidlig da jeg var på et arrangmement der et lite jentekor fra Oslo Vest sang. Alle jentene hadde hull i ørene, noen ganske "dinglete" øredobber også. De var på min datters alder.

Så jeg tar jo innover meg at det er helt klart at det er mer vanlig igjen i dag at jenter får hull i ørene når de er yngre en tidligere. Dette gjelder "hvite" barn også, som de alle var i dag. Det er jo kjent at mange jenter med minoritetsbakgrunn får hull i ørene fra de er veldig små, men nå er det også en helt klar trend at etnisk norske jentebarn får hull i ørene fra de er veldig små.

Kan bare ikke noe for det, jeg synes det er helt gyselig

Gammel 06-04-11, 23:13   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du sier det er stygt, greit nok. Men hvorfor er det en uting?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 23:17   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke "stygt" er godt nok argument, og syns barn har like stor rett til egen smak som voksne. Sønnen min elsker Lego-klær som jeg syns er råstygge, men det er ikke min avgjørelse. Jeg vil ikke overkjøre hans smak, så lenge jeg ikke har andre argumenter enn "stygt".

Men jeg syns det er skummelt å la et lite barn få ta en avgjørelse som kan gi henne plager for livet. Hun er jo på ingen måte i stand til å se konsekvensene av å bli eksponert for noe som kan gi henne allergi.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 23:17   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Du sier det er stygt, greit nok. Men hvorfor er det en uting?

Tja, det føyer seg vel inn i det store bilde av at små jenter i dag skal se så voksene ut så fort som mulig kanskje? Tenker på hvordan klærne til jenter ser ut så fort de går over str 128 osv. Dette ønske både fra samfunnet (markedskrefter) og de selv om å se ut som tenåringer mange år før de faktisk er det. Hva er det engelske utrykket på denne aldersgruppen fra 8-12 år? Det er et flott ord, det er de jentene som ser på Hanna Montana og vil være teens men ikke helt er det enda.

Rett og slett at som 7-8 åringer er de bare små jenter enda. En uting at de skal dolles opp med ekte hull i ørene. En vesentlig forskjell på en 7-8 åring og en 10-11 åring synes jeg ...

Gammel 06-04-11, 23:19   #7
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke "stygt" er godt nok argument, og syns barn har like stor rett til egen smak som voksne. Sønnen min elsker Lego-klær som jeg syns er råstygge, men det er ikke min avgjørelse. Jeg vil ikke overkjøre hans smak, så lenge jeg ikke har andre argumenter enn "stygt".

Men jeg syns det er skummelt å la et lite barn få ta en avgjørelse som kan gi henne plager for livet. Hun er jo på ingen måte i stand til å se konsekvensene av å bli eksponert for noe som kan gi henne allergi.

Enig.

Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 23:19   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tweens. "in betweens"

Gammel 06-04-11, 23:23   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Tweens. "in betweens"

Takk, det var det. Fatatisk fint ord det da synes jeg. Må prøve å finne den artikkelen jeg leste om "Tweens" og at de var den mest attraktive gruppen for Disney konsernet hva angikk "influence over parents spending patterns". Vissnok lages de fleste produkter nettopp for denne gruppen og ikke tenåringer, var veldig interessant.

Gammel 06-04-11, 23:23   #10
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi voksne bestemmer jo til syvende og sist dette, og det ser jeg jo at du er godt inneforstått med. Jeg har ei jente som nå er ni år, og hun ønsket seg inderlig hull i ørene og stod igjen som eneste i klassen som ikke hadde. Jeg synes heller ikke det er videre pent, og er enig med deg i alt det der. I tillegg har jenta vår en haug med tileggsproblematikk, nakkeskade, astma og eksem.

Jeg stod på mitt, men lovet i et lurt øyeblikk at vi skulle ta det opp med legene vi stadig er innom, både hos den private spesialist på eksem/ astma hos barn og legen på Ullevål. Jeg regnet med, som det neket jeg er, at dette ville bli avslag på grått papir og en tilbakemelding som gjorde at vi slapp å snakke mer om dette. Særlig på grunn av eksemen hennes som til tider er ganske voldsom. Vel; på Ullevål sa legen at det var helt greit. Ingen forskning viser at hull i ørene trigger eksem, såfremt man bruker ekte varer, plast eller kirurgisk stål. Videre hos privatspesialisten, da spurte datteren min selv, og hun snudde seg til jenta vår og sa; "Vet du, jeg skjønner godt at du har lyst på hull i ørene, og det synes jeg virkelig du burde få lov til!" Oj, jeg hadde jo noen lange uttalelser fra piercing eksperter på nett osv, men jeg følte vel egentlig jeg hadde satt meg selv i en knipe jeg vanskelig kunne komme ut av. Så da ble det hull i ørene til 8 års dagen. Jeg har vel kamelhår i halsen enda, og sørget selvsagt for at lillesøster var med inn og fikk se hvordan det hele gjøres (og ja, hun sier hun nå vil vente til hun er voksen). Nå et år etter kan jeg si at vi ikke har hatt noe problemer med det, men det er jo et styr med rensing osv første tiden. Alt har grodd fint, og vi har valgt å bruke litt penger på øredobber, slik at alt som potensielt kan være med ulumske stoffer unngås. Nå ordner hun alt selv. Tar de ut de dagene det er trening osv. Også må jeg si at hun virkelig elsker dette med øredobber, så jeg ser jo at det er veldig stas.

Dette gjorde deg vel ikke klokere i det hele tatt, men det er hvertfall slik det ble her i huset.

