|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Jeg er helt og fullt inneforstått med at moccamann ikke er et begrep man bruker. Det er nedsettende og det er ingen tvil om det.
![]() |
![]() |
#2 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Skal du kalle henne en moccaunge?
![]() |
#4 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Jeg skjønner heller ikke hva du egentlig mener her. Hvorfor ikke bare behandle henne som alle andre barn man gir komplimenter til? Eller må man referere til hudfarge eller "eksotisk" utseende fordi hun ikke er hvit? Hun er nydelig synes du, så da er det vel greit å bare si det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Å si noe fint om andre blir vel aldri feil. Har gått litt for langt hvis man ikke tør å si at noen som ikke ser etnisk norske ut er pene, søte osv i frykt for at noen skal kalle det hverdagsrasisme.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?
Det er akkurat det jeg er redd for.
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
Nei, på ingen måte. Jeg sier noe som "Åh, hun er bare alldeles nydelig". Jeg kan også ha funnet på å si "Åh, hun er helt til å spise opp" ... men det føles egentlig bare feil nå i lys av moccadiskusjonen.
![]() |
![]() |
#8 |
anglofil
Nei, du trår ikke feil Tjorven med å si det du sier her, overhode ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg referer ikke til hudfarge. Men jeg er redd for at det oppfattes om et hint om hudfarge. Den bidrar definitivt til at hun er så nydelig. Eller er det bare jeg som er for redd for å tråkke feil?
![]() |
![]() |
#11 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Det er klart du kan gi komplimenter og uttrykke begeistring for hennes vakre, brune (?) øyne, strålende smil, nydelige krøller, fine vesen, eller til og med fine, gyldne hud. Hvorfor i all verden kan vi ikke det? Nå må vi ikke gå helt av hengslene her. Sist redigert av Madicken : 16-01-12 kl 20:58. Årsak: Leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
Men jeg har vokst opp et sted hvor folk helt klart hadde syntes moccamann var en kurrant ting å si. Moren min nekter å slutte å bruke ordet neger. Jeg vet ikke hvor grensa går. Jeg må lære de sosiale kodene fra noen andre, og der er dere et naturlig valg.
![]() |
![]() |
#13 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg tenker som så at når jeg ærlig og oppriktig gir et kompliment til noen eller noe jeg synes er fint, bra, dyktig, vakkert, godt og flott, så kan det aldri bli feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Jeg kan ikke se for meg noen problemer - i alle fall ingen rasismerelaterte - i å si at en person er vakker. Virkelig ikke.
![]() |
#16 |
anglofil
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Men hvis jeg legger godviljen til så skjønner jeg hvor Tjorven vil med innlegget sitt. Barn som hun beskriver får ofte annerledes kommentarer som jeg ikke tror hvite barn får så mye. Som f.eks " å hjelpes så søt hun er, til å spise opp, lille sjokoladen min", "slike barn er alltid så nydelige, bare til å spise opp", "helt skjønn, så spesiell" osv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Man kanskje spare seg for å trekke inn sjokolade jmf det Lisa eksemplifiserer..
![]() |
#18 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Crash course: "Ha ha, du er brun, jo! Fnis! Fnis!" = ikke greit. "Så fin du er på håret!" = greit.
![]() |
#19 |
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Om du truer de andre, skrekkelig vinterbleke barna på like linje med å ete dem opp ser jeg ingen problemer. Om du da ikke refererer til dem som marsipangriser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinnoff: Moccamann - hvor går grensen?Jeg er enig med Lisa i at man bør unngå å si noe om "slike barn", og at man godt kan unngå "spesiell" også, i alle fall dersom mørkhudede barn er helt klart i mindretall i barnehagen (selv om man egentlig bare mener "spesielt vakker", og ikke "spesiell og vakker"). Men å si "hun er altså så nydelig/skjønn/søt/fin" kan jeg ikke se det minste galt i.
![]() |
|
|