Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Flisgulv i stue, en god idé?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-11, 19:21   #1
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

...

...

Sist redigert av Sonja Sockersöt : 21-02-18 kl 23:43.
Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:25   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flisgulv i stue, en god idé?

Jeg vet i alle fall at et hus med fliser i stua ville vært rimelig uaktuelt hos meg, med mindre jeg så for meg en renovering uansett og resten av huset var rimelig attraktivt. Jeg synes det høres veldig utrivelig ut, må jeg innrømme.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:30   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brodern til mannen hadde det, de skiftet så fort de fikk råd til det. Det var bare kaldt og lite hyggelig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:30   #4
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vært hos noen med det og det ga alt annet enn stuepreg. Fikk følelsen av å sitte i hallen/gangen

Hvorfor er laminat uaktuelt? Det har kommet mye bra på markedet og det er utvilsomt veldig slitesterkt.

Gammel 08-04-11, 19:36   #5
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

En bolig vi kikket på for noen år siden var helt uaktuell for oss å by på på grunn av flislagt stue og kjøkken. De som kjøpte huset skiftet gulv før de flyttet inn.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:39   #6
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville ikke hatt flisgulv i stua nei. Men siden dere vil ha ekte vare, sjekk ut bambusgulv. Det skal være mye sterkere enn eikeparkett i allefall.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:39   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ut som en skrekkelig dårlig idé. Dels fordi det er hardt, "kaldt" (uavhengig av eventueele varmekabler) og lite innbydende. Dels fordi jeg aldri har sett et flislagt stuegulv som ikke så blodharry ut.

Jeg hadde sikkert kunnet kjøpt en bolig med flislagt stuegulv, men da hadde jeg kalkulert inn prisen av nytt gulv i budsjettet, så det hadde definitivt senket verdien for min del.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:42   #8
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sett noen bambusgulv i kantiner og sånt som har fått ganske hard medfart og som har holdt seg bra. Kan bambus være noe for dere?

Personlig hadde jeg heller ville kjøpt et hus med hakkete parkett enn med flislagt stue.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:43   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Hva er galt med flislagt kjøkken da? Det er da ganske vanlig etterhvert, og må unektelig være ganske praktisk mtp vannsøl og slikt.

Et kjøkken trenger ikke ha samme preget av "hyggelig" som en stue bør ha. Det skal først og fremst være praktisk, anvendelig og eventuelt også pent. For kjøkkenets del er de største ulempene med flisgulv at det er hardt å stå på over tid og at alt som faller på det knuses.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:46   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har flis i stua og kjøkkenet (åpen løsning), og hater-hater-hater det. Det ville vært helt uaktuelt for meg å kjøpe hus med sånne gulv en gang til, og jeg hadde definitivt ikke lagt det selv. Det er både stygt, hardt, kaldt og ekkelt å holde reint. :rent personlig mening:

Gammel 08-04-11, 19:50   #11
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns dere skal sjekke ut laminatgulv før dere avslår det valget. Muligens kan det legges direkte på parketten (hvis det ikke bygger for mye i høyden), det er ikke spesielt kostbart og kan skiftes om situasjonen endres.

Jeg hadde aldri valgt flislagt stue, det høres kaldt og rart ut. (og harry, men det er min smak. )

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:51   #12
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere først legger flis i stua, kan dere like gjerne lage en bar i et hjørne også, da får dere et større treff på målgruppen ved salg, tror jeg .

Gammel 08-04-11, 20:12   #13
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Hva er galt med flislagt kjøkken da? Det er da ganske vanlig etterhvert, og må unektelig være ganske praktisk mtp vannsøl og slikt.

Neida, ikke noe galt med flislagt kjøkkengulv, selv om jeg ikke ville hatt det selv. Mister man et glass i gulvet eksploderer det virkelig, glasskår overalt.

apan:

Vegen er lystig, og vegen er vrang.

Sist redigert av Xian : 08-04-11 kl 20:56.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 20:14   #14
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt som faller på gulvet knuser. Gulvet er hardt og vondt å stå på. Foreldrene mine har fliser på alle gulv i Spania - jeg er nødt til å ha med innesko for å holde ut mer enn to dager.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 20:33   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

I Spania og sikkert andre land også er det jo flisgulv i alle rom, men jeg er tildels enig - at det ikke passer så godt i et norsk hus. Man kan sikkert finne eksempler på at det ser bra ut, men i de fleste tilfeller - nei.

