Ungdommer, festing og alkohol
Vi har akkurat hatt konfirmant, og det er tydeligvis inngangsbilletten for festing og fyll i mange heimer. I det lille lokalsamfunnet vi bor er det i alle fall slik, og selv om jeg har vokst opp her så kjenner jeg at jeg ikke klarer å være fortrolig med dette "synet."
I vårt hjem nytes det alkohol til mat, og min mann og jeg kan også ta oss en fest med venner.
Men jeg har et stort problem med at ungdommer i 14-15års alderen skal "slippes løs" med alkohol, og festing flere helger i mnd. Jeg har nulltoleranse for at jenta vår drikker alkohol de første årene hun er på fest, og dersom det skjer vil hun ikke få dra på fest på en stund. Dessverre deler ikke faren hennes denne meningen, og siden vi ikke er sammen, så er nok ikke dette så lett for jenta heller. Men hun sier selv at hun ikke skal drikke det første året, så får vi nå se. 
Det er da vitterlig 18års grense på alkohol!
Nå ser jeg på FB at venninnene hennes allerede har vært på 3-5fester den siste mnd, og flere har tydelig vært ganske beruset. Dette sier også min datter når jeg snakker med henne. Selv var hun på sin første fest i går, og da synes ikke jeg hun trenger å dra på fest på noen helger.
Er jeg streng i mitt syn på ungdom, alkohol og festing?
Må bare si at jeg er ikke blåøyd, og er fullt ut forberedt på å må hente henne/få henne hjem beruset en gang. Men det trenger ikke hun å vite at jeg skjønner. 
|