Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Når vasker du huset?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-11, 20:13   #1
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Når vasker du huset?

Har du fast tid du vasker huset? Har du et slags system i løpet av uka for å få gjort alt som MÅ gjøres i huset? Må mann og unger delta? Jeg trenger tips og råd!

Vi har det travelt i ukedagene og i dag fant jeg plutselig ut at hele huset skulle hatt en vask, altfor lenge siden sist. Skulle hatt et litt mer strukturert opplegg....

Tenker litt på å vaske huset hver lørdag eller søndags morgen. At det blir en familiegreie (gutter på 7 og 9 år). Tenker at dersom vi alle 4 trør til så vil det jo ikke ta særlig lang tid og så kan vi belønne oss selv med en kjekk opplevelse eller noe resten av lørdagen/søndagen.

Men så vet jeg ikke helt hva gutta skal få i oppgave? Jeg bruker støvsugeren over hele huset og støvsuger både alle gulv og alle andre overflater (vinduskarmer osv) for å få bort støvet. Støvsugeren er ganske tung og ikke særlig barnevennlig. Mannen vasker gulvene etter at jeg har støvsuget.

Hver kveld pleier vi rydde huset så det er liksom resten som må gjøres. Gutta rydder rommene sine hver kveld.

Nå venter jeg spent på mange gode tips til hvordan du får gjørt husarbeidet i en travel hverdag?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 20:14   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når vasker du huset?

Vaskehjelp.

Gammel 14-08-11, 20:16   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke gjort det (godt nok) så nå blir det snart vaskehjelp her igjen, etter at den forrige røk ut pga at vi var litt misfornøyde og at vi skulle spare penger.

Gammel 14-08-11, 20:17   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte kutte ut vaskehjelp, huset vårt trenger vask én gang i uken, og det blir for dyrt å betale så mye for vask. Jeg skal vaske huset i morgen (jeij me!), og tenker at mandag eller torsdag er en grei dag å gjøre det på. Jeg bruker 4-5 timer på det, og dagen etter er preget av vondter over alt, så derfor torsdag, og ikke fredag!

Jeg tar alt på en gang, og på en dag jeg har fri.

Gammel 14-08-11, 20:18   #5
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Når det blir pinlig å få besøk. Jeg rydder og tørker støv, kona vasker badet, så kjekler vi om resten. Ungen hjelper til. :har bestilt robotstøvsuger - hurra!:

Å vaske hele huset ukentlig er en utopi her, men jeg tenker at unger på syv og ni fint kan f.eks vaske av overflater, bad, hjelpe til med gulvvask etc.

Og så er jeg litt fascinert over vinklingen "DU vs. mann," hvor selvfølgeligheten er at det er "du" som vasker huset. Men det blir du sikkert grundig nedsablet for av noen andre.

Gammel 14-08-11, 20:18   #6
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tar litt hver dag, og resten tas som regel annenhver lørdag formiddag/helg, da jeg har barnefri...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 20:23   #7
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Søndag mellom frokost og lunsj, alle i arbeid.

Gammel 14-08-11, 20:23   #8
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sjelden
Nei altså, det støvsuges noen ganger i uka. Bytter senger annenhver fredag, badet taes hver fredag (+ ved behov) og gulvene vaskes en sjelden gang. Dvs det ble faktisk vasket i går, ellers flekker jeg over.

Gammel 14-08-11, 20:25   #9
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Vaskehjelp.

Jepp. Vi har vaskehjelp hver torsdag. Onsdag er dermed ryddedag, og både store og små er med. Alle rom blir ryddet og når vi kommer hjem fra jobb/skole/barnehage på torsdag er huset ryddig og nyvasket.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 20:32   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Vaskehjelp annenhver torsdag. Støvsuger, tørker over bad og kjøkken ca en gang i uken utenom.

Gammel 14-08-11, 20:36   #11
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Hele huset vaskes en gang i uken, da er det meg og samboer som tar det. Og dette skjer hver torsdag. Ellers så tørker vi lett over bad, tørker over bord og tvbenk i stuen og så støvsuges og moppes gulvet daglig. Det daglige renholdet går veldig kjapt når vi gjør det så ofte og så har vi en liten leilighet (80 kvm). Hvem som gjør hva i hverdagen varierer, alt etter hvem som ser det først.

