|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Om karaktererDa jeg gikk på lærerskolen var det tallkarakterer (hvor 1 var best og man stod på 4). Jeg husker at det var så godt som ingen 1'ere, og 2 var en knallgod karakter. Nå som jeg jobber i vgs, er det nesten ingen 6'ere som deles ut. Den henger der og dingler kjempehøyt oppe, og det er ikke uvanlig at det ikke er noen 6'ere i et tilfeldig fag i en klasse. 5'er en veldig god karakter og 4 også en karakter man kan være stolt av.
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om karaktererJeg tror, og det er kun en følelse jeg har, at A dekker litt mer enn bare den gamle "S" eller tallkarakteren 6. Det er mange som får A, flere enn de som fikk seksere, enere eller hva du nå har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Klar til innsats
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om karaktererDet heter seg vel at ca 10 % skal ha A. Over tid, uansett fag. Det blir jo ganske mange.
![]() |
![]() |
#4 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Om karaktererJeg underviser på universitetsnivå, og A er eksepsjonelt bra. Her deles den ikke ut dersom det ikke er besvarelser som går utover det som er kravene til "alt rett", dvs. kandidaten viser en stor grad av selvstendighet og beherskelse av fagstoffet som er høyere enn forventet.
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Om karakterer
Det er jo helt vilt. Nå jobber jeg i grunnskolen, så ejg ahr lite peiling på vurdering på høyere nivå. Men vurdering skal jo gjøres etter kompetansemål, ikke etter en Gauss-kurve? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Jøss. Jeg har en del bekjente som har fått A, uten at jeg har inntrykk av at det er noe eksepsjonelt over det, kun vanlig "veldig bra", liksom. Hvis dette er tilfelle har jeg samme inntrykk som HI. Jeg har også en følelse av at mange studenter forventer A. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Pandemonium
![]() Sv: Om karaktererVurdering gjøres etter kompetansemål, helt klart.
![]() |
#9 |
På vei
Jo, det er nok til en viss grad det som blir gjort. Hvis f.eks. "alle" gjør det dårlig på en eksamen slik at snittet ligger lavt, hender det man justerer karakteren opp på alle. Det er kanskje en grei ting å gjøre hvis eksamen var unormalt vanskelig ett år, men ikke greit å gjøre hvis det er nivået på studentene som har falt, mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
På vei
![]() Sv: Om karaktererHmm, for den interesserte: Her fant jeg litt om retningslinjer for karaktersetting. http://www.idi.ntnu.no/education/sensur.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Om karaktererDet med fordeling over tid syns jeg er et vesentlig poeng - for du kan ha gode kull, og du kan ha dårlige. Det er heller ikke rart at motiverte dobbeltarbeidende kvinner med god grunnutdanning på 40 år som tar etterutdannelse får gode karakterer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bare sær
![]() Sv: Om karaktererDa jeg studerte for snart 30 år siden, var det stor forskjell på hvilke karakterer som ble brukt i hvilke fag. Jeg fikk 2.0 på en eksamen til mellomfag i nordisk, det var den beste karakteren som ble gitt det året (sensurlistene ble slått opp på veggen, så det var lett å se). Men da jeg året etter begynte på mat-nat,var det ingen sak å komme lavere enn 1.5.
![]() |
#13 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Om karaktererJeg har flere typer karakterer. Både tallkarakterer (hvor jeg hadde fire av seks karakterer som var på 1-tallet) og bokstavkarakterer (hvor jeg har 2 Aer og 1B). Mitt personlige inntrykk er at det var lettere å få en A enn å få en karakter på 1-tallet. Jeg fikk karakterer på 1-tallet i RLE, matematikk, naturfag/samfunnsfag og norsk hovedmål på lærerskolen. Det var 150 studenter det året, og som regel var det en eller to karakterer som var på 1-tallet. Da jeg tok spes-ped som videreutdanning noen år etter (ved siden av full jobb - leste svært lite), var vi 60 studenter. Av oss var det 14 som fikk A.
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Man skal selvsagt ikke benytte dette rigid på klassenivå. I en klasse med 30 elever kan det hende at fem, eller ingen for den del, skal ha en A på en prøve. Derimot er det en fornuftig kurve å bruke på et større utvalg elever og over tid. Også er det en god pekepinn på om man har lagt prøven på rett nivå. Hvis man konsekvent gir halve klassen A og B, så er det mer sannsynlig at man lager for lette prøver enn at klassen består av uvanlig mange glupe elever, så da bør man i alle fall sjekke om man er på villspor i forhold til nasjonalt nivå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
Det var helt normalt da jeg studerte også.
Mitt inntrykk er at i alle fall etterutdanningsfagene på BI stort sett gir A, B eller C som uttelling. Jeg antar at filosofien er at siden det koster over 2000 kroner pr. studiepoeng, og at det ofte er arbeidsgiver som betaler, så forventes det at den ansatte kommer tilbake med papirer som oppfyller forventningene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Leser
|
Kommer jo utrolig mye an på faget også. Realfag er mer presise og gir flere høyere (og lavere) karakterer, mens spåkfag gjerne samler flere på midten, men tilsvarende få stryk og toppkarakterer.
![]() |
#17 |
På vei
Det er realfag som er min greie, og jeg vil påstå at karakteren A minst dekker både 1.0 og 1.5 som ble brukt i "gamle dager". |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bare sær
Jeg gikk ikke på etterutdanning, likevel opplevde jeg det som betydelig enklere å få A på BI enn å få en karakter på 1-tallet på mat.nat.
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
Det forbauser meg ikke det minste. Man må vel betale for ordinær utdanning på BI også, og det er dårlig butikk om ikke studentene kan regne med å få brukbare papirer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pandemonium
![]() Sv: Om karaktererUten at jeg noensinne har konvertert karakterer fra tallsystem til bokstavsystem, har jeg i mitt stille sinn tenkt at A dekker et spenn fra 1.0 til og med ca. 2.1 i det gamle systemet.
![]() |
|
|