Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Dr Martens til en åtteåring?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-11, 23:58   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Dr Martens til en åtteåring?

Vesla på 8.5 er over snittet opptatt av klær og mote generelt kan man si.

Hun er veldig opphengt på Dr Martins støvler av den type jeg har lagt inn bilde av her. Hun har lenge mast på disse, særlig når vi er i London og hun ser de i et større "omfang" (in search of a better word). Problemet er bare at jeg og faren hennes sier det er helt uaktuelt med Dr Martins støvler før hun blir større, dvs fjortis eller noe deromkring. Kanskje 12-13 år ....

Så ble jeg nok igjen konfrontert med disse fikse forestillingene mine i kveld om "hva som er greit og ikke av klær og stæsj" av en veninne som spurte meg om hvorfor disse skoene er så upassende for en 8 åring. Svaret mitt? Litt som med hull i ørene og nettingstrømper som jeg har skrevet om her tidligere (og som jeg nekter vesla). Jeg synes det er en svært uheldig utvikling og at det rett og slett er upassende at små jenter hele tiden strever med å se ut som tweens eller tenåringer. Kort og greit, et sted går grensen for hva jeg synes er ok og jeg synes disse Dr Martins støvlene er kule på litt større barn, men ikke på en 8.5 åring. Det er en ganske så stor forskjell.

Min veninne derimot sa at hun synes det var flott at x ønsket å gå med slike støvler i stedet for de som "alle" andre går med, at det var fint at hun faktisk ønsket å skille seg ut. Dessuten brukte hun argumentet om at Dr Martins antakeligivis er bedre fottøy en mye jenter på den alderen går med.

Vel vel, nok babling. Et ganske så kort og enkelt spørsmål for en liten reality check her, - ville du ha kjøpt råsa eller gule Dr Martins til din 3 klassing?

*spent på om jeg rett og slett bare har blitt veldig konservativ på mine eldre dager*

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 417pmCvUHCL._SY395_.jpg (16,0 KB, 15 visninger)
Gammel 06-12-11, 00:04   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dr Martins til en 8 åring?

Ja, hvis likevel må kjøpe sko til henne og disse ligger innenfor bruksområde og pris, så hadde jeg kjøpt uten å blunke. Hvorfor ikke kjøpe noe hun vil ha, istedenfor å kjøpe det som er PK?

Gammel 06-12-11, 00:29   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, du sier noe og jeg ser hvor du vil hen. Men, jeg synes det er vulgært, tacky og direkte ufint å la små jentebarn se ut som fjortisser. Om det så er Dr Martins eller nettingstrømper eller hva det nå en måtte være. Jeg liker ikke denne "sexifiseringen" av små jenter, og jeg synes faktisk jenter på 8 år er "små".

Dr Martins støvler gikk jeg med i Camden da jeg var 18 år gammel og nettopp hadde flyttet til London. Jeg synes jeg var superkul. Det er greit at at normene og det som var vanlig når vi var x år nå er helt greit for barn på z år, men alikevel .... det går en grense synes jeg.

Min jente er 8.5 år og 1.43cm høy. Når hun kler seg som "fjortiss" (som hun prøver hele tiden) kan hun lett bli tatt for å være 12-13 år. Jeg synes ikke det er noe hyggelig nå som hun har begynt å bevege seg mye ute alene, her sentralt i Oslo. Jeg liker ikke tanken på at hun ser veldig mye eldre ut en det hun er når man tenker på hvor sårbare jenter er i utgangspunktet. Derfor blir klær og hvordan hun går kledd ganske så viktig for meg ...

Gammel 06-12-11, 00:34   #4
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser og skjønner hva du mener. Har selv ei bestemt frøken som blir tatt for å være eldre enn hva hun er, men det er ett langt skritt mellom dr. Martens og nettingstrømper, miniskjørt og dype utringninger som vil utgjøre hele pakken. Hvis hun går i normale klær og rosa dr. Martens tror jeg ikke hun vil bli sett på som veldig annerledes. Kan jeg trøste deg med at det kommer hardere kamper enn rosa dr. Martens?

Gammel 06-12-11, 00:45   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Igjen, jeg ser så absolutt hva du mener og tar innover meg at det får liksom aldri blitt "riktig" for meg. Og du har helt rett, Dr Martins er jo noe helt annet en nettingstrømper, tross alt ...

Gammel 06-12-11, 00:50   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

De er fryktelig upraktiske når det er kaldt (djevelsk glatte), og i tillegg får man fryktelig mye gnagsår. Og de er stive Ikke noe for barneføtter.

Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 01:03   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

De er fryktelig upraktiske når det er kaldt (djevelsk glatte), og i tillegg får man fryktelig mye gnagsår. Og de er stive Ikke noe for barneføtter.

Er de stive i skinn også? Jeg liker den solide sålen og støtten de gir men jeg var som sagt ti år eldre en snuppa da jeg gikk i Dr Martens.

Men at det ikke er godt fottøy til barneføtter er jo et godt argument (selv om motargumentet er at hun er str 36 som er "voksenstørrelse").