Gammel 14-08-11, 20:39   #12
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Kan legge til at jeg ofte setter jenten i gang med støvtørk, støvsuging eller mopping. De synest det er gøy. Men det er ikke noe system det, og ikke noe faste oppgaver for de. Annet en det selvfølgelige som og rydde rommet, og plukke opp rot etter seg selv.

Gammel 14-08-11, 20:40   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi vasker, spør ungene uten unntak om vi skal ha gjester, og svaret er uten unntak ja.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 20:40   #14
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Her blir det ryddet og vasket litt hver dag. Pga hunder og unger og kaos generelt må vi støvsuge daglig hvis jeg skal orke å være her, så jeg starter vanligvis dagen med det. Vet ikke om naboene syns det er like stas at jeg støvsuger kl 7, men de har ikke sagt noe.
Ellers bruker vi ofte litt tid på torsdag ettermiddag alle sammen, selv om minsten forsåvidt er svært lite til hjelp enn så lenge. Han foretrekker å sitte på støvsugeren han.
Men mannen vasker over gulvene flere ganger i uka, og bretter klesvasken mens ungene bader, og vasker badet når jeg har påpekt at det er på tide.
Har vurdert vaskehjelp, men måtte hatt en som kommer et par ganger i uka, og uansett hadde jeg måttet ta over endel ting selv mellom hver gang, så da er det bedre å ta litt hver dag selv. Og så er jeg så sær at jeg ikke hadde likt at fremmede skal vaske etter meg, så jeg hadde blitt som de gamle damene jeg var hos på sommerjobben som hjemmehjelp for et halvt århundre siden- de hadde vasket alt møysommelig til jeg skulle komme og bare latt ting som å vaske på toppen av skapene og pusse vinduene på utsiden i 2. etasje stå igjen til meg, mellom kaffepausene.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 20:42   #15
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Annenhver torsdag når ungene er levert til faren, og annenhver onsdag de ukene jeg får de igjen på torsdagen. Og ellers litt innimellom. Det merkes at jeg har gått fra 200 til 90 kvadratmeter, og med halvparten av tingene. Det går ganske raskt.

Gammel 14-08-11, 20:43   #16
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Til nå har vi vasket hver fredag ettermiddag, jeg liker å ha reint hus til helga. Siden fredag kveld er kosekveld framfor lørdag kveld hos oss, så vil jeg helst ha det gjort før det. Det begynner å holde hardt nå, siden jeg ikke er i form til å gjøre min del, så de siste ukene har det vært kattevask av stua på fredag og resten spredd litt sånn utover. Jeg blir skrekkelig sur av å gå og tråkke i rot og skitt, mannen kunne vel knapt brydd seg mindre. Nå skal vi i alle fall få vaskehjelp i løpet av denne uka, så da får vi se hvilken dag de har mulighet til å ta det. Det er bare bad, kjøkken og oppholdsrom firmaet skal ta, resten kommer vi vel selv til å ta på lørdager, tenker jeg. Evt. fredag formiddag, siden mannen skal ta ut resten av ferien sin med en dag i uka utover høsten, mens jeg har permisjon.

Planen er å vaske alt selv igjen når vi er helt ferdige med foreldrepermisjonen begge to og ungene er større, men det blir sikkert ikke noe av, kjenner jeg oss rett.

Gammel 14-08-11, 20:43   #17
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Her gjør jeg litt hver dag gjennom hele uken. Ikke noen storrengjøring med andre ord.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 20:46   #18
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Vaskehjelp hver uke.

Gammel 14-08-11, 20:48   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fredag ettermiddag. Jeg har delt huset i fire: Kjøkkenet, resten av 1. etasje, badet, resten av 2. etasje. Jeg tar en av fjerdedelene hver fredag. Barna tar resten.

Da lærer de jobben samtidig som jeg vet at det blir gjort skikkelig sånn cirka en gang i måneden. Jeg er ikke så opptatt av rent hus, så lenge det er rimelig ryddig.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 20:48   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

vaskehjelp annenhver tirsdag

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.