|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Lær meg å tenne opp i peisen!Ja, så sitter jeg her igjen da. I den kalde, delvis røyklagte stuen fordi den ¤#* veden ikke vil brenne. Vi har en ny, Jøtulpeis av den høye og smale typen "alle" har for tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Er det nok trekk inn i boligen din? Vårt hus er så potte tett, at dersom jeg setter på vifta over komfyren når jeg fyrer i peisen, så drar jeg røyken rett inn i stua. Jeg er helt avhengig av å ha ett vindu i nærheten av ovnen litt oppe når jeg fyrer opp, og den første halvtimen egentlig, for ellers blir det ikke nok trekk. Det kan være verdt ett forsøk.
![]() |
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Du lager en liten brannbombe av avispapir og mange sånne tennbriketter.
![]() |
#5 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Nok trekk er alfa omega.
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Du må ha papiret under kubbene, gjerne med tennbriketter. Kubbene må stå, som et indianerbål, og gjerne oppover den ene veggen. Minst 3 kubber, og helst litt tynne (evt. med fliser).
![]() |
#7 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Har du tørr ved? Også må du ha et par lufteluker/luftespalter åpne i andre steder i stua. Jeg sliter med å få fyr med vedkubber samme hvor tørre de er og liker veldig godt palleved å tenne opp med også legger jeg inn på vedkubber først når det er ordentlig fyr i pinnene som allerede ligger inni der. Palleved er også veldig effektivt å fyre med om en vil ha det fort varmt i huset siden den brenner såpass fort opp. Vi har noe sånne plastbiter med noe hvitt inni jeg legger på å tenner på under veden. Bruker aldri papir i tillegg. Legger et lite oppovertårn og putter denne innimellom og ikke helt i bunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Etylbarbital
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Tørr ved. Bruk tynne pinne eller små, slanke kubber av god brennved, type bjørk. Du har ikke et lass med aske i ovnen. Poenget er at du må få opp temperaturen i ovnen før større kubber tar fyr. Vi bruker to pinner, den ene legges slakt skrått og den andre (gjerne litt større) legges i kryss over, lent skrått inntil veggen. Under alt dette bruker vi avispapir eller opptenningsbriketter.
![]() |
#9 |
Etylbarbital
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Og selvfølgelig åpent spjeld. Først når temperaturen er oppe i ovnen kan denne reguleres.
![]() |
#10 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Tennbrikker er geniale, dvs. du må ikke kjøpe disse små klossene, men rett og slett en burk med poser. De er helt geniale - koster 99,- for en stor dunk på Jernia og det slår aldri feil. Bruker i tillegg små, tynne pinner når jeg fyrer opp, med 1-2 gode klubber på toppen.
![]() |
#11 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Ved gjenstridig ovn/ved: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Om du har så tørr ved at barken kan fjernast i heile stykker kan du godt bruke barken som byggemateriale for veden. Den brenn godt og får raskt opp varmen i ovnen. Hugs at det må vere godt med luft mellom vedkubbane, elles får ikkje flammen nok luft til at veden tek skikkelig fyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Godt tips: http://www.valiso.no/tenn-opp.asp
![]() |
#15 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Jeg tenner alltid opp med fliser først. Aldri vedkubbene. De er vanskelige å få fyr på med bare papir og tennbrikketter.
![]() |
#16 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Gi beng i tennbrikettene og sett inn et telys i stedet. Litt småflis til å få opp farten, og så god, tørr ved.
![]() |
#17 |
Står på egne ben
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!
Faren med å sette inn telys i ovnen er at det kan eksplodere og stearinen vil jo tette der hvor aska skal renne ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Dragedytteren
|
Hvorfor skulle det eksplodere? Stearinen forbrenner, akkurat som den gjør når telyset står utenfor ovnen. Ikke er det nok stearin i ett lys til å tette igjen noe, heller.
![]() |
#19 |
Står på egne ben
Har du aldri opplevd utenfor ovn at et telys har overtent og eksplodert? Det kan skje hvis du setter telys for tett med for lite luft, men det kan også skje ellers. Jeg hadde plutselig et telys som gjorde det i en lysestake på veggen. Da satt jeg heldigvis å så rett på og det var brannmur bak. Eksploderer telyset i ovnen skal jeg love at det er mye stearin i et telys du får overalt inni ovnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
frakoblet
|
![]() Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!Legg en opptenningspinne inn ( = liten, tynn treflis/kubbe). Legg en opptenningsbrikett oppå. Legg en opptenningspinne oppå der igjen, litt på skrå opp mot veggen. Tenn på briketten. Så setter du to eller tre kubber utenpå der igjen, på skrå opp mot veggen. Sett døren *litt* på gløtt, så blir ikke glasset så svart. Når glasset er varmt lukker du døren igjen. Viktig med tørr nok ved og god trekk.
![]() |
|
|