Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har "alle" småjenter bunad nå?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-11, 21:55   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har "alle" småjenter bunad nå?

I dag var det 2 av 10 jenter i klassen til Storesøster som ikke hadde bunad eller bunadliknende drakter. Er det bare meg, eller virker det som om "alle" nå har dette på 17.mai uansett alder? De er skjønne alle sammen, for all del

Selv har jeg vært bestemt på at Storesøster kan vente til konfirmasjonen til hun får sin Telemarksbunad, men tviler litt på det nå i og med at hun ga uttrykk for at hun ikke følte seg fin nok i dag når hun gikk i "sivil". I tillegg var det visst klassevenninner som hadde sagt at det var obligatorisk å gå i bunad på 17.mai Jeg tenker jo selv at det er stas "med noe nytt" hver 17.mai...

Jeg er ikke av dem som rir prinsipper inn i solnedgangen, og har en tanke om at mine barn skal få følge normen på helt, helt enkle ting (som blandt annet klær og mote). Når det gjelder det økonomiske aspektet spiller det egentlig ingen rolle for Storesøster om det er en bunad fra Husfliden eller ei festdrakt fra Name it. I dag hadde hun på seg betydelig dyrere klær enn drakter hun har sett og synes var fine, så det er ikke noe problem sånn sett heller...

Noen flere som har tanker rundt dette?

Gammel 17-05-11, 21:58   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?

Det er mange småjenter med bunadsdrakter ja. Og veldig mange med "ekte" bunader. En god del gutter også så jeg idag, og flere og flere menn. Jeg var storøyd idag da jeg oppdaget at hele gata hadde laget ekte barnebundader til ungene sine, gutter som jenter. Veldig fine.

Gammel 17-05-11, 22:00   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nå vet jeg ikke hvor gammel datteren din er, men det finnes vel festdrakter som ikke er for dyre om du ønsker å vente med bunaden? I vår familie har vi et utall festdrakter som går i arv frem og tilbake, i tillegg til at min bestemor strikket festdrakt til Malin for tre-fire år siden. Det var nok siste året for den i år, vil jeg tro, men det ligger to på vent hos mamma til neste år.

Obligatorisk synes jeg ikke det er, men jeg liker festdrakt/bunad, og så lenge Malin er fornøyd med de draktene som måtte være til rådighet, så skal hun få bruke dem. Ønsker hun seg heller noe annet, så er ikke det noen krise. Jeg synes de skal få bestemme litt selv.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:01   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min jente har hatt arvet barnebunad, men den er for liten nå. Hun gikk i kjole og var den eneste(!) på hele trinnet sitt uten bunad/ festdrakt. Blant jentene, altså.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:01   #5
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Det var overraskende mange iallefall.
Snuppa hadde ekte Hardangerbunad, med rød strømpebukse og kort skjørt. Lang stakk får vente til hun når konfirmasjonsalder.
Vi har Hardangerbunad i "alle" størrelse, så så lenge hun ønsker får hun gå i det.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:03   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min ganske straks 12 år gamle jente følte seg veldig fin med penkjole i dag, hvertfall. Hun synes selv hun er for stor for festdrakt og ordentlig bunad kommer ikke på tale (pga økonomi) før en eventuell konfirmasjon.

Gammel 17-05-11, 22:03   #7
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mer eller mindre alle i klassen til Lillemor hadde det, og jeg tipper at godt og vel halvparten hadde ekte bunad. Vi er ikke i en økonomisk situasjon der vi kan bruke flere tusen kroner på en bunad hun kommer til å vokse ut av i løpet av veldig få år, og da blir alternativene vanlig pentøy eller festdrakt. For Lillemor betyr det mye å ha "bunad" på denne dagen, og jeg kan ikke se hvilke innsigelser jeg skulle ha mot det?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:05   #8
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Min jente har hatt arvet barnebunad, men den er for liten nå. Hun gikk i kjole og var den eneste(!) på hele trinnet sitt uten bunad/ festdrakt. Blant jentene, altså.

Ikke sant? Det er liksom helt snudd om fra tidligere år (eller da jeg var barn for 100 år siden ) Men, synes hun selv det var greit, eller følte hun seg ikke fullt så fin som de andre?

Tidligere år har også Storesøster hatt en stakk (enkel sak i rutete klede), og jeg tror kanskje savnet av den forsterket ønske om å være "lik" de andre.

Gammel 17-05-11, 22:06   #9
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Mine jenter på 8 år hadde festkjoler på i dag. Ikke bunad/drakter. De var i mindretall, men følte seg veldig fine.

Gammel 17-05-11, 22:07   #10
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Min ganske straks 12 år gamle jente følte seg veldig fin med penkjole i dag, hvertfall. Hun synes selv hun er for stor for festdrakt og ordentlig bunad kommer ikke på tale (pga økonomi) før en eventuell konfirmasjon.

Ekte bunad er heller ikke tema her før konfirmasjon altså (både på grunn av spareprogrammet vårt og et håp om at hun da skal være mer eller mindre ferdig utviklet), men det finnes jo sånne festdrakter fra flere norske leverandører. Storesøster er 10 år.

