Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-11, 23:02   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

http://www.ta.no/nyheter/article5609209.ece

Jeg ser jo at denne historien er hyllet i media i dag. Bevares, det er jo generøst og nestekjærlig av henne. Selv ser jeg på meg selv som ganske idealistisk, gir til diverse gode saker.

Likevel tror jeg at jeg hadde blitt litt sur hvis jeg ga en gave, og så ble den bare gitt bort. Særlig ved en større høytidelighet som en konfirmasjon/bryllup gjerne er. Så da sitter jeg her og føler meg utrolig snerpete, ego og lite gavmild på de fattiges vegne. For hun har jo rett. Så hvorfor er jeg så snerpete da?

(Forutsetter her at gjestene ikke hadde fått beskjed om at gaver ville gå til veldedig formål, har ikke sett noe om dette. Har de fått beskjed er det selvsagt noe annet)

Gammel 19-05-11, 23:04   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Ja, du er snerpete.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:05   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det er jo det jeg sier.

Gammel 19-05-11, 23:06   #4
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Blitt sur? Get a grip.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:07   #5
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

For en fantastisk ting å gjøre

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:07   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Kan jo legge til noe so kanskje (vet ikke) forklarer noe av følelsen. Selv kommer jeg fra en familie med ganske dårlig råd til tider. Til konfirmasjonen fikk jeg en diamantring, den hadde mine foreldre spart til i lengre tid. Sett at de hadde gitt meg penger isteden, eller at min minstepensjonistfarmor hadde spinket sammen et par tusen kroner. Eller at jeg ikke hadde så god råd og hadde spart sammen for å gi en gave.

Og så skal man bare gi det bort? Det synes jeg blir litt feil.

Gammel 19-05-11, 23:07   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes jenta er tøff jeg! Sannelig ikke alle på hennes alder som klarer å tenke slik, og i tillegg gjøre alvor ut av tankene.

Når jeg gir pengegaver, så er det fritt frem for mottaker hva pengene brukes til. Jeg setter ingen krav, og om mottaker ville gitt det til veldedige formål, så hadde det vært helt greit. Da hadde pengene blitt brukt til noe mottaker ønsket å bruke pengene på, og det er formålet mitt når jeg gir pengegaver.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:09   #8
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Blitt sur? Get a grip.

Merk:

Sitat:

TROR jeg at jeg hadde blitt LITT sur.

Altså kun en hypotese.

Gammel 19-05-11, 23:09   #9
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg skjønte det som om det var penger hun ga videre. Da synes jeg det er helt greit. Men om jeg hadde gitt henne et smykke f.eks. så hadde jeg blitt fornærmet om det ble gitt videre.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:11   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

For ordens skyld; jeg synes ikke noe om konfirmanter som søler bort alle pengene sine heller, feks på russetid. Jeg er i det hele tatt lite fan av pengegaver i slike settinger.

Gammel 19-05-11, 23:12   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Jeg skjønte det som om det var penger hun ga videre. Da synes jeg det er helt greit. Men om jeg hadde gitt henne et smykke f.eks. så hadde jeg blitt fornærmet om det ble gitt videre.

Men hvorfor? Man kunne jo solgt et smykke og gitt penger til et godt formål? Vi gir vel alle gaver som vi ønsker at en person skal ha nytte/glede av. Noen gir smykker, andre penger.

Gammel 19-05-11, 23:12   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har for det første ikke noe med hva mottaker bruker pengene på, og for det andre ville jeg ha kysset en konfirmant som frivillig ga bort pengene til et veldedig formål. For en fantastisk jente.

Og jeg skjønner ikke holdningene dine i denne saken i det hele tatt, Pelle. Selv med bakgrunnsinfoen du har gitt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:12   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er en verdig nok greie å bruke konfpengene på, da? BSU? Utdanningsfond? Noe til seg selv?

Næh, jeg skjønner ikke hvordan det på noen måte skulle være noe galt i det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:13   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Les boken "how to be good" av nick hornby! Den adresserer den helt ulovlige irritasjonen som kan oppstå når noen er i overknant "gode" veldig bra!

Gammel 19-05-11, 23:14   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lea boken "how to be good" av nick hornby! Den adresserer den helt ulovlige irritasjonen som kan oppstå når noen er i overknpqnt gode veldig bra!

Skriver du på iPhone nå, Polyanna? Eller er du full?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:14   #16
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Kan jo legge til noe so kanskje (vet ikke) forklarer noe av følelsen. Selv kommer jeg fra en familie med ganske dårlig råd til tider. Til konfirmasjonen fikk jeg en diamantring, den hadde mine foreldre spart til i lengre tid. Sett at de hadde gitt meg penger isteden, eller at min minstepensjonistfarmor hadde spinket sammen et par tusen kroner. Eller at jeg ikke hadde så god råd og hadde spart sammen for å gi en gave.

Og så skal man bare gi det bort? Det synes jeg blir litt feil.

Joda, jeg kan se at det kan føles feil å gi bort smykker, men feil å gi bort penger en får? Hallo? Hva med de som svir bort konfepenger på klær, dill og fylla? Er det bedre?

Selv reiste jeg bort alle konfepengene mine. Smykkene jeg fikk ble smeltet om i voksen alder, da hadde de lagt så godt som ubrukt i en skuff i 20 år.

Hva folk gjør med pengene sine er ikke min sak og ja: Jeg synes dette var snerpete og teit. Man gir bort en gave, men man kan faktisk ikke bestemme om gaven skal brukes eller hva den skal brukes til.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:15   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lever etter et prinsipp (som jeg har lært av Oprah ) : etter at du har gitt fra deg en gave, har du ingen rett til å mene noe om hva som gjøres med den. Om man gir bort penger, så har man ikke noe med legge føringer for hva de skal brukes til.

Jeg hadde blitt gladere enn gladest om mine penger ble regifted til en veldedig organisasjon.

Gammel 19-05-11, 23:15   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

IPad.

Gammel 19-05-11, 23:19   #19
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Fått er fått.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:19   #20
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Kommer an på hvem som har gitt. Er dette mennesker som kan gi uten å sno på krona helt greit. Men feks min mor har trekk på konto til hvert barnebarn fra de er født for å klare å gi dem en 10 000 kr. Da ville jeg i såfall spurt giver om de ønsket at jeg skulle gi bort eller om det var noe spesifikt de ønsket at jeg skulle ha dem til. Litt av respekt for giver.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.