Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Liker du at folk gir uttrykk for glede?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-12, 22:15   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liker du at folk gir uttrykk for glede?

I mine ironiske tenårings-/ung-voksen-år synes jeg det var noe meget mistenkelig med utilslørt, banal glede.

Nå, derimot, kan jeg ikke tenke meg noe bedre enn andres uttrykk for lykke/glede/tilfredshet og sånt. Det jeg irriterer meg over, er andres surmagede komentarer om FB som show-off-sted og at det er så falskt og kanskje litt ekkelt også med alle som forteller at de er så lykkelige og sånn (og spesielt om vi egenltlig vet at de ikke er det) og enda mer spesielt om de slenger på hjerter og sånn.

Personlig er jeg så uendelig lei av en verden med negativt fokus og tabloidaviser om ikke gjør noe annet enn å skremme vettet av folk ved å sette fokus på alle farer som lurer, enten det gjelder sykdommer som udetonerte bomber i kroppen eller trusler fra verden rundt oss forøvrig. Eller flott. Eller glatt is.

Så når folk lager det til et problem at det "skrytes" på FB eller man lager det til et problem at enkelte er "unaturlig blide" (= falske, for det er da for pokker ikke SÅ mye å være glad for), så tenker jeg "are you f***ing crazy??"

Embrace the happiness! Jeg blir aldri grinete når andre er glade. Om jeg er ordentlig nedfor selv, så klarer jeg ikke å matche mooden, og det kan hende jeg blir sliten om det er en særs påtrengende form for lystig humør (jeg har ikke sagt at jeg er noen fan av påtrengende folk, lystige eller ikke ). Men jeg er FOR å gi uttrykk for glede. Jeg synes mange flere burde gi uttrykk for glede - både på FB og på FP og i virkelighetens verden. Før kunne jeg sitte å vente på glede. Og forbanne meg selv og verden når den ikke kom. Nå har jeg skjønt at glede er en øvelse - den blir større jo oftere du bestemmer deg for å ta den i bruk. Det ville jeg aldri ha trodd for bare noen år siden. Men har du sett på maken - sånn er det!

Og ingen hopper direkte fra sorg til glede. Men et lite hakk oppover på humørskalaen er innenfor rekkevidde, uansett utgangspunkt. Og selv synes jeg "Koser meg med mannen min og god mat <3" på en ellerannens FB-status er feel-good lesning. Selv om jeg vet at personen kanskje ikke er så forbanna lykkelig hele tiden. Og at hun og mannen egentlig ikke har det så bra om dagen. Kanskje nettopp derfor? Lykke er vel ingen permanent følelse for noen - den kommer i små (av og til ørsmå) glimt. Og da synes jeg sannenlig det er betimelig å rope ut om den! Det gjør ingen til løgner. Og det gjør min dag bedre.

Gammel 07-01-12, 22:17   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du at folk gir uttrykk for glede?

Ja, selvfølgelig liker jeg at folk er glade og uttrykker det.

Men hvor er denne klagingen over at folk uttrykker glede da? Det kan jeg ikke si at jeg har lagt merke til.

Sist redigert av Cuyahoga : 07-01-12 kl 22:26.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:18   #3
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg blir veldig mistenksom når folk er FOR blide, men kunne ønske jeg hadde ditt perspektiv på ting. Kanskje jeg skal prøve å lære meg det. <3

Edit: Må presisere, det er IRL jeg er skeptisk til for blide folk. På fb synes jeg det bare er hyggelig. Og noen ganger/ganske ofte litt uinteressant. Det er faktisk folk jeg ikke kjenner så godt jeg har fått et mer positivt inntrykk av via fb fordi de virker så positive.

Sist redigert av Koko : 07-01-12 kl 22:22. Årsak: Måtte utdype.
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:19   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, ja?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:24   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker at folk gir uttrykk for glede, at de setter pris på lyspunkter her i livet. Jeg liker ikke klissete, falsk skryting.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:30   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Eh, ja?

Eh, ja fra meg også.

Ellers er jeg som Jokke, krampepositivitet og lykkerusbobling (og da regner jeg ikke med om man er i champagnerus) er over the top for meg:

Er du av typen som aldri blir brun,
og som aldri heller prøver noe særlig på å bli det?
Er du ansett som en kjedelig kujon,
fordi du stort sett ikke gidder å bade?
Har du problemer, med å omgås overdrevent positive folk?
Du ække aleine, vi er mange som har det sånn

De siste linjen er trøsten min.

Sist redigert av 007 : 07-01-12 kl 22:38.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:31   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nks. Jeg finner meg ikke i det. Gledesutbrudd burde vært forbudt.
Fordømte blidfiser som tror de er noe.

Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:32   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Ja, selvfølgelig liker jeg at folk er glade og uttrykker det.

Men hvor er denne klagingen over at folk uttrykker glede da? Det kan jeg ikke si at jeg har lagt merke til.

