Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Enda en avsporing i konfirmasjonsgave

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 15:21   #1
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Enda en avsporing i konfirmasjonsgave

-------------

Sist redigert av Pelikan : 23-05-11 kl 20:53.
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:23   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Enda en avsporing i konfirmasjonsgave

Det høres umiddelbart greit ut. Jeg går ut fra at en gutt som ønsker seg bunad kan få bunad?

Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:25   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde tenkt at det var rimelig at de av barnebarna som ikke ville ha bunad fikk tilsvarende utgiftene?

Gammel 20-05-11, 15:28   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det høres urimelig ut å spytte i litt ekstra for å skaffe bunad til dem som vil ha det, og dermed gi en noe rimeligere gave/mindre pengegave til dem som ikke vil ha bunad. Hvor mye rimeligere som er rimelig(!) har jeg ikke noen formening om.

Jeg ble sittende og lure litt på hvorfor jeg synes det. Kanskje fordi en bunad er en slags familiearvestykketing, og kanskje fordi verdien for mottageren der og da ikke helt tilsvarer den faktiske utgiften. Foreldre og besteforeldre gir vel bunad til femtenåringer litt for sin egen del også, tenker jeg - ganske mange femtenåringer synes nok ikke gleden over bunaden helt er verdt det den faktisk koster.

Gammel 20-05-11, 15:29   #5
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker helt greit. Alle har jo et reellt valg mellom en bunad eller 3000 kr.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:31   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenker at sålenge de får velge bunad eller penger så er det greit. Men om de ikke får velge og bestemor bestemmer ut fra kjønn og dermed basta så er det litt mer snodig. Dog fortsatt innenfor greit. Som i at det er lov å slingre litt innenfor normalbegrepet før man blir direkte kranglete og eksentrisk.

Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:36   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt greit. Jeg synes absolutt ikke det er nødvendig å matsje utgiftene til bunad for de som ikke vil ha. Enig med Smilet om at tilbudet må gis til alle.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:52   #8
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker også det må være greit.
Jeg har konfirmant i år (jente), hun har fått bunad av oss (arvet sølvet, og tilskudd fra mormor), samt et pengebeløp fra oss. Neste barn som konfirmeres hos meg er en gutt, han kommer ikke til å få samme pengebeløp som det bunaden kostet, men litt mer enn datteren vår fikk i pengegave fra oss. Men om han en gang i voksen alder ønsker seg bunad, så kanskje jeg bidrar litt i den, da.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:58   #9
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker også at det høres helt greit ut.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:00   #10
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet at min mann fremdeles syns det er leit at han aldri fikk valget om bunad, mens søstrene selvfølgelig fikk det. Og jeg tenker som så at det ligger mye følelser i sånt selv om ikke alle konfirmanter reflekterer over det i den alderen. Jeg har flere eksempler på veldig skeivfordeling som kommer fullstendig feil ut senere, og da tenker jeg at vår oppgave som foreldre er å tenke litt høyt sammen med ungdommen. I mine øyne er det ikke greit at jenter får en bunad til en verdi av 30 000,- inkl sølv og alt som hører med, mens guttene blir avspist med 3000,-. Valg eller ikke, en bunad er jo noe man ofte har resten av livet, og som man sannsynligvis setter mer og mer pris på jo eldre man blir.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:05   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

I mine øyne er det ikke greit at jenter får en bunad til en verdi av 30 000,- inkl sølv og alt som hører med, mens guttene blir avspist med 3000,-.

Det var jo ikke helt det det var snakk om - bestemoren spanderte materialer (tøy og garn) til bunaden til dem som ønsket bunad, mens hun ga 3000 kroner til dem som ikke ønsket bunad. (Sølv og sko måtte foreldrene bekoste, og jeg antar jo at de ga en annen gave til guttene i stedet.) I tillegg kommer jo det ganske betydelige arbeidet med å lage bunaden, men jeg synes jo ikke det ville være helt rimelig om bestemor skulle måtte gi penger tilsvarende sin egen arbeidsinnsats til de barnebarna som ikke ønsket seg bunad. Så selv om bunadsmaterialene er verdt mer enn 3000 kroner, så er det veldig langt opp til 30 000.

Gammel 20-05-11, 17:30   #12
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var jo ikke helt det det var snakk om - bestemoren spanderte materialer (tøy og garn) til bunaden til dem som ønsket bunad, mens hun ga 3000 kroner til dem som ikke ønsket bunad. (Sølv og sko måtte foreldrene bekoste, og jeg antar jo at de ga en annen gave til guttene i stedet.) I tillegg kommer jo det ganske betydelige arbeidet med å lage bunaden, men jeg synes jo ikke det ville være helt rimelig om bestemor skulle måtte gi penger tilsvarende sin egen arbeidsinnsats til de barnebarna som ikke ønsket seg bunad. Så selv om bunadsmaterialene er verdt mer enn 3000 kroner, så er det veldig langt opp til 30 000.

Joda, jeg ser at jeg svarte litt på siden av HI, men en bunad er en veldig stor gave det ligger mye følelser og verdi i, som er veldig vanskelig å matche. Ikke at jeg kommer til å tvinge hverken datter eller sønn til å ønske seg bunad altså.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:48   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt i en annen tråd har begge jentene ønsket seg bunad til konfirmasjonen og ikke gutten. De har fått likt beløp i gave hos oss, og gutten fikk dress med tilbehør til konfirmasjonen. Å gi han penger tilsvarende bunad var ikke aktuelt all den tid han fikk valget, og takket nei. Han har nå i voksen alder ytret ønske om bunad, og den betaler vi.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:53   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Høres helt greit ut i mine ører.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:05   #15
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Helt greit. Selvfølgelig.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:20   #16
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg tenker helt greit. Alle har jo et reellt valg mellom en bunad eller 3000 kr.

Det tenker jeg også.

Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:04   #17
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Enig i at det er helt ok så lenge gutten også får tilbud om å velge bunad. Her har Storebror allerede vært konfirmant og fikk da tilbud om bunad, men takket nei. Han fikk da 20 000 kroner og dress/pentøy av oss, mens Storesøs velger bunad (til 40000 kroner) i stedet for penger. Ser ikke at det er urettferdig.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 20:11   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er helt greit.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.