|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
geskjeftig
|
![]() Sanitetsdamer - en utdøende rase?I går så jeg på et av de som er "typisk NRK-program", det vil si et program om gamle folk på bygda som gjør ting som ingen interesserer seg for. Og faktisk ble jeg litt rørt av det. Programmet handlet om sanitetsbevegelsen i Norge, og viste to sanitetsklubber på Andøya og i Straumgjerde. Her så man altså to gjenger med damer på 70+ som strikket, bakte, broderte, holdt basar og lagde mat for å samle inn penger til veldedige formål i samfunnet de var en del av. Det ene laget holdt basar for å sørge for at aktivitøren på det lokale sykehjemmet fikk seg en ny støvsuger(!), for det hadde ikke kommunen råd til. Det andre laget lagde gratis fiskemiddag til rockeband for å hjelpe ungdommen i kommunen avholde Rock mot rus. Det jeg syns var så rørende var at de gjorde dette i en stillferdig tone, uten å forvente stort mer enn et takk fra dem det gjaldt, og uten å dvele for mye ved saken. De brettet opp ermene og ordnet opp, strikket sokker i stillhet uten å bli satt skikkelig pris på. Kommentatoren i programmet oppsummerte det fint: Der det var huller i samfunnsomsorgen, troppet sanitetsdamene opp og bidro med penger eller arbeid.
![]() |
#2 |
Textrovert
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Mamma er med i Saniteten. Hun er 63 år og en av de yngste. De gjør utrolig mye bra. Som det blir sitert her: De stiller opp når ingen andre har tid/penger. Det bakes og sys og strikkes og organiseres, så man kan bli svett av mindre. Men jeg ser for meg at det nok kommer til å dø ut. Jeg ser liksom ikke for meg at min generasjon kommer til å gidde (meg inkludert), dessverre.
![]() |
#3 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?
Det er det jeg ser for meg også, dessverre. Triste greier.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Dette innlegget fikk meg til å google og undersøke litt, og jammen meg har de startet opp sanitetsforening for unge damer i nabokommunen!
![]() |
![]() |
#5 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Det er jo mange foreldre som bidrar aktivt i idrettslag og barnas kveldsaktiviteter. Dette er frivillig arbeid som gjør en forskjell for mange barn og unge.
![]() |
#6 |
This is normal!
|
Jeg jobber mye frivillig nå, og jeg tror det er noe jeg kommer til å holde på med så lenge jeg har overskudd/helse til det. Jeg ser mange ting som kan være aktuelle å engasjere seg i når jeg blir pensjonist. Det jeg kunne tenkt meg som jeg ikke har kapasitet til nå er å være besøksvenn, flyktningeguide eller å drive frivillig arbeid på mer fast basis (sånn torsdag kl 14-18). Å samle inn penger kan også være aktuelt, men kanskje ikke gjennom håndarbeid.
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Det ble at jeg googlet litt, og jammen meg har de unge sanitetskvinner forening i nabobyen her. De startet opp nå i høst.
![]() |
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Sanitetskvinnene satser sterkt på å rekruttere de yngre nå. Jeg er medlem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Hmm.. Jeg vet ikke.
![]() |
#12 |
This is normal!
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Og jeg har inntrykk av at det er mange i min generasjon som bidrar med mye frivillig arbeid. Den organisasjonen jeg "jobber" for har med frivillige i alle aldersgrupper, fra studenter til folk over 80. Kanskje sanitetsforeningene sliter med rekrutteringen, men det betyr ikke at det de arbeider med ikke vil bli ivaretatt på andre måter. : optimist:
![]() |
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
Ta med limpistolen din og bli med din lokale sanitetsforening når det skal lages fastelavnsris.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
This is normal!
|
Genial idé! Det vil jo revolusjonere fastelavensrisbransjen!
![]() |
![]() |
#15 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Jeg tror kanskje ikke at jeg kommer til å engasjere meg i noen sanitetsforening, men kanskje noe annet frivillig arbeid.
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Men altså. Jeg betaler kontingent. Og jeg blir bedt på masse kule ting, slik som foredrag og turmarsj og julebord og sånn. Men jeg vet ikke om det er fordi jeg er medlem eller fordi de har gitt meg noen penger.
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Panzerekstremfeminist
|
Just precis! Alt som skulle til, var at noen tok med en limpistol på et produksjonsmøte, og så forandret verden seg.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
koko
|
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Jeg er fra Straumgjerde, og må bare si at Helselaget har gjort utrolig mye bra for den lille bygda. Etter å ha sett programmet i går så var det tanken på at dette ikke må forsvinne som satt igjen i meg.
![]() |
#19 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2010
![]() |
![]() Sv: Sanitetsdamer - en utdøende rase?Jeg kan nok komme til å drive med frivillig arbeid når jeg blir pensjonist. En teori: besteforeldregenrasjonen er vant til å bidra og hjelpe til uten å kreve noe tilbake. Våre foreldre har nytt godene av sine foreldres slit og er ikke så interessert i å bidra. Mulig det blir slik at vår genrasjon er mer opptatt av å bry seg om og hjelpe til som en motvekt til foreldrene våre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
This is normal!
|
Stemmer dette? Er det en generasjon som deltar i mindre i frivillige arbeid enn det den foran gjorde? Jeg er tror ikke det er riktig. I følge en rapport fra 2004 øker innsatsen i alle aldersgrupper.
![]() |
![]() |
|
|