Har du ikke? Jeg synes den dukker opp i hverdagspraten både på nett, i hverdagen og i media med jevne mellomrom - og da spesielt i forbindelse med FB-statuser.

Jeg blir også selvfølgelig sliten og overbærende av krampepositivitet. Men det er da sannelig mye pes om at det er så pes å lese om alle som er lykkelige på nett.

Gammel 07-01-12, 22:36   #9
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Har du ikke? Jeg synes den dukker opp i hverdagspraten både på nett, i hverdagen og i media med jevne mellomrom - og da spesielt i forbindelse med FB-statuser.

Nei, egentlig ikke. Ikke annet enn på FP-statuser, i alle fall.

Gammel 07-01-12, 22:37   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Eh, ja?

Her svarer du som om fenomenet "folk som blir grinete når andre er positive" er unheard of. Det er et eldgammelt fenomen - fra lenge før FB også. Btdt.

Gammel 07-01-12, 22:40   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Her svarer du som om fenomenet "folk som blir grinete når andre er positive" er unheard of. Det er et eldgammelt fenomen - fra lenge før FB også. Btdt.

At det skjer, ja. Men det er da vitterlig normalen at folk setter pris på andres glede, og jeg skal i alle fall ikke påberope meg å være noe fantastisk unikum for å være en av de.

Gammel 07-01-12, 22:40   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Nei, egentlig ikke. Ikke annet enn på FP-statuser, i alle fall.

Heldiggris! Jeg har ikke overvekt av grinete venner, altså, men det går ikke SÅ mange dagene mellom hver gang jeg hører fnys over lykkelige FB-statuser og i overkant superblide folk.

Gammel 07-01-12, 22:41   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror veldig få ville svare "nei" på spørsmålet i overskriften. Heller ikke de som noen ganger blir irritert over enkelte positive uttalelser, gjetter jeg. (Hvis du ofte hører folk som sier "fysj, nå er det noen som gir uttrykk for glede igjen!", så tror jeg jeg stiller meg skeptisk til at du ikke har spesielt grinete venner. )

Gammel 07-01-12, 22:41   #14
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

At det skjer, ja. Men det er da vitterlig normalen at folk setter pris på andres glede, og jeg skal i alle fall ikke påberope meg å være noe fantastisk unikum for å være en av de.

Nei...
Men DET var nå heller langt i fra tanken bak dette innlegget, Cuyahoga.

Gammel 07-01-12, 22:44   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror veldig få ville svare "nei" på spørsmålet i overskriften. Heller ikke de som noen ganger blir irritert over enkelte positive uttalelser, gjetter jeg.

Nei - og det var forsåvidt poenget også. At det i utgangspunktet skulle være liten grunn til ikke å sette pris på andres glede. Likevel er det akkurat som om det sniker seg inn en vane med å gjøre det hos mange likevel - sikkert ganske ubevisst og uten de helt sterke følelsene bak også. Det synes jeg det er ganske interessant å diskutere. Helt uten å tenke at man skulle være noe unikum om man ikke er føst i grinebiterrekka.

Gammel 07-01-12, 22:46   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Men i en periode vet jeg at andres glede kunne oppleves sårende og slitsomt, fordi jeg var så ulykkelig selv.

Gammel 07-01-12, 22:46   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Selvfølgelig har jeg fått med meg ironiske betraktninger om hyperpositive FB-statuser. Jeg kan ikke si at jeg kan peke på akkurat hvor, men at det kommer som drypp i kommentarer og vitsing rundt om, er det vel vanskelig å unngå å få med seg. Jeg er tidvis enig siden jeg har alltid har hatt problemer med påtatt positive folk, men samtidig skjønner jeg kommentaren din, Zoe. Det er jo fint at folk har muligheteten til å uttrykke glede over de øyeblikkene som kjennnes fine og viktige.

Gammel 07-01-12, 22:49   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm nei? Jeg greier ikke å irritere meg over skryt heller. Men jeg kan fint humre litt over blogger hvor livet er et glansbilde. Irriterer meg gjør jeg dog ikke.

Men jeg greier kunststykket å kunne bli litt misunnelig eller være lei meg fordi jeg selv ikke får til det jeg vil selv om jeg samtidig gleder meg på andres vegne. Doble følelser finnes, det er helt sikkert.

Gammel 07-01-12, 22:50   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja. Men i en periode vet jeg at andres glede kunne oppleves sårende og slitsomt, fordi jeg var så ulykkelig selv.

Det er et viktig poeng!
Jeg har en sprudlepositiv bekjent som sprudler over alle de tingene jeg irriterer meg over. Sammenlignet med henne blir jeg nok en grinebiter.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:52   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Helt klart. Og det er ikke egentlig sånt jeg tenker på, mer den litt ubevisste gnålingen og ironiseringen ver at andre glansbilder seg så veldig.

Når man selv sliter veldig i livet, kan andres lykke være som et vondt slag i magen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.