Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Prosjekt kutte ut Toro

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-11, 19:33   #1
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Prosjekt kutte ut Toro

Da var torokokk nummer 1 inne i sin andre uke uten toro, litt dårlig start i dag da vi var meget sene hjem så det ble bare brødskive med egg og bacon, men fremdeles uten toro.

Matplanenen sist uke var.

Mandag og tirsdag: Kjøttsuppe med kjøttdeig
Onsdag: Tjorvens solskinnsgryte
Torsdag: Svinekjøtt i strimler med pasta og hjemmelaget pastasaus.
Fredag: Wok
Lørdag: Borte
Søndag: Kjøttpølser med hjemmelaget potetstappe.

Matplanen denne uken er:

Mandag: Skive med egg og bacon.
Tirsdag: Kjøttkaker i brunsaus med poteter,gulrøtter og erterstuning
Onsdag: Fiskepudding i hvit saus.
Torsdag: Reinsdyrskav i viltsaus med potetstappe og brokoli til.
Fredag: Hjemmelaget pizza.
Lørdag: Taco.
Søndag: Oksestek.

Ikke bare har jeg kuttet ut Toro jeg har også innført en fiskemiddag i uken. Kansje vi er på vei mot ett nytt og bedre liv matmessig.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 19:55   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Prosjekt kutte ut Toro.

Jeg har vært der du er, og det er så verdt det. Om noen måneder kommer du ikke til å klare å spise Toromat. Det er alt for salt og smaker rart. Ikke er det vanskelig med mat fra bunnen når man kommer inn i det heller. Vår kjappe orker-ikke-lage-middag-rett i dag var laksefileter kastet i en ildfast form med en pose frosne grønnsaker over. Pepper, kryddersalt og en dæsj fløte og inn i ovnen. Fiks ferdig og spis etter en halvtime.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 19:59   #3
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Prosjekt kutte ut Toro

Utfordringen er å finne oppskrifter som kan brukes. De jeg bor sammen med er egentlig ganske kresne, men vi kom gjennom første uken uten de store klagene.

Gammel 04-04-11, 20:58   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker Toro jeg.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:02   #5
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Men det du tidligere brukte toro til kan jo enkelt erstattes av noe hjemmelaget som ikke tar lengre tid. Unntaket er vel bernaise, som kan være litt iffy de første gangene man lager det.
Men jeg har troen på deg jeg, kom gjerne med forslag til hva du vil ha oppskrifter på, så skal i alle fall jeg hjelpe deg så godt jeg kan, sikkert mange med meg og!

Gammel 04-04-11, 21:05   #6
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg liker Toro jeg.

Joda, men jeg brukte bare det, jeg lagte absolutt ingenting fra bunnen, og det er litt for galt synes jeg.

Gammel 04-04-11, 21:05   #7
ingling

ingling sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke noe prinsipielt mot Toro sånn sett (kakemiks og sånt er gull!), men i og med at jeg ikke tåler mye av det som er i rettene deres har jeg for mange år siden kuttet det ut, og du verden, så mye bedre det er! Med tiden blir det enklere, og forhåpentligvis vil alle i familien like mat fra bunnen så bra etterhvert at de ikke savner Toroen. Mannen kjøpte en Toropose for et par måneder siden da jeg ikke var hjemme, men fant ut at han ikke egentlig ikke hadde noe lyst på det, og lagde fra bunnen i stedet.

Gammel 04-04-11, 21:07   #8
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Veldig bra! Kjapp middag hos oss er stekte svinekoteletter med ovnsbakte grønnsaker. Skjærer du poteter i tynne båter er det gjort på 20 min.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:08   #9
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Ser og for meg at vi har mer godt av å vite hva som er i maten, både jeg og mannen kan trenge å gå ned noen kg, så det å innføre litt grønnsaker i kosten kan ikke være feil.

Ser jo at ikke alle middagene på planene min kan kalles slankende men det er da en start.

Gammel 04-04-11, 21:08   #10
Anne C

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Joda, men jeg brukte bare det, jeg lagte absolutt ingenting fra bunnen, og det er litt for galt synes jeg.

