|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?Hva betyr det egentlig?
![]() |
#2 |
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke sraffeskyld"?Det betyr vel at "Ja, jeg har gjort det, men jeg mener det ikke er galt."
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke sraffeskyld"?Det betyr at "Ja, jeg har gjort det du sier, men siden jeg er i krig er det ikke straffbart. Sånn omtrent.
![]() |
#4 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke sraffeskyld"?Han mener jo i sitt hode at det var noe som måtte gjøres, så da skal han selvfølgelig ikke straffes for det.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke sraffeskyld"?Han mener han er i krig og at dette da ikke er straffbart ja. |
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke sraffeskyld"?Men han må jo misse det faktum at henretting av store mengder sivile er straffbart så det holder også i krig. Jeg tror ikke det er mulig å forstå denne fyren. Heldigvis.
![]() |
#7 |
Nyter et nytt liv
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke sraffeskyld"?Siden det i hans forskrudde hodet var det eneste han kunne gjøre, og at han selv mener han har gjort Norge en tjeneste med det han gjorde, mener han at han ikke skal straffes for det.
![]() |
![]() |
#8 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke sraffeskyld"?
Ja, det er det jeg også tenker. Sivile som bevist drepes i krig er jo også straffbart.
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?Det er muligens også noe med at dersom han innrømmer straffeskyld så får han jo ikke noen rettssak å leke bajas i. Da (tror jeg) straffeutmålingen går mer eller mindre av seg selv. |
![]() |
![]() |
#11 |
Off the map.
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?Jeg sier som Katta at det heldigvis ikke er så lett for oss å forstå oss på dette vesenet her.
![]() |
#12 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?Å innrømme straffeskyld blir som å si at ja, jeg gjorde noe galt, og det har han ikke - i sine øyne.
![]() |
#13 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?Nja, her var det en del upresise svar.
![]() |
#14 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?
Jeg er nå sannelig ikke så sikker på hvor mye juridisk den fyren tenker.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?Fra rettsboken idag: |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Upresis og upresis, det gjengis vel bare hva fyren selv har formidlet via sin advokat. Det virker som han mener det er grunner til at han skal få straffefrihet evt. at det ikke er en ulovlig handling, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Unik
Nei, men dette er jo forsvarerens/rettens ord, og de tenker juridisk. Det er jobben til en forsvarer og dommer. Å oversette vanlig språk til juss.
![]() |
#18 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?I følge en eller annen avis anerkjenner han ikke "dette rettssystemet". Det ble gitt som svar på spørsmålet om han ville motsette seg varetektsfengsling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Unik
![]() Sv: "Har erkjent de faktiske forhold, men erkjenner ikke straffeskyld"?Jeg ser for meg en prosess a la Milosevic, med masse vås og rør og uinteressante utsagn.
![]() |
|
|