Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Jeg trenger hagehjelp!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-11, 18:30   #1
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg trenger hagehjelp!

Det har vært sommer her nord i noen dager, og da får til og med sommer-pessimistiske nordlenninger lyst til å gjøre noe ute...At vi i tillegg endelig har bestemt oss for hvordan vi skal ha platting og garasje (når det en gang kommer opp ) hjelper også...

Vi bor i nord (tromsøområdet), nært til havet, temperatur mellom - 8 og + 16-17 kanskje? Vind ofte, lite sne, egentlig lite tele også tror jeg..Rundt huset lyng, sånt gress som man kan finne ved sandstrender og noen få lave busker...2 katter, 2 barn, hvorav en i spise-litt-på-alt-alder...

Så;

Nedenfor huset er det en skrent - ganske bratt, primært sandjord, men vi planlegger å blande inn litt jord for å bedre mulighetene... Jeg er på jakt etter noe som kan krype i skrenten, holde jorden på plass og se pent ut, uten å være noe særlig høyde på. Forslag? Fjerne minst mulig vedlikeholdskrevende...

Ellers planlegger vi å dekke sårene etter husbyggingen med gressfrø som gir mest mulig "sommereng" følelse, vet det finnes noe som er ekstra hardført beregnet på "mitt" område...Noe spesielt jeg må tenke på der? (Har aldri gjort noe slikt før... )

Og, til slutt en skrent på oversiden av huset, pr i dag er det gress og ugress der - what to do? Vil ha det mest mulig naturlig, men litt mer "ryddig"...Fylle på med jord og plante noen rosebusker der? Eller finnes det noe annet som gir litt farge men samtidig er null etterarbeid med?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 19:30   #2
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg trenger hagehjelp!

Vi har en skråning på ene siden av huset. Her er det i dag bare ugress. Planen er å sette opp en liten mur i bunnen, så fylle på med litt matjord, legge duk, noen store steiner oppå, så plante noen kryptujaer og kanskje noe eføy. Og så til slutt ha på litt bark.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 19:53   #3
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikkje mitt felt, men gler meg til bilder av ferdig resultat! :bidrar:

Gammel 12-06-11, 20:26   #4
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi ser på naboens vakre skråning. Duk, bark, muligens krypeiener og noen rosa og lilla stauder som blomstrer tidlig og sen sommer. Området beskjæres, reduseres på våren og det er alt. Dette finner du nok på et hagesenter i Tromsø. Det er en fordel om plantene er dyrket der også, da er de visstnok mer hardføre. Lokalt gartneri?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.