|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Båndtvang?Hvordan tenker dere hundeeiere egentlig? Jeg er klar over at de aller, aller fleste respekterer båndtvang i beiteområder, men hvordan er det f.eks med turområder der det hovedsaklig går mennesker? Mennesker som kanskje har lyst til å gå tur uten å plutselig få en hund snusende i skrittet mens eieren befinner seg femti meter bak. Joda, hundene er sikkert ufarlige, de aller, aller færreste hopper opp på fremmede mennesker (selv om det også har skjedd...) og som regel nøyer de seg med litt snusing før de går løper videre, men likevel; Er jeg sær som blir irritert over at folk er slepphendte med å respektere båndtvangen slik at andre mennesker ufrivillig blir nødt til å forholde seg til dyret deres, selv om det bare er snakk om noen sekunder? Hva med folk som oppriktig er redd for hunder? Hva med folk som er veldig allergiske? Jeg er ingen av delene, jeg er bare gretten, men jeg tillater meg likevel å spørre: Hva tenker dere om dette fenomenet? (For det kan da umulig bare være her jeg bor hunder løper fritt i turområder?) Sist redigert av rine : 28-05-11 kl 10:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Båndtvang?Jeg har hund og jeg har bånd på henne uansett når vi går tur. Det er fordi jeg ikke har sånn kontroll på henne at hun kan løpe fritt og komme til meg når det kommer noen. Jeg har såpass respekt for andre turgåere at de skal ikke få en hund snusende på seg, i tillegg til at man ikke har kontroll på hunden om det kommer andre hunder.
![]() |
#4 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Båndtvang?Jeg er medgretten og synes ikke du er sær. Dersom en hund kommer innenfor min intimsone gir jeg klart og tydelig uttrykk for at dette er noe jeg misliker sterkt til hundeeier, og oppfordrer til skjerpings. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Båndtvang?Jeg er veldig enig! Det er en uting at folk bare slipper sine firbeinte og lar dem springe løse.
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Båndtvang?Jeg blir rasende hvis en ukjent hund kommer bort til meg, uansett om den er løs eller i bånd. Det siste er nesten enda verre.
![]() |
#8 |
trenger lading
|
![]() Sv: Båndtvang?enig med deg også Rine.
![]() |
#10 |
Halloen!
![]() Sv: Båndtvang?De fleste hundene jeg treffer på er jo lydige, og det er jo sikkert derfor de løper relativt fritt. Nesten alle snur på flekken når eieren roper "Fido" og ingen hopper opp eller bjeffer. (Jeg tror det bare har skjedd en gang, og da da jeg tydelig beskjed.) Poenget er bare at de allerede har kommet brått på meg rundt svingen og allerede har rukket å snuse før eieren kommer og de løper tilbake til han. Jeg liker det ikke så godt, mest fordi man aldri kan vite hundre prosent om hunden som kommer halsende mot deg er mannevond eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Originala
|
![]() Sv: Båndtvang?Jeg er også medgretten. Det er utrolig kjedelig når en hyggelig tur i marka brått blir avbrutt av et lite barn blir vettskremt av en vilter hund kommer byksende bort. Jeg tror Knertens hundeskrekk har vært et resultat av akkurat det (én hendelse i marka og én hjemme hos besteforeldre, fordi det betød mye for besøkende å la den søte hunden løpe fritt - det var tross alt 17. mai og festdag |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Båndtvang?Jeg er beryktet for dette i nærmiljøet her. Minste var nemlig virkelig livredd hunder da han var liten. Og stadig vekk var det løse hunder som eieren ikke syntes det var noe problem at kom mot oss - de var jo så snille alle sammen. |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Båndtvang?Jeg forventer forresten at det skal være en ren selvfølge at jeg skal få gå tur så mye jeg vil uten å snuses hverken i skrittet eller andre steder av hverken hunder, menn eller annet uten at jeg vil det selv. Uten å være redd og uten å ha allergi. |
![]() |
![]() |
#14 |
Halloen!
![]() Sv: Båndtvang?Ingen hundeeiere på FP som lar hunden løpe fritt, altså? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Båndtvang?Hundefolk er vel som folk flest, noen klarer å tenke på flere enn seg selv og andre eier ikke vett og forstand. Og noen er rett og slett ute av stand til å tenke at andre kan finne på å ikke elske kreket deres.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Båndtvang?Det finnes svært mange hundeeiere som er noen satans egoister. Dette gjelder båndtvang, så vel som å plukke opp dritten etter dyret. Men det er ingen konsekvens av å ikke overholde loven. Det er en konsekvens først når hunden angriper noen, og selv da er vel ofte eneste konsekvens at hunden blir avlivet.
![]() |
#17 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Båndtvang?..og jeg synes ikke det gjor stort om hunder løper fritt litt utenfor allfarvei. Altså på Fløyen i beste turisttid synes jeg er unødvendig, siden folk kan være redde, men treffer jeg en hundeeier i skauen/på fjellet med bikkja løs så smiler jeg og rusler forbi. Jeg har ikke hund selv, men har forståelse for at det kan være kjekt for et dyr å gå fritt i blant. Merk : Jeg sier ikke at jeg ikke skjønner at hunder helst skal gå i bånd eller at jeg ville hatt egen hund i bånd skulle jeg noengang glemme at jeg ikke er hundemenneske og anskaffe meg en, men jeg blir ikke sinna om en hund kommer og snuser litt, selv om jeg setter pris på at eieren er hakk i hæl. Sist gang jeg traff på en hund på tur uten bånd var den alene og aggressiv, og jeg måtte slå etter den med en pose for å hindre den i å angripe. Det var IKKE hyggelig, men det var nok snakk om en rømt hund, ikke en som var på tur med eieren.
![]() |
#18 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Båndtvang?
Bare i innegjerdet hage, og når vi har vært på fjellet ved mannens barndomshjem på Andøya. Eller hvis jeg er på et stort og oversiktelig område der jeg kan ha de løpende med langline, da er det enkelt å få tak i dem, de går nemlig sjeldent lengre vekk fra den andre hunden enn at lina fremdeles er et par meter unna meg.
![]() |
#19 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Båndtvang?Båndtvang er en selvfølge for meg. I den perioden den gjelder. Vi passer en hund nå der dette ikke har vært gjennomført, og vi sliter med å venne den til bånd. Men slipper den ikke løs av den grunn.
![]() |
#20 |
Halloen!
![]() Sv: Båndtvang?Ja, hvorfor folk tar seg bryet med å samle dritten i en pose for så å slenge den i veikanten, er vel egentlig verdt en egen tråd? Nei, forresten, jeg regner ikke med at det er så mange FP-ere som gjør akurat det. (Og nå var jeg ikke ironisk.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|