Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-12, 20:25   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?

Jeg er helt og fullt inneforstått med at moccamann ikke er et begrep man bruker. Det er nedsettende og det er ingen tvil om det.

Men det har som vanlig fått meg til å tenke litt. Vi har en liten nabojente som også går i barnehagen til knerten. Hun har norsk mor og en far som har hudfarge som gutta i Madcon. Hun er noe av det nydeligste i verden. Det er mye med henne som er flott, men bølgete hår og en hudfarge som får mine barn til å se skrekkelig vinterbleke forsterker uttrykket av en nydelig unge. Blir det feil å kommentere at hun er sjeldent nydelig? Det er jo ikke noen tvil om at hennes mer eksotiske trekk som skiller henne fra de andre barna.

Jeg pleier ofte å gi komplimenter til de andre foreldrene for ungene deres også. Både for humør, festlige kommentarer, flott hår, blendende smil osv. Så det blir ikke unaturlig at jeg skryter av denne ungen også.

Gammel 16-01-12, 20:26   #2
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Skal du kalle henne en moccaunge?

Gammel 16-01-12, 20:29   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Åh, jeg prøver så utrolig hardt å se for meg Tjorven gjøre dette.

Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 20:33   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner heller ikke hva du egentlig mener her. Hvorfor ikke bare behandle henne som alle andre barn man gir komplimenter til? Eller må man referere til hudfarge eller "eksotisk" utseende fordi hun ikke er hvit? Hun er nydelig synes du, så da er det vel greit å bare si det?

Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være annerledes fordi barnet har en annen hudfarge.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 20:34   #5
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Å si noe fint om andre blir vel aldri feil. Har gått litt for langt hvis man ikke tør å si at noen som ikke ser etnisk norske ut er pene, søte osv i frykt for at noen skal kalle det hverdagsrasisme.

Gammel 16-01-12, 20:37   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Å si noe fint om andre blir vel aldri feil. Har gått litt for langt hvis man ikke tør å si at noen som ikke ser etnisk norske ut er pene, søte osv i frykt for at noen skal kalle det hverdagsrasisme.

Det er akkurat det jeg er redd for.

Gammel 16-01-12, 20:31   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Nei, på ingen måte. Jeg sier noe som "Åh, hun er bare alldeles nydelig". Jeg kan også ha funnet på å si "Åh, hun er helt til å spise opp" ... men det føles egentlig bare feil nå i lys av moccadiskusjonen.

Noe av grunnen til at hun er så nydelig at hun har afroamerikanske treff. Og det kan føles som at jeg poengterer at hun er anderledes med komplimentene. Eller gjør jeg ikke det?

Jeg er redd for å trå feil, men skal man da slutte å gi komplimenter.

Gammel 16-01-12, 20:34   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nei, på ingen måte. Jeg sier noe som "Åh, hun er bare alldeles nydelig". Jeg kan også ha funnet på å si "Åh, hun er helt til å spise opp" ... men det føles egentlig bare feil nå i lys av moccadiskusjonen.

Noe av grunnen til at hun er så nydelig at hun har afroamerikanske treff. Og det kan føles som at jeg poengterer at hun er anderledes med komplimentene. Eller gjør jeg ikke det?

Jeg er redd for å trå feil, men skal man da slutte å gi komplimenter.

Nei, du trår ikke feil Tjorven med å si det du sier her, overhode ikke.

Gammel 16-01-12, 20:32   #9
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Holder det ikke å si at hun er vakker?

Gammel 16-01-12, 20:35   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Holder det ikke å si at hun er vakker?

Jeg referer ikke til hudfarge. Men jeg er redd for at det oppfattes om et hint om hudfarge. Den bidrar definitivt til at hun er så nydelig. Eller er det bare jeg som er for redd for å tråkke feil?

Gammel 16-01-12, 20:37   #11
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Det er klart du kan gi komplimenter og uttrykke begeistring for hennes vakre, brune (?) øyne, strålende smil, nydelige krøller, fine vesen, eller til og med fine, gyldne hud. Hvorfor i all verden kan vi ikke det? Nå må vi ikke gå helt av hengslene her.

Sist redigert av Madicken : 16-01-12 kl 20:58. Årsak: Leif
Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 20:40   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Nå må vi ikke gå helt av hengslene her.

Men jeg har vokst opp et sted hvor folk helt klart hadde syntes moccamann var en kurrant ting å si. Moren min nekter å slutte å bruke ordet neger. Jeg vet ikke hvor grensa går. Jeg må lære de sosiale kodene fra noen andre, og der er dere et naturlig valg.

Gammel 16-01-12, 20:56   #13
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vet ikke hvor grensa går.

Jeg tenker som så at når jeg ærlig og oppriktig gir et kompliment til noen eller noe jeg synes er fint, bra, dyktig, vakkert, godt og flott, så kan det aldri bli feil.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 20:34   #14
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Det finnes mange vakre barn da. I alle farger. Det holder å si det.

Gammel 16-01-12, 20:34   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke se for meg noen problemer - i alle fall ingen rasismerelaterte - i å si at en person er vakker. Virkelig ikke.

Hvis man skal tenke sånn, ville det jo også være "feil" å si at en blond unge er vakker, siden det blonde/skandinaviske utseendet er en del av det man da komplimenterer, og dette da kunne tolkes som at det er bedre å være hvit enn mørk. Men det får være grenser for å problematisere slikt, synes jeg.

Gammel 16-01-12, 20:38   #16
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Men hvis jeg legger godviljen til så skjønner jeg hvor Tjorven vil med innlegget sitt. Barn som hun beskriver får ofte annerledes kommentarer som jeg ikke tror hvite barn får så mye. Som f.eks " å hjelpes så søt hun er, til å spise opp, lille sjokoladen min", "slike barn er alltid så nydelige, bare til å spise opp", "helt skjønn, så spesiell" osv osv.

Joda, jeg vet hva du egentlig mener Tjorven og jeg har hørt det mer en et par ganger for å si det slik. Men de du sier blir noe helt annet og er helt 100% uskyldig i mine ører.

Gammel 16-01-12, 20:43   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Man kanskje spare seg for å trekke inn sjokolade jmf det Lisa eksemplifiserer.. Men nei, jeg ser virkelig ikke noe rasistisk i å si at et barn er vakker/søt/nydelig. Jeg får høre det om jenta mi stadig vekk, jeg. Komplimenter er fint å høre, uansett hvilken hudfarge man har.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 20:46   #18
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Crash course: "Ha ha, du er brun, jo! Fnis! Fnis!" = ikke greit. "Så fin du er på håret!" = greit.

Men jeg skjønner jo at det er vanskelige grenseoppganger. I akkurat dette tilfelle syntes jeg det var milelangt fra noen grense.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 20:40   #19
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om du truer de andre, skrekkelig vinterbleke barna på like linje med å ete dem opp ser jeg ingen problemer. Om du da ikke refererer til dem som marsipangriser.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 20:48   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Lisa i at man bør unngå å si noe om "slike barn", og at man godt kan unngå "spesiell" også, i alle fall dersom mørkhudede barn er helt klart i mindretall i barnehagen (selv om man egentlig bare mener "spesielt vakker", og ikke "spesiell og vakker"). Men å si "hun er altså så nydelig/skjønn/søt/fin" kan jeg ikke se det minste galt i.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.