|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Hva er en feminist?Jeg har i dag lest en interessant artikkel på Kjendis.no. (Kan noen lære meg å hyperlinke?)http://www.kjendis.no/2011/10/28/kje...ksen/18801268/
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hva er en feminist?
Jo, nå skal du høre. Jeg satt ved kjøkkenbordet og ventet på at mikseren min skulle piske smør og sukker til morgendagens halloweenfestkake. Det ble liksom aldri helt hvitt det smøret og sukkeret, så da havnet jeg inne på Dagbladet.no. Og der fant jeg den slående overskriften "vi er jo mann og kvinne" og resten er historie, so to say.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er en feminist?Det er vel relativt uinteressant hva en middelmådig fotballspiller fra provinsen mener om feminister, vil jeg tro.
![]() |
#5 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er jo sant. Men mitt litt retoriske spørsmål er om rosablogg-generasjonen og ikke bare middelmådige fotballspillere og deres skinnmagre og hårforlengede fruer som faktisk mener dette? Hva lærer man på skolen om 70-tallet og 68'erne og kvinnenes kamp for å få barnehager og tilgang på utdanning og slikt nu til dags??
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Hva er en feminist?Problemet er ikke i og for seg hva disse brødhodene mener, men den signaleffekten de faktisk har for den oppvoksende generasjon. Jeg mistenker at vi som er litt mer voksne kan sitte og betrakte neket med ironisk hoderisting, mens enkelte sårbare tenåringsjenter nok kan ha en tendens til å svelge agnet rått.
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg møter heldigvis mange på jobb som er velutdannet og ca. midt i tyveårene og som er himmelvidt fra det hun står for. Min eldste synes på den ene siden at både bloggen og dama er latterlig, men bruker likevel alt for mye tid på å bekymre seg over at hun ikke er tynn nok og velstelt nok og pen nok og hvahardu.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Hva er en feminist?Jeg tror nok herr og fru Eriksen rett og slett ikke helt vet hva en feminist er, men forbinder det med Ottar og dets like. Mitt inntrykk (ja, jeg har lest bloggen hennes en gang eller to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva er en feminist?Jeg omgås en rekke kvinnelige studenter til daglig. De kler seg i mye forskjellig, men et gjennomgående tema for garderoben deres er dongeri og allværsjakke. Flertallet er også usminket eller bare svært diskret sminket til vanlig. Og de ler av rosabloggere i minst like stor utstrekning som jeg gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Hva er en feminist?Jeg omgås også en hel rekke kvinnelige studenter til daglig, og heldigvis er de fleste sånn i stilen som Teofilia beskriver. Men jeg observerer også et økende antall av typen ihjelbleket hår, selvbruneroransje i ansiktet (evt. forberedt til halloween), og med tanketomt blikk, og som sitter på Facebook eller fargelegger i stedet for å følge med, eller (skrekk og gru!) ha med læreboka.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er en feminist?Det som bekymrer meg er summen av idioti. Når et nek med rosablogg er intervjuet på god morgen Norge, dette tullet her står i avisen, ingen ler av Anna Anka for tiden, man har uttrykk som "jeg synes likestillinga har gått for langt" og bilag i avisen om "den sexy husmora" - da er det noe som er ved å gå veldig feil når det gjelder likestilling. |
![]() |
![]() |
#14 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Forsåvidt enig, men HVEM får lov til å mene noe om feminister. Eller om barnehage kontra hjemmeværende mamma for den saks skyld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Hva er en feminist?Jeg sminker meg hver dag, ser du meg i allværsjakke er jeg i skogen. Jeg er glad i og opptatt av klær og bruker en formue på det hver mnd. Men jeg er en feminist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
heimføing
|
Jeg har også noen sånne i perifer omgangskrets, og jeg er redd for at de skal bli min datters forbilde. Jeg har for få alternative forbilder å peke ut, er jeg redd. Gi meg eksempler!
Ja, hvorfor er de så opptatt av å si at de ikke er feminister? Hvorfor vil ingen være feminist nå til dags? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
heimføing
|
![]() Sv: Hva er en feminist?For meg som er gammel ringrev i mannsdominerte bransjer er det enkelt å hente ut eksempler på hvorfor jeg er feminist, nærmest daglig. Altså jeg er feminist hele tiden, men nesten hver dag kan jeg se ting i arbeidslivet som viser at vi er langt, langt fra likestilling og likeverd i hverdagen. Sist redigert av -ea- : 08-12-12 kl 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Princess Skids and Scars
|
Mens de aller fleste er noe midt i mellom. Du behøver ikke ha oransje hudfarge og ihjelbleket hår selvom du ikke velger å gå i allværsjakken til hverdags. Den omtalte fruen er ganske langt fra begge de stereotypene du skisserer altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
Det er ikke så rart, synes jeg. Ingen vil vel være det samme som sin mor og hennes venninner. Og når så mange i vår generasjon kaller seg feminister, så er det ikke så rart om neste generasjon tar avstand fra begrepet.
Ingen ide. Sånne befatter jeg meg ikke med. Spør meg om 10 år, når Frøkna blir 19. (Ikke at hun ikke skal studere, selvsagt.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Princess Skids and Scars
|
Ja hva er det med det egentlig? Dette er en av mine (litt for mange) kjepphester. Er du opptatt av likestilling og likeverd? Ja da er du en feminist. Kanskje til og med en rødstrømpe! :tullerdumednisselue: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|