Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

"Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-11, 09:37   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

"Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?

Hva betyr det egentlig?
Betyr det "ja, det er jeg som har gjort alt du sier, men jeg kan ikke straffes for det"?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 09:38   #2
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke sraffeskyld"?

Det betyr vel at "Ja, jeg har gjort det, men jeg mener det ikke er galt."

Gammel 25-07-11, 09:39   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det betyr at "Ja, jeg har gjort det du sier, men siden jeg er i krig er det ikke straffbart. Sånn omtrent.

Gammel 25-07-11, 09:39   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Han mener jo i sitt hode at det var noe som måtte gjøres, så da skal han selvfølgelig ikke straffes for det.

Gammel 25-07-11, 09:42   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Han mener han er i krig og at dette da ikke er straffbart ja.

Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 09:45   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men han må jo misse det faktum at henretting av store mengder sivile er straffbart så det holder også i krig. Jeg tror ikke det er mulig å forstå denne fyren. Heldigvis.

Gammel 25-07-11, 09:45   #7
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Siden det i hans forskrudde hodet var det eneste han kunne gjøre, og at han selv mener han har gjort Norge en tjeneste med det han gjorde, mener han at han ikke skal straffes for det.
Det sier vel alt.......

Gammel 25-07-11, 09:47   #8
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men han må jo misse det faktum at henretting av store mengder sivile er straffbart så det holder også i krig. Jeg tror ikke det er mulig å forstå denne fyren. Heldigvis.

Ja, det er det jeg også tenker. Sivile som bevist drepes i krig er jo også straffbart.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 09:49   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?

Det er muligens også noe med at dersom han innrømmer straffeskyld så får han jo ikke noen rettssak å leke bajas i. Da (tror jeg) straffeutmålingen går mer eller mindre av seg selv.

Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 09:51   #10
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"ja, jeg har gjort det, men dere ga meg ikke noe valg så jeg måtte gjennomføre denne grusomme men nødvendige handlingen."

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 09:55   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier som Katta at det heldigvis ikke er så lett for oss å forstå oss på dette vesenet her.

Han innrømmer at han har gjort det, men at det var en dyd av nødvendighet og ingenting han bør straffes for.

Mannen er jo klin hakkende gal, og iom at han ikke viser noen form for anger, snarere stolthet over det han har gjort, så er det for meg åpenbart at den mannen aldri mer kommer ut i friluft i sin levetid. Det er det viktigste for meg. Om det blir i form av straff eller behandling, det er underordnet det at han ALDRI må få slippe ut. Å kalle det straff blir uansett for spinkelt, det finnes ikke en straff som gjør at han har 'gjort opp' for sine synder.

Gammel 25-07-11, 13:28   #12
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Å innrømme straffeskyld blir som å si at ja, jeg gjorde noe galt, og det har han ikke - i sine øyne.

Gammel 25-07-11, 20:58   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Nja, her var det en del upresise svar.

Det er juridisk sett flere grunner til at man ikke innrømmer straffeskyld tross at man har utført en gjerning.

For at man skal kunne straffes må 4 vilkår være tilstede:
-det må være en ulovlig handling
-ikke grunner til å gi straffefrihet (nødverge, nødrett, samtykke)
-man må være tilregnelig
-man må ha utvist skyld

Han mener altså at det skorter på et eller flere av disse punktene, ergo kan han ikke straffes.

Med forbehold om at jeg har misforstått....

Gammel 25-07-11, 21:02   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det er juridisk sett flere grunner til at man ikke innrømmer straffeskyld tross at man har utført en gjerning.

-man må være tilregnelig
-man må ha utvist skyld

Han mener altså at det skorter på et eller flere av disse punktene, ergo kan han ikke straffes.

Jeg er nå sannelig ikke så sikker på hvor mye juridisk den fyren tenker.

Gammel 25-07-11, 21:04   #15
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra rettsboken idag:

Til tross for at siktede har erkjent de faktiske forhold, har han ikke erkjent straffeskyld.

Etter det retten forstår, mener siktede at han måtte gjennomføre handlingene for ” å redde Norge og Vest-Europa fra bl. a kulturmarxisme og muslimsk overtagelse”.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 21:05   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

-man må være tilregnelig
-man må ha utvist skyld

Upresis og upresis, det gjengis vel bare hva fyren selv har formidlet via sin advokat. Det virker som han mener det er grunner til at han skal få straffefrihet evt. at det ikke er en ulovlig handling, da.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 21:05   #17
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg er nå sannelig ikke så sikker på hvor mye juridisk den fyren tenker.

Nei, men dette er jo forsvarerens/rettens ord, og de tenker juridisk. Det er jobben til en forsvarer og dommer. Å oversette vanlig språk til juss.

Gammel 25-07-11, 21:17   #18
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I følge en eller annen avis anerkjenner han ikke "dette rettssystemet". Det ble gitt som svar på spørsmålet om han ville motsette seg varetektsfengsling.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 21:30   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg ser for meg en prosess a la Milosevic, med masse vås og rør og uinteressante utsagn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.