Gammel 06-12-11, 01:13   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Ortopeden Frøkna går til mente dette var gode sko til hennes ben fordi de hadde stiv helkappe. Hun klarer faktisk ikke å trå de skjeve. Heller dr. Martens enn Uggs "tøfler". Dr. Martens er skinn og må gås inn.

Gammel 06-12-11, 01:14   #9
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns ikke dr. martens er tacky, og ville aldri kommet på annet enn at det er morsomme sko i fine farger. Kunne glatt kommet på å kjøpe et par sånne til "best" og senterbruk om lommeboka hadde tillatt en sånn utskeielse

Du heldig som har ei jente som vet hva hun vil og hvordan hun vil kle seg. Det er en god følelse å ta på seg noe man har hatt lyst på lenge, enten man er åtte år eller tretti. (og tilsvarende vondt med gnagsår og skuffelsen når det blir skraper i lakken men det er jo en heeeelt annen sak)

Gammel 06-12-11, 06:48   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke hatt problemer med å kjøpe slike til en åtteåring pga utseende, men det faktum at de er veldig, veldig glatte på vinteren + at de sikkert først er gode å gå i når de er blitt for små til henne ( de tar lang tid å gå gode, synes jeg og et lite barn vil kanskje bruke lengre tid iom at de er lettere) så har jeg vært skeptisk. En 8åring er for ung til å skulle "lide for skjønnheten"

Gammel 06-12-11, 07:37   #11
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Det er vanskelig å stoppe dem fra å være det de har lyst å være. Om skinnet ikke er plastbelagt og er av typen som tar vanlig skokrem kan man få dem gått inn i løpet av et par dager ved å bruke "ShoeEase" eller tilsvarende (en spray som gjør at skinnet går seg til så og si med det samme) ; og under kan man legge på et antiglippbelegg om man absolutt insisterer.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 07:42   #12
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vel vel, nok babling. Et ganske så kort og enkelt spørsmål for en liten reality check her, - ville du ha kjøpt råsa eller gule Dr Martins til din 3 klassing?

Nei, ikke som "dagligsko". Jeg har Dr Martins selv og synes ikke det er bra sko for lek. Mine er ekstremt glatte og ikke forete. De er heller ikke bra i slaps. Mine unger har innimellom "finere utesko", og der kunne jeg helt klart ha kjøpt Dr Martins (men det er teori, i prakisk kjøper jeg ofte mye billigere sko som "finere utesko" i og med at de brukes så lite, men hadde jeg ikke behøvd å tenkt på penger, så ...)

Gammel 06-12-11, 07:52   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne lett kjøpt de til niåringen, men ikke som vintersko.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 07:55   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok ikke kjøpt dem, fordi jeg ikke anser Doc Martins som spesielt barnefotvennelig, men det kan jo hende skoen har utviklet seg siden den gang jeg trasket rundt i dem for 15 år siden. (Men det skal sies at jeg er av typen "Tante Grusom" som ikke får meg til å være med på å kjøpe sko med litt høy kilehel til niesen på 11, fordi jeg syns hun er litt liten til å traske rundt med høyhelte hverdagssko.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 08:00   #15
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Jeg ville ikke kjøpt de til en åtte åring i stedet for hverdagssko, men som ekstrasko ment til bruk på byturer og besøk synes jeg det hadde vært ok.

Min eldste fikk sine da hun var 12( etter at hun hadde lånt mine et årstid..), og hun fikk ikke gnagsår av de i det hele tatt! Heldig unge.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 08:23   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner utrolig godt hvorfor du tenker som du gjør. Du har vel sett at snuppa mi er ganske på samme måten.

Vi har kapitulert litt når det gjelder sko. Hun får et par ordentlige vintersko, joggesko og sandaler i året. Men i tillegg får hun sko hun selv liker til dager hvor det ikke er verken kaldt eller skal gå langt.

Så holder jeg heller igjen på nettingstrømper, korte topper, miniminiskjørt og hull i ørene.

Gammel 06-12-11, 08:30   #17
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Dr. Martens på vinteren er _farlig_.

Gammel 06-12-11, 08:32   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tar lang tid å gå inn Dr. Martins-sko, i hvertfall de parene jeg har hatt. Utover det hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe det til noen, egentlig.
Det er kule sko.
Men ikke som vintersko hvis man kjøper den typen du viser fram der.

Gammel 06-12-11, 08:55   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det sånn: det blir lenge til jeg kjøper et par sko med snøring til niåringen min igjen.

Vi har et par converse stående, som ble brukt i fire uker, og deretter gadd hun ikke snøre dem på og igjen lenger og insisterte på å bruker støvler i 20 grader pluss, til jeg kapitulerte og kjøpte joggesko med borrelås i stedet.

Jeg hadde ikke reagert på at en niåring brukte Dr. Martins, men min jenter får det ikke, for hun ville ikke gidde å snøre dem på seg hver dag i mange måneder.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 08:55   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og som vintersko ville de være komplett uaktuelle uansett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:29.