Jeg lager ikke noe fra bunnen jeg heller, og har ikke det minste dårlig samvittighet for det. Men så kan jeg ikke fordra å lage mat heller da.

Gammel 04-04-11, 21:18   #11
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Om noen måneder kommer du ikke til å klare å spise Toromat.

Ja, det er sant. Jeg har uten å gå inn for det egentlig, faset ut Toro de siste par årene. Her i forrige uke tok jeg en kjapp en og laget en pose Toro-suppe. Herlighet så salt! Jeg og Pip drakk vann hele kvelden.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:28   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratulerer med et godt og ernæringsmessig fornuftig valg.
Å lage mat fra bunnen med så rene råvarer som mulig gir matglede, er mye sunere, mye bedre, ofte billigere og ikke minst inspirerende.
Jeg synes nesten det er lettere å lage mat fra bunnen til mennesker som er fisete i matveien (jeg liker ikke å bruke begrepet kresen, det synes jeg passer bedre til folk som er opptatt av kvalitet) enn å bruke posegreier. Da kan man i mye større grad tilpasse råvarene til hva som likes.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:28   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Heia deg!

Jeg startet et all-mat-fra-grunnen av for tre-fire år siden, mest for å utfordre meg selv. Jeg brukte ikke Toro hver dag, men vi hadde sikkert halv- og helfabrikata flere ganger i uken og jeg likte overhodet ikke å lage mat. Nå synes jeg det er gøy! Det er noe helt annet å lage skikkelig mat med gode råvarer enn å røre i en gryte med pulver og vann. Det hender vi har en suppepose eller et glass med ferdigsaus innimellom, og jeg har heller ikke noe prinispielt i mot halvfabrikata på noen måte, men hjemmelaget er morsommere, sunnere, mer kreativt og bedre.

Det er masse gode tips i oppskriftstråder her inne og mange flinke matmennesker å spørre. Og speilegg og brødskive er da ypperlig middag en gang i blant!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:30   #14
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Stor fryseboks er også et triks. Lag opp sauser, supper, gratenger og ellers mat som kan fryses ned. Fint å ha tilgang til kjapp mat uten pose!

Gammel 04-04-11, 21:31   #15
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg lager ikke noe fra bunnen jeg heller, og har ikke det minste dårlig samvittighet for det. Men så kan jeg ikke fordra å lage mat heller da.

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for ikke å lage avansert mat fra bunnen. Og en og annen toropose skader ikke så mye alene. Men hvis du hver eneste dag spiser mat basert på pulver i en eller annen variant, så kan det være lurt å se over hvor mye du får i deg av tilsetningsstoffer, smaksforsterker, transfett og - ikke minst - salt. Om du driter i det for egen del, kan det allikevel være verdt å vurdere med tanke på hva barna får i seg. Det er i første omgang ikke snakk om at ting skal være fancy, mer det at det skal være sunt. Og næringsrikt. Å bytte ut toroposen med noe som er mye sunnere og nesten like raskt er ofte enklere enn man tror!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:31   #16
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

For å gjøre det klart, jeg har ingenting i mot hverken toro eller andre halvfabrikata, og kommer nok til å ty til det en gang i blandt.

Gammel 04-04-11, 21:34   #17
Anne C

Standard

Vi bruker faktisk ikke SÅ mye Toro når jeg tenker meg om. Men det er mannen som lager mat her i huset, så jeg får kaste ballen over til han.

Gammel 04-04-11, 21:46   #18
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre to enkleste fiskemiddager, som jentene er glade i, er:

- stekt laks med mye sojasaus. Servert med ris og salat.

- "fiskepakker" - laks eller torskefileter pakket inn i aluminiumsfolie med litt krydder og kanskje litt smør og stekt i ovn. Veldig godt og saftig.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:48   #19
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eller du kan gå over på Knorr.

Gammel 04-04-11, 21:52   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er jo at det ofte ikke er verken tid eller penger å spare på å velge toro. Test ut den solskinnsgryta som Frøy nevner i tråden. Utrolig enkel og god.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.