Hvis dere skal selge innen 5 år så hadde jeg nok vurdert laminat. Det er ikke ansett som veldig dårlig av mange, har folk barn og hund selv så setter de pris på et slitesterkt gulv.

Jeg synes Marmoleum Click fra Forbo er veldig flott, dog er det enda dyrere enn parkett. Det kommer omtrent som en parkett, men er linoleumsplater. Det som er nesten svart er veldig fint synes jeg.

Tarkett har også ganske fine gulv, dette er da laminat og jeg tror det er litt billigere: http://www.tarkett-floors.com/floors...nate/offer.asp

Ellers er jeg enig med deg at laminat ikke er noe særlig sånn egentlig, men om du skal regne inn økonomi og slitestyrke så synes jeg det bør vurderes.

Gammel 08-04-11, 20:40   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Nei, ikke flisgulv! Da hadde jeg heller vurdert teppe jeg, et sisal eller nålfilt-aktig, hvis laminat er så uaktuelt.

Gammel 08-04-11, 20:44   #17
Left
Passiv

Standard

Du får fine, og veldig slitesterke laminatgulv, så jeg hadde ikke vært i tvil.
Jeg hadde virkelig ikke giddet å bruke masse tid og penger på å legge et gulv jeg visste ville være stygt etter noen uker. Men det er nå meg.
Billig laminat er kjipt, det er jeg helt med på.

Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:16   #18
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg rister på hodet av dine (og mange andres) laminatfordommer. Dere baserer dere på hva laminat var for 20 år siden og er veldig lite oppdatert på hva laminat anno 2011 er. Forskjellen er enorm!

Vi har Alloc skipsgulv laminat på stue og kjøkken.

Gulvet ble lagt i 2006. Vi har tre unger, stor hund (også Rottis) og vi kan trygt si at gulvet får røff behandling. Det finnes ikke en eneste ripe, skramme eller skade. Gulvet ser like fint ut som når det var nytt. Det er befriende deilig å slippe å være redd for at ungene eller bikkja skal ødelegge gulvet.

Gulvet har en matt, oljet overflate. Det er varmt å gå på og behagelig selv barføtt. Det føles verken kaldt, statisk eller hardt. Det eneste negative jeg har å si, er at skitt synes relativt raskt siden dette er et mørkt gulv.

Vi betalte 330 kr kvm.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:34   #19
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi la flisgolv på kjøkken og stue (åpen løsning) i det forrige huset vårt, fordi mannen hadde så lyst på det. Og det var ikke noe koselig i det hele tatt og kaldt til tross for varmekabler. Og å vaske så stor flate med fliser/fuger, synes jeg virkelig var noe herk .

Da vi flyttet hit vi bor nå og måtte legge nytt golv, var fliser aldri noe tema, mannen nevnte det ikke en eneste gang, så ham trivdes nok ikke med det han heller.

Vi har to hunder, hvorav den ene er spinnvill og dermed utgikk parkett. Vi har en type laminat som jeg ikke husker hva heter, men aldri opplevd at det hverken er kaldt (har varmekabler på en ørligen lunk) eller at det spiser sokker.

Og flere av vennene våre trodde seriøst det var parkett .

Etter snart 3 år i huset, finnes det ikke et eneste hakk eller ripe i golvet, mister man noe i golvet, så blir det ingen merker.

Ellers signerer jeg det Lhi-my sier her....tror det er mye gamle fordommer ute og går (sier ikke at du er det for det, altså, for du er kanskje oppdatert pga jobben til faren din ?).

Om vi noen gang skulle blitt aktuelt med nytt golv, hadde jeg ikke giddet å bruke mye ekstra penger på parkett, selv uten hunder, siden vi er såå fornøyd med dette golvet. Vi hadde parkett i forrige huset, før mannen la flisgolv. Kan ikke på noen som helst måte si, kjenne eller se at det var noe bedre golv...

Sist redigert av Liljekonvall : 08-04-11 kl 21:39.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:37   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

I vårt forrige hus la vi også sånn Alloc skipsgulv som Lhi-My viser fram, men i lysere tretype. Vi hadde varmematter under. Det var nydelig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.