|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Alternativer til hel- og halvfabrikataJada. Syk igjen. Jeg kan ikke begynne å beskrive hvor usigelig lei jeg er.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataOm jeg ikke er i form til "gourmetmiddager" og ikke gidder å stresse, lager jeg ofte gryteretter der jeg hiver oppi det jeg har. Som regel er alltid basisen ris og kjøttdeig/karbonadedeig, og så har jeg ofte skivet eller hakket løk, masse hvitløk, paprikabiter og gjerne gulrot eller brokkoli, alt etter hva jeg har. Erter er også godt oppi, det har jeg som regel i fryseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataSvinefilet eller kyllingfilet i strimler som wokes/stekes sammen med en pose frosne wokgrønnsaker, er veldig lettvint. Ha oppi litt krydderier (jeg bruker gjerne litt soppekstrakt men man kan jo bruke hva som helst) og litt fløte.
![]() |
#4 |
frakoblet
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataJeg har hatt det sånn i et par uker.
![]() |
#5 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataVi har hatt sykdom i en uke nå. I går var det wok med kylling og ferdiggrønnsaker, i dag var det ferdig skinke og pastasalat fra Rema. (Det er stort sett bare jeg som siser noe). Her en dag hadde jeg hjemmelaget grov focaccia fra fryseren og rett i koppen tomatsuppe
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 22-02-07 kl 16:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
weird
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataEn positiv ting ved dette er jo at vi får brukt det som vi har i skapene.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataDet er veldig kjekt å ha slike ting som kyllingfilet og svinefilet og wokgrønnsaker i frysen. Med det og pasta/ris kan man alltids snekre sammen et eller annet som gjør seg selv.
![]() |
#8 |
Trøtt
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataEn fiske"gryte" lager du også veldig lettvint selv: |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikata"Grandiosaen" her i huset er ferdig stekte kyllinglår (som de selger kalde i ca kilosposer) som varmes 5 min i langpanne under grill, tilbehør er maiskolber, broccoli, dip og fullkonschips eller brød. Ikke så skrekkelig sunt, men mye bedre enn grandiosa hvertfall. Og tar ca 7 min å lage, og det blir lite oppvask.
![]() |
#10 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataOg frossen laksefilet går jo kjemperaskt.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataDenne fete og gode seigryten lager seg selv, men du må jo kutte grønnsaker og slikt, og sette på potetene. Men den er nydelig, faktisk den beste fiskegryten jeg har smakt i hele mitt liv!!! Fikk den av ei på et annet forum, jeg TILBER henne for denne oppskriften: |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
weird
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataOj!
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataVi woker eller lager suppe når det er slik. Grønnsaker i småbiter, kylling eller svin i strimler, svosj svosj i woken eller oppi en gryte, skal du ha suppe så heller du over buljong/kraft og lar koke litt. Laks i biter er også greit
![]() |
#14 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataJeg har ferdig hjemmelaget lapskaus i fryseren til slike dager (lat alenemor) elles så er havregrøt en sikker vinner og jubelen står i taket hos begge ungene |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataSalater er også godt, jeg hiver oppi alt jeg har, blander frukt og grønnsaker med proteinkilder, det er helt nydelig. Idag hadde jeg salat med fetaost, eple, agurk, cherrytomater, lollo rosso og appelsin (med EVOO på), kjempesnadder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataGrovbrødskiver med makrell i tomat er noe av det beste Lillegutt vet, og det får han til middag innimellom hvis vi er syke eller ekstra trøtte eller travle. Og frukt til dessert.
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataÅ fylle fryseren med mer ellre mindre ferdige ting er et tricks. I dag dro jeg ut en pose ferdig kokt grytekjøtt med kraft frosset i pose som jeg rasper rødbeter og gulrøtter oppi, har i poteter i terninger, samt en løk i biter og litt hvitløk. Nesten ferdig borsjtsj med 5 minutters arbeid. samme grytekjøttet kan blandes med tomater på boks og krydder, grønnsaker til lapskaus, bønner og tomater til chili con carne osv. I tillegg lager jeg ofte opp fiskeformer og fiskegrateng og fryser ned. Kjøp folieformer på Europris og sånn og lag opp stort.
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataJa, jeg stapper alltid fryseren full av ferdig mat og middagsrester. Nå spiser jeg så lite etter operasjonen at det alltid blir en masse middagsrester igjen, så da er fryseren god å ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ikke fra NM
Hvor: arendal
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataStekt ris er ogsaa ganske lurt. Har alltid ferdig kokte porsjonsposer med god basmatiris i fryseren. Tar da og steker/varmer dette sammen med andre lure ting jeg finner i fryseren, slik som f.eks. wok-groennsaker, havets tutti-frutti, tiger-reker, frosne erter, kjoett- eller kyllingrester. Blir nesten ikke oppvask av dette, og i hvert fall ikke naar sausen er paa flaske * bruker forskjellige soyasauser til
![]() |
#20 |
Epikur
|
![]() Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataFunker det å fryse ris, altså? Den blir ikke rar og ekkel? jeg liker godt naturris som bruker nesten en time på å koke, og det ville jo gjort middagslagingen veldig kjapp om jeg kan koke masse og fryse i porsjoner.
![]() |
|
|