|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Trenger tips til enkel kake med sjokolade og kaffeMannen har bursdag i dag, og jeg har tilbudt meg å bake kake. Han ville ha noe med "sjokolade og kaffe". Noen som har tips til en god kake med denne komboen? Helst med ingredienser jeg kan få tak i på Rema, og gjerne noe litt mer enn vanlig sjokoladekake med noen skjeer kaffe i.
![]() |
#2 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger tips til enkel kake med sjokolade og kaffeSøk på "det søte liv"
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Trenger tips til enkel kake med sjokolade og kaffe
Ah. Fant oppskrift på After Eight-kake. Mannen elsker mint, så da tror jeg jaggu at jeg prøver den.
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Trenger tips til enkel kake med sjokolade og kaffeAfter Eight-kake tar timesvis å lage, ser jeg, så den bortfaller.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Trenger tips til enkel kake med sjokolade og kaffeJeg skulle egentlig foreslå dajmiskake som er SÅ godt, men så så jeg på detsoteliv at de har en after eight iskake med kaffe! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger tips til enkel kake med sjokolade og kaffeSøk på detsoteliv.no etter en kake som heter Bocca Nero. Den går kjapt å lage og er ikkje vanskelig å få til. Knallgod! Ser kanskje ikkje superspennende ut, men om du vil friske den opp litt, så kan du alltids bare drysse litt melis og friske bær over |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger tips til enkel kake med sjokolade og kaffeDenne så veldig god ut, og ganske så kjapp! ![]() Ingredienser: 100 g smør 2 store egg 3 dl sukker 4 ss kakao 1 ts vaniljesukker 1,5 dl hvetemel 50 g mørk sjokolade (70%) Glasur: 100 g nougat (se tips) Pynt: 8 stk Oreokjeks Fremgangsmåte: Smelt smøret og avkjøl. Pisk sammen egg og sukker med en stålvisp (du trenger ikke piske eggedosis). Bland inn smøret og deretter de tørre ingrediensene. Ha til slutt i hakket sjokolade. Ha deigen i en rund kakeform (22 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist midt i ovnen ved 175°C i ca 20 min. Kaken skal fortsatt være klissete i midten. Høvle opp nougat (bruk ostehøvel) og legg straks på den varme kaken slik at nougaten smelter. Hakk opp Oreokjeks og strø på toppen av kaken. Sett kaken i kjøleskapet til nougaten har stivnet (eller over natten). Løsne kaken forsiktig fra formen med en skarp kniv. Ta den ut av formen og dra av bakepapiret fra undersiden. Sett kaken på et passende fat. Tips: Bruk for eksempel hasselnøttnougat fra Anthon Berg til glasuren. Mengdeangivelsen er ikke nøyaktig. Poenget er at hele kaken skal bli dekket med skiver av høvlet nougat. Bare bruk ostehøvelen direkte på nougatblokken og legg nougatskivene på kaken til hele toppen er dekket. "Oreo kladdekake" er holdbar i flere dager. Kaken kan også fryses.
![]() |
|
|