Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er en feminist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-11, 18:37   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er en feminist?

Jeg har i dag lest en interessant artikkel på Kjendis.no. (Kan noen lære meg å hyperlinke?)http://www.kjendis.no/2011/10/28/kje...ksen/18801268/

Jeg er ikke så veldiog opptatt av denne fotballfruen egentlig, bortsett fra at jeg håper inderlig at hun ikke er representativ for sin generasjon. Under artikkelen kommer det interessante. Folk kommenterer, og etterhvert kommenterer både denne fruen og mannen hennes. Han hevder at feminister vil være som menn. Er det virkelig hva vanlige folk og fotballspillere tror? Eller bare fotballspillere?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 18:39   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er en feminist?

Jeg tror det er veldig få folk som tror sånt. :tillitsfull:

Men hva slags magichappymuffins har du fortært for å klare lese kommentarfeltet i denne bloggen?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 18:58   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg tror det er veldig få folk som tror sånt. :tillitsfull:

Men hva slags magichappymuffins har du fortært for å klare lese kommentarfeltet i denne bloggen?

Jo, nå skal du høre. Jeg satt ved kjøkkenbordet og ventet på at mikseren min skulle piske smør og sukker til morgendagens halloweenfestkake. Det ble liksom aldri helt hvitt det smøret og sukkeret, så da havnet jeg inne på Dagbladet.no. Og der fant jeg den slående overskriften "vi er jo mann og kvinne" og resten er historie, so to say.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 28-10-11, 19:03   #4
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Det er vel relativt uinteressant hva en middelmådig fotballspiller fra provinsen mener om feminister, vil jeg tro.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 19:17   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Det er vel relativt uinteressant hva en middelmådig fotballspiller fra provinsen mener om feminister, vil jeg tro.

Det er jo sant. Men mitt litt retoriske spørsmål er om rosablogg-generasjonen og ikke bare middelmådige fotballspillere og deres skinnmagre og hårforlengede fruer som faktisk mener dette? Hva lærer man på skolen om 70-tallet og 68'erne og kvinnenes kamp for å få barnehager og tilgang på utdanning og slikt nu til dags??

Gammel 28-10-11, 19:20   #6
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Problemet er ikke i og for seg hva disse brødhodene mener, men den signaleffekten de faktisk har for den oppvoksende generasjon. Jeg mistenker at vi som er litt mer voksne kan sitte og betrakte neket med ironisk hoderisting, mens enkelte sårbare tenåringsjenter nok kan ha en tendens til å svelge agnet rått.

Slike innspill føyer seg bare inn i rekken av argumenter for at vi fortsatt trenger at det kjempes for likestilling i Norge.

Gammel 28-10-11, 19:24   #7
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jo, men dette er ganske fjernt fra alle de unge jentene (i starten av tyveårene) som jeg møter daglig. Jeg vil tro de fniser av dama, rett og slett.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 19:28   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Problemet er ikke i og for seg hva disse brødhodene mener, men den signaleffekten de faktisk har for den oppvoksende generasjon. Jeg mistenker at vi som er litt mer voksne kan sitte og betrakte neket med ironisk hoderisting, mens enkelte sårbare tenåringsjenter nok kan ha en tendens til å svelge agnet rått.

Slike innspill føyer seg bare inn i rekken av argumenter for at vi fortsatt trenger at det kjempes for likestilling i Norge.

My point exactly. Jeg har jo døtre. Og jeg synes faktisk det er ganske fælt at noen har slike rollemodeller. Og jeg synes det er enda verre hvis det er flere enn det ikke-spesielt-påfallende-gløgge gubben hennes som tror at feminisme handler om å ville være mann. Og dermed å ikke gidde å pønte seg og være feminine og lekre og ta bilde av seg selv i dagens antrekk daglig og sånn. En feminist vil jo i så fall væer noe(n) de overhodet ikke kan identifisere seg med, og da skjønner jeg hvorfor det er så viktig for enkelte å utbasunere at de ikke er feminister.

