|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Hva kan jeg bruke eplemos til?Jeg tenkte jeg skulle lage eplemos av eplene fra treet i hagen. Mest fordi jeg ikke kommer på noe annet. (Jeg kan ikke lage eplekake av alt, det er ganske mye epler.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?I wienerbrød. Nam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Du kan jo lage eplesaft også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Hvis det er snakk om veldig mye epler kan du kjøre det bort for pressing og få den deiligste eplemost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Superduperaktiv
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Det går forresten an å fryse ferdigkuttede eplebåter, kjekt å ha til kaker og sånt gjennom vinteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Blande med litt pære blir godt. Du kan ha oppå havregrøt, lage tilslørte bondepiker, smuldrepai og lage chutney av noe som tilbehør til kjøttretter, blant annet.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Tilslørte bondepiker
![]() |
#8 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Eplemos på vafler er deilig, men det må være eplemos uten klumper. Tilslørte bondepiker er også godt.
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Jeg koker eplemos med kanelstang. la kanelstangen ligge i glasset når du hermetiserer eller fryser ned. Du kan også prøve med timian (frisk).
![]() |
#10 |
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Jeg bruker eplemos i kanelsnurrer ( i stedet for sukker ) og i BBQ-saus.
![]() |
#11 |
guru advisor
|
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Hvis du har mye epler, og ikke helt hva du skal bruke dem til, kan det være smart å levere dem inn og bytte med andre produkter. Vi har byttet til marmelader, cider og honning på AFB. Du kan også levere dem inn og få usukret eplesaft tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Tilslørte bondepiker til hele fp! |
![]() |
![]() |
#13 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Og hvis du får noen epler til overs kan du skrelle dem, fylle dem med makronfyll, drysse kanel over og kle dem med butterdeig. Og steke dem i ovnen.
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Du kan bruke eplemos til tilslørte bondepiker, det er en deilig dessert. Jeg bruker griljermel som jeg rister i panne med smør, kanel og brunt sukker. Du kan også ha i litt havregryn. Dander i glass med eplemos og krem.
![]() |
#17 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Pai, muffins, terter, forskjellige kaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Jeg bruker eplemos på skiven, til søtning i havregrøt, på vafler og i kaker/terter og desserter. Koker noen med vaniljestang og noen med kanelstang.
![]() |
#20 |
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kan jeg bruke eplemos til?Eg frys ned i bitar (deler gjerne i båtar med sånn deledings som dei ofte sel i fruktdisken, vi har små epler) i posar, passe mengde til ei eplekake. Det er berre å lage eplekakerøre og heller frosne bitar over - den treng ca 5 minutt meir steiketid (eller høgare temp eller høgare i omnen) enn vanleg når du bruker frosne. (Dei blir våte når dei tiner, så det er best å bruke dei frosne.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|