|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Pusse opp gamle stoler - trenger forslagJeg har arvet stoler etter mine oldeforeldre. De har stått lagret en god stund nå, så nå er det på tide å finne ut hva jeg skal gjøre med disse. Har vasket de (er våte på bildene), men synes ikke jeg fikk de noe særlig renere. Lukter litt "gammelt" av de, noe jeg håpet skulle gå bort etter vaskingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagTror ikke de er så vanskelige å trekke om, men det koster litt penger og tar noen timer. Dessuten er det ganske støvete og skittent arbeid. Fjærer og "fyll" bør du ikke bytte selv, det er en jobb for fagfolk. Du kan legge noen lag shoddy over det gamle hvis det trengs
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagBør jeg beholde treverket slik det er nå, eller male over? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagJeg synes ikke du skal gjøre noe med stolene. Evt trekke om hvis stoffet er veldig stygt og loslitt, noe det egentlig ikke ser ut til at de er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagIkke male.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagJeg syns ikke du skal male. Du kan pusse ned og lakke opp igjen. Hvis innmat og sånn bør byttes ville jeg gått til en proff møbeltapetserer. Det koster litt, men kan være verdt det.
![]() |
#7 |
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagVi har 2 gamle stoler i sommerhuset vårt, de ligner på dine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagDet var kjempefine stoler! Jeg hadde vært villig til å betale en hel del for å få disse i god stand igjen.
Jeg synes absolutt ikke du skal male dem. Pusse og lakke blir bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagPussestøv og møbelpolstring går dårlig sammen altså
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslag
Hvis de likevel skal trekkes om, så er det vel ikke noe problem å pusse før man fjerner det gamle trekket? (Jeg spør altså. Jeg påstår ingen ting.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
tradisjonell figur
|
Jeg ville ikke gjort det. Ikke fordi det er problematisk, men det tar lang tid og jeg syns det er gørrkjedelig med alt støvet - som må helt vekk før lakken skal på. Når treverket har så lekker farge fra før, syns jeg det virker som unødvendig ekstraarbeid å begynne å pusse. Lakken blir sannsynligvis fjong igjen med en runde olje samtidig som fargen beholdes noen lunde. Jeg syns stolene er sjarmerende slitt i armlenene, det ville jeg ikke tatt bort med å omlakkere alt til samme farge og slitasjegrad. (dette er bare min mening altså
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
Jeg har også hatt veldig gode resultat med å olje gamle, lakkerte tremøbler, så jeg er i grunnen enig i at det er et forsøk verdt å prøve det først. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagJeg har en slik stol. Den var egentlig en av to som mine foreldre kjøpte rett etter at de giftet seg i 1958. Den andre ble dessverre kastet lenge før jeg hadde stemmerett i den saken. Den andre pusset jeg opp første gang for over 20 år siden. Da tok jeg av trekket, la på ny ytterpolstring og satte på nytt trekk. Det var slett ikke vanskelig og ble helt ok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagJeg vil veldig gjerne se bilde av stolen din, Lhi-My. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse opp gamle stoler - trenger forslagTakk for tipsene! Da tror jeg at jeg prøver å få tak i en møbeltapetserer for å få jobben gjort. Trekket kunne jeg sikkert klart å bytte selv, men tror at polstringen må skiftes ut. Stolene lukter litt vondt, og jeg har en mistanke om at det er polstringen som lukter. Dersom jeg ikke får bort lukta så er nok stolene ubrukelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Veldig flott med lammeskinn! De var veldig fine og passet fint inn i huset. |
![]() |
![]() |
![]() |