|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Ekstern harddiskEtter brusuhellet med Macbooken min har jeg funnet ut at det er på tide å gjøre alvor av en ekstern harddisk slik at jeg i allefall har alle bilder to steder... Men min datamann klarer ikke helt å forklare meg med teskje hva jeg skal kjøpe. Så hva kjøper jeg og hvorfor. Må fungere sammen med min kjære Mac.
![]() |
#2 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Ekstern harddiskDet finnes i hovedsak to typer, de som står et sted, er store og solide og har sin egen strømtilførsel, og de som er små, kan enkelt tas med og som bruker strømmen til maskinen de er koblet til.
![]() |
#3 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Ekstern harddiskJeg har en som er veldig lik den aller første Adrienne linker til, gull verdt for å ta backup av bilder og lagre musikk (jeg har rippet cd-samlingen sånn at jeg kan laste over på mp3-spiller). Jeg har min stående hjemme på kontorpulten, enkel å koble til pc og overføre filer.
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Ekstern harddiskEller så kan man velge en Time Capsule, som er laget for å ta back-up automatisk. Vi har kjøpt en Air Port med time capsule, som har erstattet den gamle routeren vår, og den tar kontinuerlig back-up av begge Mac-ene våre. Alt går trådløst, hvilket jeg synes er en kjempefordel.
![]() |
#5 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Ekstern harddisk
Ja, Time Capsule er jo også et alternativ, den er ganske brukervennlig i forhold til at den gjør ting automatisk og garantert funker med Mac. Men den er nesten tre ganger så dyr som en ren harddisk, og da sliter jeg med å rettferdiggjøre prisen.
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
Ja, vi kjøpte den fordi vi uansett trengte en ny router, og da hadde jeg en betalingsvillighet for å få alt i én dings, trådløst.
![]() |
#7 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Ekstern harddiskVær ellers klar over at med den typen harddisker som Adri linket til, er det vanskelig å få dem til å funke med både PC og Mac, hvis det er et issue. Det eneste formatet som kan skrive både fra Mac og PC er FAT32 (tror jeg det het), og da får man bare utnyttet ca. halvparten av kapasiteten.
![]() |
#8 |
Hertuginne
|
Min WD passport veksler fint mellom Mac og PC, det er litt av grunnen til at jeg har den, for jeg har PC på jobb og Mac privat.
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Ekstern harddiskJeg har en liten søt passportsak jeg flytter med meg hvor jeg har bilder og sånn som jeg har behov for å frakte rundt, men som det ikke er plass til på pc'n. Og så har vi en lagringsenhet her som kan aksesseres over nettet, det fungerer faktisk ganske greit. Den er veldig stasjonær med egen strømforsyning, men man kan nå den overalt hvor man har nett visstnok.
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Ekstern harddiskJa, de små uten strømtilførsel funker av en eller annen grunn ofte. Denne var jo riktig stor til å være liten, da. Denne har du ikke behøvd å formatere i det hele tatt?
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I tillegg til en ekstern harddisk med sikkerhetskopi som oppdateres jevnlig, vil jeg anbefale at man har en disk man lagrer et annet sted - f.eks. i kontorskuffe på jobb. Denne tar man med hjem ved jevne mellomrom for å oppdatere. Evt. kan tjenester som f.eks. www.jotta.no være en god ide - da lagres alt av f.eks. bilder på en server utenfor huset.....
![]() |
|
|