Gammel 17-05-11, 22:08   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det tror jeg varierer fra sted til sted. I klassen til ungene er det 12 jenter; tror fem hadde bunad/juksebunad i dag, resten stilte i vanlige (pen)klær.

Gammel 17-05-11, 22:10   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine jenter har hatt bunad (ikke festdrakt) i alle år, jeg har bunader fra str 2-voksen. I år hadde storesøster kjole, hun er voksenstørrelse nå og får bunad til konfirmasjonen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:12   #13
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

I klassen til vår jente hadde 12 av 14 barnebunad/festdrakt. Her har både jenter og gutter flest bunad/festdrakt nå.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:12   #14
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Mer eller mindre alle i klassen til Lillemor hadde det, og jeg tipper at godt og vel halvparten hadde ekte bunad. Vi er ikke i en økonomisk situasjon der vi kan bruke flere tusen kroner på en bunad hun kommer til å vokse ut av i løpet av veldig få år, og da blir alternativene vanlig pentøy eller festdrakt. For Lillemor betyr det mye å ha "bunad" på denne dagen, og jeg kan ikke se hvilke innsigelser jeg skulle ha mot det?

Ikke innsigelser som sådann, men jeg tenker litt at det å få voksenbunad senere skal gi en litt sånn "for første gang"-følelse.

Jeg vet ikke, kanskje jeg bare stritter litt i mot fordi jeg synes dette med festdrakt er litt sånn (ganske dyr) trend som jeg misliker at jeg kanskje må/bør/skal kaste meg på fordi Storesøster vil ha stor glede av det.

Gammel 17-05-11, 22:18   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sydd festdrakt til lillesøster, og på grunn av måten den er sydd på kan hun bruke den i mange år, den kan syes ned i både stakk og liv. Første gang hun brukte den var hun tre år, og jeg vil tro den varer i et par-tre år til. Med en så lang levetid så blir ikke kostnaden pr. bruk så veldig høy.

Når hun har vokst ut av den drakten hun har nå kommer jeg nok til å sy ny, så lenge hun vil ha det selv. Belte, bringeduk og sølv (noe arvet, noe kjøpt) kan lett brukes frem til hun er ungdom/konfirmant.

Gammel 17-05-11, 22:25   #16
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her var det også mange som brukte bunad/festdrakt, og sågar et par på Lillebror sin alder hadde ekte Nordlandsbunad (hun ene går å samme base i bhg). Størsta var en av jentene i klassen med festdrakt, og langt fra den eneste. Neste år er hun antagelig lang nok til å passe bestemorens Nordlandsbunad, så sjansen er stor for at hun kommer til å bruke den da, som 10-åring (hun er lang, 150 cm nå). Nå gjenstår det bare at jeg hiver meg på en slankekur sånn at jeg kommer inn i min Nordlandsbunad til neste år, det er et stykke dit for å si det sånn.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:28   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser det blir mer og mer vanlig, hvertfall. Så vanlig, at man faktisk ser litt lite oppkledd ut i vanlige finklær.

Mine har festdrakter fra Name-It kombinert med hjemmestrikkede gensere/kofter, og for meg er det godt nok. Jeg synes de er mer oppkledde i billige festdrakter, enn om vi skulle brukt vanlig søndagstøy. Det er gøy å kle dem opp litt "ekstra" en sjelden gang...

Gammel 17-05-11, 22:31   #18
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Ikkje alle, men dei fleste småjenter (les: i barneskulen) eg såg i dag hadde bunad eller festdrakt.

Gammel 17-05-11, 22:32   #19
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har sydd festdrakt til lillesøster, og på grunn av måten den er sydd på kan hun bruke den i mange år, den kan syes ned i både stakk og liv. Første gang hun brukte den var hun tre år, og jeg vil tro den varer i et par-tre år til. Med en så lang levetid så blir ikke kostnaden pr. bruk så veldig høy.

Når hun har vokst ut av den drakten hun har nå kommer jeg nok til å sy ny, så lenge hun vil ha det selv. Belte, bringeduk og sølv (noe arvet, noe kjøpt) kan lett brukes frem til hun er ungdom/konfirmant.

Heldige du som er så flink til å sy! Ekstra moro med noe som er hjemmelaget og har affeksjonsverdi da

Gammel 17-05-11, 22:36   #20
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg ser det blir mer og mer vanlig, hvertfall. Så vanlig, at man faktisk ser litt lite oppkledd ut i vanlige finklær.

Mine har festdrakter fra Name-It kombinert med hjemmestrikkede gensere/kofter, og for meg er det godt nok. Jeg synes de er mer oppkledde i billige festdrakter, enn om vi skulle brukt vanlig søndagstøy. Det er gøy å kle dem opp litt "ekstra" en sjelden gang...

Det var det Storesøster også ga utrykk for. De aller fleste går vel dog ikke i vanlig søndagstøy på nasjonaldagen, men det kan virke som om festdrakt er mer "fest" enn annet, pent tøy på 17.mai.

Må nok planlegge for noe tilsvarende til neste år

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.