Gammel 28-10-11, 19:32   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jo, men dette er ganske fjernt fra alle de unge jentene (i starten av tyveårene) som jeg møter daglig. Jeg vil tro de fniser av dama, rett og slett.

Jeg møter heldigvis mange på jobb som er velutdannet og ca. midt i tyveårene og som er himmelvidt fra det hun står for. Min eldste synes på den ene siden at både bloggen og dama er latterlig, men bruker likevel alt for mye tid på å bekymre seg over at hun ikke er tynn nok og velstelt nok og pen nok og hvahardu.

Dessuten treffer jeg jevnlig noen som er yngre ( i tenårene) som omtaler henne med stjerner i øynene og som synes toppen av lykke er helbleket hår og innover-mage, og det bekymrer meg.

Gammel 28-10-11, 19:59   #10
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror nok herr og fru Eriksen rett og slett ikke helt vet hva en feminist er, men forbinder det med Ottar og dets like. Mitt inntrykk (ja, jeg har lest bloggen hennes en gang eller to. ) er at hun slett ikke er tapt bak en stol selvom interessene hennes er noe overfladiske, og hun virker absolutt opptatt av likestilling og sterke kvinner.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:03   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg omgås en rekke kvinnelige studenter til daglig. De kler seg i mye forskjellig, men et gjennomgående tema for garderoben deres er dongeri og allværsjakke. Flertallet er også usminket eller bare svært diskret sminket til vanlig. Og de ler av rosabloggere i minst like stor utstrekning som jeg gjør.

De kaller seg helst ikke feminister da. Det er forbeholdt sånne gamle damer som meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:07   #12
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg omgås også en hel rekke kvinnelige studenter til daglig, og heldigvis er de fleste sånn i stilen som Teofilia beskriver. Men jeg observerer også et økende antall av typen ihjelbleket hår, selvbruneroransje i ansiktet (evt. forberedt til halloween), og med tanketomt blikk, og som sitter på Facebook eller fargelegger i stedet for å følge med, eller (skrekk og gru!) ha med læreboka.

Gammel 28-10-11, 20:07   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det som bekymrer meg er summen av idioti. Når et nek med rosablogg er intervjuet på god morgen Norge, dette tullet her står i avisen, ingen ler av Anna Anka for tiden, man har uttrykk som "jeg synes likestillinga har gått for langt" og bilag i avisen om "den sexy husmora" - da er det noe som er ved å gå veldig feil når det gjelder likestilling.

Jeg er ikke en lesbisk slugge som brygger øl på mine barns kropper bare fordi jeg har en jobb. Jeg er en vanlig mamma som er glad i ungene mine, ikke greier reise fra babyen min før den er litt større, liker å høre om jeg tilfeldigvis er pen en dag og som likevel er en forbannet dyktig arbeidstager i et yrke øredøvende dominert av menn. Og som likevel og til tross for å være en mamma altså er feminist g ønsker lik behandling som en mann ville fått om jeg var mann.

Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:08   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Forsåvidt enig, men HVEM får lov til å mene noe om feminister. Eller om barnehage kontra hjemmeværende mamma for den saks skyld. Det samme argumentet blir jo alltid brukt på FP. Mener noen motsatt av flertallet her, er det uinteressant hva de mener. Tenker på tråden om Trude Mostue- f.eks.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:15   #15
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg sminker meg hver dag, ser du meg i allværsjakke er jeg i skogen. Jeg er glad i og opptatt av klær og bruker en formue på det hver mnd. Men jeg er en feminist.

Sannheten er at fotballfruen er en gründer uten like, hun gjør det veldig bra og fortjener kred for det. Det er tydelig at hun har et velfungerende hode, selvom hun ser ut som en bimbo.

