Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som vet hvilken bille dette er?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-11, 17:29   #1
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Noen som vet hvilken bille dette er?

Noen som vet hvilken bille dette er? Og i tilfelle, gjør den noe skade?

Fant denne i et hjørne i et rom i kjelleren. Bør jeg bekymre meg? Har lest om pelsbilder her inne, og er vel litt preget av det.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_7628.jpg (106,0 KB, 23 visninger)
Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 17:39   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som vet hvilken bille dette er?

Det ser ut som et skrukketroll. De lever vanligvis ute, på mørke steder som mellom steiner og under råtnende løv og litt jord. De spiser råttent løv, det lærte jeg nemlig i elevøvelse på skolen. Jeg tror ikke de er skadedyr innendørs, men jeg tipper at de kan være et tegn på at det er for mye fukt i kjelleren, evt at de har noen hull i muren de kan krype ut og inn av. Var det bare den ene, ville jeg ikke brydd meg, den kan ha kommet inn gjennom en lufteluke og dødd av sult.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 17:51   #3
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Skrukketroll. De kommer inn gjennom alle mulige sprekker og gjerne om det er litt fuktig mur. Vi har gjennom mange år vært invadert av en hærskare av disse i en kjellerstue. Har sjekket med fuktmåler av fagfolk uten at fukt ble påvist. Vi tettet alt vi kunne, skummet, fuget og styrte uten hell. I vår fikk vi maurinvasjon i tillegg, og vi satte ut maurkverk i hele kjelleretasjen. Det tok maur, skrukketroll og ellers alt som måtte være i nærheten. Ikke et kryp er sett etter det.

At du har ett skrukketroll i hus er høyst normalt og er intet å bekymre seg om. Kommer de i hopetall ville jeg derimot ha sjekket rommet for fukt.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 18:05   #4
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Takker for svar, nå ble jeg lettet gitt.

Gammel 05-11-11, 18:43   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Skrukketroll. De har gjeller og det sier sitt om fuktigheten der du finner dem.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 18:58   #6
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Skrukketroll. De har gjeller og det sier sitt om fuktigheten der du finner dem.

Vi har ifølge målinger ikke fukt i kjelleren. Men dette rommet ligger vegg i vegg med yttergangen nede, og i trappen ute vet jeg det er/var fukt i muren.
Vi har drenert på nytt rundt trappen, men mulig det er fukt i den enda?

Gammel 05-11-11, 19:12   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Vi har ifølge målinger ikke fukt i kjelleren. Men dette rommet ligger vegg i vegg med yttergangen nede, og i trappen ute vet jeg det er/var fukt i muren.
Vi har drenert på nytt rundt trappen, men mulig det er fukt i den enda?

Den har nok mest sannsynlig kommet inn gjennom døra.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33.