Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Trekkerør, skjult elektrisk anlegg

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-11, 10:55   #1
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Trekkerør, skjult elektrisk anlegg

Jeg holder på med å bygge opp vegger i et rom og vil legge skjult elektrisk anlegg. Det er lagt opp til skjult anlegg allerede, så jeg fortsetter bare på jobben som er påbegynt.

Fra en annen vegg kommer et trekkerør, dette vil jeg føre videre gjennom stendere i en vegg jeg lager selv. Jeg har borret hull til røret slik at det kan trekkes dit jeg tror jeg skal plassere et kontaktpunkt. Men selve trekkerøret (hvitt i plast) er ikke langt nok. Jeg kan sikkert skjøte.

Men skal røret tapes på utsiden av plasten? Kan trekkerør skjøtes på?

Bare så det er sagt, jeg skal ha elektriker til å trekke opp selve ledningene inni trekkerørene og koble på hele herligheten til slutt. Dette er bare selve plastrøret.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 11:00   #2
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trekkerør, skjult elektrisk anlegg

Tror ikke du kan skøyte de uten koblingsboks.

Ellers vil jeg tipse deg om at det finns trekkerør med ferdige kabler inni. Dyrere i innkjøp, men elektrikeren tar 750kr i timen for å trekke rør.

Gammel 04-07-11, 11:38   #3
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Det finnes skjøtestykker. Om det var noe sånt du tenkte på?

Gammel 04-07-11, 11:44   #4
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, noe sånt. Jeg har sånt rør omtrentlig:

Fake it 'til you make it
Gammel 04-07-11, 11:45   #5
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Standard

Jeg lurer egentlig litt på om det er lov å trekke ledning selv, altså få ledningen inn i trekkerøret uten å koble den til?

Fake it 'til you make it
Gammel 04-07-11, 11:50   #6
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg lurer egentlig litt på om det er lov å trekke ledning selv, altså få ledningen inn i trekkerøret uten å koble den til?

Jeg er ikke sikker, men tror ikke det er ulovlig. Om elektrikeren går med på det er en annen sak. Det er tross alt han som står ansvarlig for jobben. Jeg ville iallefall undersøkt med elektrikeren på forhånd.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:02   #7
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Dette kan jeg, du trenger slike

Er veldig usikker på om elektrikeren går med på at du trekker i selv, men så lenge at du bruker riktig farge, riktig tverrsnitt og riktig lengde kan det være at de går med på det.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:26   #8
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke noe problem å trekke selv, bare du lager en plan over hvilke ledninger som går hvor og sørger for at det er rikelig lengde på endene som kommer ut. Riktig tverrsnitt og farge er seff viktig.

Gammel 04-07-11, 12:42   #9
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Standard

Da får vi se hva vi har hjemme i skuffen. Jeg har nemlig en eksmann som gjorde en del selv i samarbeid med elektriker, det var avtalt og helt greit for elektrikeren. Men det gjør at jeg ikke kan så mye siden eksmannen min tok ansvar for den delen av oppussingen.

Fake it 'til you make it
Gammel 04-07-11, 12:50   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ditt anlegg - det er ditt ansvar at det er i orden. Menneh - det spørs om du finner en elektriker som er skrekkelig gira på å melde anlegget for deg hvis han ikke har forestått jobben eller i det minste vært innom underveis og sagt at han aksepterer gjennomførelsen altså. Finner du det så er alt i orden.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.