Gammel 28-10-11, 20:19   #16
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Dessuten treffer jeg jevnlig noen som er yngre ( i tenårene) som omtaler henne med stjerner i øynene og som synes toppen av lykke er helbleket hår og innover-mage, og det bekymrer meg.

Jeg har også noen sånne i perifer omgangskrets, og jeg er redd for at de skal bli min datters forbilde. Jeg har for få alternative forbilder å peke ut, er jeg redd. Gi meg eksempler!

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Jeg tror nok herr og fru Eriksen rett og slett ikke helt vet hva en feminist er, men forbinder det med Ottar og dets like.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De kaller seg helst ikke feminister da. Det er forbeholdt sånne gamle damer som meg.

Ja, hvorfor er de så opptatt av å si at de ikke er feminister? Hvorfor vil ingen være feminist nå til dags?
Det er greit nok at dere møter studenter som tar avstand fra disse rosabloggedamene, men hva med den store hop ungjenter som aldri vandrer inn på universitetet? Hvordan står det til med dem?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:21   #17
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg som er gammel ringrev i mannsdominerte bransjer er det enkelt å hente ut eksempler på hvorfor jeg er feminist, nærmest daglig. Altså jeg er feminist hele tiden, men nesten hver dag kan jeg se ting i arbeidslivet som viser at vi er langt, langt fra likestilling og likeverd i hverdagen.

Sist redigert av -ea- : 08-12-12 kl 20:11.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:22   #18
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg omgås også en hel rekke kvinnelige studenter til daglig, og heldigvis er de fleste sånn i stilen som Teofilia beskriver. Men jeg observerer også et økende antall av typen ihjelbleket hår, selvbruneroransje i ansiktet (evt. forberedt til halloween), og med tanketomt blikk, og som sitter på Facebook eller fargelegger i stedet for å følge med, eller (skrekk og gru!) ha med læreboka.

Mens de aller fleste er noe midt i mellom. Du behøver ikke ha oransje hudfarge og ihjelbleket hår selvom du ikke velger å gå i allværsjakken til hverdags. Den omtalte fruen er ganske langt fra begge de stereotypene du skisserer altså.

Nå virker det som jeg er skikkelig blodfan, det er jeg ikke. Jeg liker ikke bloggen hennes noe særlig engang, men det må gå an å se at det er milevis fra henne og 16 årige Cazzandra som skriver rosablogg i skoletimen. Hun har Norges mest leste blogg, det krever i det minste et par hjerneceller.

Gammel 28-10-11, 20:25   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ja, hvorfor er de så opptatt av å si at de ikke er feminister? Hvorfor vil ingen være feminist nå til dags?

Det er ikke så rart, synes jeg. Ingen vil vel være det samme som sin mor og hennes venninner. Og når så mange i vår generasjon kaller seg feminister, så er det ikke så rart om neste generasjon tar avstand fra begrepet.

Det bekymrer meg langt mindre enn om de hadde tatt avstand fra innholdet i begrepet, og det gjør ikke "mine" jenter. I alle fall ikke når jeg forklarer dem hvordan man definerer en feminist på min måte. (De tror gjerne at feminisme=Ottar-varianten, og den er de veldig nøye med å distansere seg fra. Ikke at de har noe videre begrep om hva Ottar står for heller da, men det de tror at Ottar står for, det vil de ikke identifiseres med.)

Sitat:

Det er greit nok at dere møter studenter som tar avstand fra disse rosabloggedamene, men hva med den store hop ungjenter som aldri vandrer inn på universitetet? Hvordan står det til med dem?

Ingen ide. Sånne befatter jeg meg ikke med. Spør meg om 10 år, når Frøkna blir 19. (Ikke at hun ikke skal studere, selvsagt.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 20:26   #20
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ja hva er det med det egentlig? Dette er en av mine (litt for mange) kjepphester. Er du opptatt av likestilling og likeverd? Ja da er du en feminist. Kanskje til og med en rødstrømpe! :tullerdumednisselue:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.