|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreKan dere ikke ha en potti potti (campingvogn do) inne i hytta også kan dere grave et stort dypt hull ute som er sikret hvor dere tømmer den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vaklende
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreJeg kan bidra med mine foreløpige planer. Vi har testet ut noen enkle toalettvarianter på hytta, og siden vi ikke kan gjennomføre noen byggeprosjekter (hytta er ikke vår) har jeg altså bestemt meg for å gi utedoen nytt liv. Sist redigert av Balanse : 06-06-11 kl 10:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vaklende
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens ære
Takk, men jeg er ikke interessert i alternativ til utedoen denne gangen. Vi har forsøkt, og det er mye mer stress enn å ha utedo*. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreKalk funker det ja. Det bryter ned diverse. Morfar brukte alltid kalk i utedoen. |
![]() |
![]() |
#6 |
Originala
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreNoen i familien har et utedo som er helt ok. Jeg har ikke forklaring på hvorfor det ikke luktet nevneverdig der, for det er selvsagt et stort pluss. Dessuten: Doen er snekret helt tett, på samme måte som selv hytta og boden. Det er ikke slik det er hos mange, der plankene står inntil hverandre og det fort blir en liten millimeters glippe mellom plankene. På vinteren har de en oljelampe der inne, og den avgir ganske mye varme, så det er godt og varmt på doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vaklende
|
Interessant, Fadese. Jeg skjønte ikke helt det med planker som står tett, er det vegg og gulv du tenker på da? Utenfor på undersiden kan det jo ikke være tett, med mindre de bruker septiktank? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreVi kjøpte hytta vår for to år siden (dette er vår 3. sommer der) Utedoen var da helt nybygd. Den er utformet slik at det er montert varmekabler i bunnen av utedoet som skal føre til at det går raskere at det blir jord. Doen er en dobbeldekker, så prinsippet er at man bruker det ene doet til det blir fullt - setter da i gang varmekablene og bruker det andre doet i mens. Vi har ennå ikke vært nødt til å tømme, men doen vår lukter ikke så "ravgæli". Jeg må uansett innrømme at jeg ønsker meg forbrenningstoalett eller hva det enn heter
Min signatur ™ Sist redigert av Che : 06-06-11 kl 10:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreJeg har utedo i sommerhuset, og vi bruker bark og tørt løv. nI tillegg bruker vi diverse remedier som kalk, Rett i dass, Dasskrutt og liknende, som sies å skulle sette fart på omdanningen til muld og hemme lukt. Det funker ganske bra, men det hender jo at det lukter litt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Originala
|
Nei, hvordan skal jeg forklare det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreJeg er sikkert den eneste i Norge som liker å gå på utedo. Ja, om det er en skikkelig utedo ja, og ikke en falleferdig illeluktende rønne. Hos morfar hadde vi vanlig toalettsete, og den var varm og god. |
![]() |
![]() |
#14 |
Vaklende
|
Nettopp, vi har en passelig tett utedo og lite vind, men jeg ser problemet. Kveld/natt/morgenkvist er det nok deilig med varme på utedoen, men med mindre den står på fjellgrunn uten noe skog eller vegetasjon i nærheten hadde jeg nok ikke turt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Live and let live
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreJeg så at du ikke er interessert i alternativer til utedo, men så ser jeg også at du mener alternativene blir mer stress, og da må jeg bare fortelle om utedoen på en hytte jeg hadde tilgang på før i tiden, den hadde do som brant opp det som kom nedi. Man trengte bare å tømme askeskuffen en sjelden gang. Ikke noe gris, ikke noe styr, og helt renslig og luktfritt.
![]() |
#16 |
Har tro på forbedring
|
Det er det jeg ønsker meg - men det krever at hytta har innlagt strøm da. (Noe jeg ikke vet om balanses hytte har) Den kan man jo ha inne i hytta.
![]() |
#17 |
Vaklende
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreDM, det er et godt tips, og en gang i fremtiden er det forbrenningstoalet som er mest aktuelt for meg. De som har er veldig fornøyde, hører jeg. De er imidlertid ganske dyre, og krever at man setter inn pipe. Nå er det desverre slik at hytta er ikke min, og jeg har ikke 10 - 15k å bruke på do i en annens hytte, eller gjøre bygningsmessige endringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Smugleser
|
![]() Sv: Den lille utdotråden til sommerens æreKan du legge heller på stien bort, f. eks?
![]() |
#20 |
Har tro på forbedring
|
I tillegg har vi lys utenfor utedoen og lys ved inngangsdøra - så det er lyst hele veien fra hytta og til do. (jeg spurter som besatt uansett - og sier at den dagen jeg enten møter på en ugle, en hjort eller en grevling, så gir jeg opp)
![]() |
|
|