Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Progresjon i LUS

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-11, 18:10   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Progresjon i LUS

Skolen til snuppa bruker LUS for å stadfeste hvor godt barna leser. Jeg har skjønt at det er omdiskutert, men det er i hvert fall konkret.

Vi har i dag fått halvårsevaluering av snuppa. Det blir konstatert at hun er på ett nivå i dag, og at hun det neste halvåret skal komme seg ett nivå opp.

Jeg har kanskje for høye forhåpninger, men burde det ikke settes som mål å klare bittelitt mer enn et nivå i løpet av et halvt år?

Er det noen som vet noe om hvor "fort" man skal ha som mål å klatre oppover i LUS-skjemaet?

Gammel 12-12-11, 18:32   #2
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Progresjon i LUS

Ettersom jeg har skjønt (og erfart) så går det gjerne litt sakte i starten, til de har knekt lesekoden, så går det relativt fort, for så å flate ut igjen på toppen av stigen.

Hun er jo ikke så stor, jenta di. Mine to andreklassinger har gjort stor progresjon i løpet av høsten.

Gammel 12-12-11, 18:36   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min var egentlig på fjerdeklassenivå i tredjeklasse, men de kunne ikke sette han opp fordi han ikke var gammel nok. Nå i fjerde er han også ett klassenivå over, men holdes fremdeles nede på det høyeste nivået i fjerdeklasse. Jeg synes det er helt fjernt at de holder på sånn.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:38   #4
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer helt ann på hvilket nivå hun er på. Noen nivåer (som 13 og 15) er de på lenge, mens andre nivåer hopper de nesten rett over. De bør være på nivå 15 før nasjonale prøver på 5. trinn. De andre trinnene husker jeg ikke, men opp til og med nivå 12 er de vanligste på 1. og 2. trinn om ikke jeg husker het feil.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:40   #5
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Sønnen min var egentlig på fjerdeklassenivå i tredjeklasse, men de kunne ikke sette han opp fordi han ikke var gammel nok. Nå i fjerde er han også ett klassenivå over, men holdes fremdeles nede på det høyeste nivået i fjerdeklasse. Jeg synes det er helt fjernt at de holder på sånn.

Det er bare tull. Men nivåene fra 15 og oppover krever en del modenhet som vi ofte ikke ser at barna har. Ikke bare hva slags litteratur barnet leser, men også på hvilke nivåer barnet tolker tekstene.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:48   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor er gutten din da, Anne C.? Jeg skjønte ikke helt hva du mente med trinn -synes du at han er på et høyere nivå enn læreren synes, eller er han på et høyere nivå enn de andre i klassen?
Min 4.klassing er på nivå 15 nå, og i hennes klasse er det mange som er der nå i første halvår av 4. klasse.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:51   #7
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Frøkna vår lå på nivå 17 både i fjor og i år. Visstnok på vippen over på nivå 18 i år, men det gikk vel også noe på alder og modenhet?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:55   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det noen oversikt over hvor de skal være på de forskjellige klassetrinnene?

Det er jo utrolig stor forskjell innen klassen.

Gammel 12-12-11, 18:56   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Finnes det noen oversikt over hvor de skal være på de forskjellige klassetrinnene?

Det er jo utrolig stor forskjell innen klassen.

Slk må det jo være på 1. trinn, Tjorven. Det kommer jo barn som aldri har så mye som å snust på en bokstav til barn som leser små bokstaver i avisen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:58   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fant dette

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:00   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Slk må det jo være på 1. trinn, Tjorven. Det kommer jo barn som aldri har så mye som å snust på en bokstav til barn som leser små bokstaver i avisen.

Jeg har full forståelse for at det er sånn. Det gjør det jo skrekkelig vanskelig for læreren. Noen kunne såvidt lese navnet sitt når de begynte, mens andre kunne lese bøker.

Det gjør bare at jeg blir enda mer usikker på hvor mye progresjon man kan forvente hos de som kunne lese litt da de startet.

Gammel 12-12-11, 19:02   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg fant dette

Takk. Dette er set første jeg har funnet som tar for seg hvilket nivå de skal ligge på ved utgangen av skoleåret.

Gammel 12-12-11, 19:02   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en pioner innen LUSing her på forumet, mener jeg å huske.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:05   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ikke skolen vår bruker LUS, men vi skal få en vurdering nå til jul. Spennende å se hva som står der i grunn. Da vurderes det sosiale også.
Men det er enorme forskjeller i den alderen der, uten tvil.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:10   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Vi fikk tre vurderinger: lesing, matte og det sosiale/tilpasning til skolesituasjon.

Gammel 12-12-11, 19:17   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har ikke startet skikkelig opp med LUS hos oss, men jeg synes virkelig at de legger lista virkelig lavt i 1. klasse. Det er sikkert vel og bra det altså, men likevel...

Storebror har følgende mål for 1. klasse. (han kan lese, men det var ikke lov å ha som lov å bli flinkere til å lese)
1. fargelegge innenfor strekene
2. skrive tallene riktig vei. (snakk om å tegne 5-tallet feil vei iblant)

Gammel 12-12-11, 19:18   #17
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hvor er gutten din da, Anne C.? Jeg skjønte ikke helt hva du mente med trinn -synes du at han er på et høyere nivå enn læreren synes, eller er han på et høyere nivå enn de andre i klassen?
Min 4.klassing er på nivå 15 nå, og i hennes klasse er det mange som er der nå i første halvår av 4. klasse.

Jeg har ikke peil på LUS, men læreren har sagt dette til meg. På samtalen vi hadde i høst så tror jeg det var snakk om å sette han på 15, men fordi han ikke ble satt på 14 før sent i fjor, av samme grunn som i år, så kunne hun ikke sette han på 15 enda. Han måtte være på 14 lengere, eller noe sånt.

Hvordan han er sammenliknet med de andre i klassen vet jeg ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:37   #18
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

I 1. klasse er det nok normalt å være på nivaå 6, 7, 8, 9, 10, 11 eller 12. Noen kan kanskje lukte på 13. Så er det normalt å være på 13 minst et par år (eller ca 8000 sider som veilederen vår sa). Så kommer 14 og 15 ganske kjapt, man er leeeenge på 15 og så rykker man opp til 18a (16 og 17 er litt utenom). Man kan ikke høre forskjell på en 15 og 18a, der er det forståelsen av teksten og hvilke typer tekst som velges som er hovedkriteriene. 18b nås som regel (forhåpentligvis) på ungdomsskolen og nivå 19 på videregående.

Mange mennesker kommer aldri lenger enn til 15, og det er et problem i forhold til å klare seg i dagens samfunn.

Gammel 12-12-11, 19:45   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden på 9 er luset til nivå 18a. Jeg tror han kommer til å være der en stund fordi det krever endel modenhet å komme videre derfra. Toern er vel på nivå 14. Hos oss får vi ikke noe mål for hvordan de skal utvikle seg i LUS-sammenheng, mer hvordan de skal øke i nivå på de bøkene de får utlevert.

Gammel 12-12-11, 20:10   #20
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

4 klassingen her kom på Lus nivå 16 på slutten av tredje og der er han fremdeles. Så her raser de en periode opp 3-4 Lus nivå, for så å stå stille en god stund. Når du kommer så høyt opp i Lus nivå så stilles det vel også en god del krav til forståelse på forskjellige måter av det du leser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.