Sist redigert av emm : 06-04-11 kl 23:31.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 23:24   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er et gyldig argument på samme måte som man kanskje ikke vil at barna skal gå med bar mage og bh-etterligninger og hot-pants i en alder av 7 år heller. Men det er et argument som har det med å falle hvis barnet bare blir lei seg nok.

Hull i ørene er ugjenkallelig. Det kan gi allergier, det kan gi infeksjoner, det er en endring av kroppen som ikke kan reverseres. Kulturelt ses det på som greit, men det er en permanent endring som kan medføre bivirkninger. Det synes jeg er viktigere argumenter. Og selv om det er stygt-argumentet som i øyeblikket veier tyngst for deg, er disse greie å ha i bakhodet hvis du trenger mer balast for synspunktet ditt.

Gammel 06-04-11, 23:24   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det finnes mye interessant (og skremmende) for den målgruppen!

Gammel 06-04-11, 23:27   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns ikke det er sammenliknbart med hotpants og bar mage. Det spiller på sex og en negativ voksenrolle i en helt annen grad enn hull i ørene. For meg er kan motstanden mot det dekkes av helt andre argumenter enn "stygt", selv jeg syns det er det også.

Gammel 06-04-11, 23:31   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en helt gyldig grunn så lenge det er snakk om permanente forandringer på kroppen. Hadde hun villet farge håret eller kle seg i et eller annet gyselig, hadde det vært annerledes.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 23:32   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er sammenliknbart med hotpants og bar mage. Det spiller på sex og en negativ voksenrolle i en helt annen grad enn hull i ørene. For meg er kan motstanden mot det dekkes av helt andre argumenter enn "stygt", selv jeg syns det er det også.

Takk, det varmer at du ikke setter dette i samme bås.

Gammel 06-04-11, 23:32   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lisa sier hun synes hull i ørene er i den kategorien "voksenklær på barnekropp". Det må hun få lov til å mene. Jeg er ikke enig i det selv, men poenget mitt var at hvis man ikke liker akkurat det, må det være greit også. Jeg vil ikke ha klær av en viss type på mine barn heller, og det tenker jeg er greit mens de er så små. Men hvis barn virkelig vil og alle andre har, vil slike argumenter ofte falle sammen fordi barnets ønsker og smak også spiller inn i vesentlig grad.

Gammel 06-04-11, 23:36   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Lisa sier hun synes hull i ørene er i den kategorien "voksenklær på barnekropp". Det må hun få lov til å mene.

Det har jeg vel heller ikke prøvd å nekte henne?

Men hovedinnlegget hennes spør om andres meninger, og da syns jeg det er greit å skrive hva jeg synes.

Gammel 06-04-11, 23:40   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Jeg har sluttet å være så bastant på absolutt alle slike ting, selvsagt vil jeg ikke la jentene kle seg som nevnt over. Men jeg har etter endel andre problemer gitt etter på et par slike kjepphester, nettopp fordi de første tre årene på skolen også ble en kamp om det å passe inn for vår eldste. Hun har nok følt litt på annerledeshet i perioder, og jeg synes hun er flink og sterk oppe i alt det. Med mye innsats så har det gått seg til, og det kunne det selvsagt ha gjort uten hull i ørene også, men vi gjorde en avveining og i vårt tilfelle ble dette en av de tingene som var med å bygge jenta vår litt opp i riktig retning.

Men jeg vil påpeke at det alltid er en infeksjonsfare forbundet ved hull i ørene, så det krever meget nøye oppfølging! Blir det verk, så ta ut øredobben og la hullet gro igjen var beskjeden vi fikk. Og det er visst et råd man virkelig bør følge så det ikke kapsler seg inn. Men vi har altså ikke opplevd det.

Gammel 06-04-11, 23:42   #19
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Tja, det føyer seg vel inn i det store bilde av at små jenter i dag skal se så voksene ut så fort som mulig kanskje? Tenker på hvordan klærne til jenter ser ut så fort de går over str 128 osv. Dette ønske både fra samfunnet (markedskrefter) og de selv om å se ut som tenåringer mange år før de faktisk er det. Hva er det engelske utrykket på denne aldersgruppen fra 8-12 år? Det er et flott ord, det er de jentene som ser på Hanna Montana og vil være teens men ikke helt er det enda.

Rett og slett at som 7-8 åringer er de bare små jenter enda. En uting at de skal dolles opp med ekte hull i ørene. En vesentlig forskjell på en 7-8 åring og en 10-11 åring synes jeg ...

Jeg og flere av venninnene mine hadde hull i ørene tideligere enn 7-8 års alder, uten at vi så ut som små damer for det. Jeg syntes ikke det er et bra argument. Klærne gjør en langt større statement enn to små øredobber, som knapt trenger syntes og du kan jo ha meninger om klærne i stedet evt. Jeg syntes heller ikke det at du syntes det er stygt er et bra argument, og jeg har litt vanskelig for å forstå at man kan ha så sterke meninger om dette, ettersom hun med tiden får hull i ørene uansett. Mest sannsynlig i alle fall.

Tror rett og slett dette ikke hadde vært en kamp jeg ville brukt så mye tid på.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 23:44   #20
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Eldstejenta mi var vel 9 år da hun som siste jente i klassen fikk lov til å ta hull i ørene. Jeg synes ikke ørepynt på små unger er noe særlig, men en 9-åring begynner egentlig å bli ganske stor, og bør få ha et ord med i laget når det gjelder hennes eget utseende.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.