Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Frem fra glemselen

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-12, 23:21   #1
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Frem fra glemselen

Begynte å tenke på alle rådene jeg fikk fra mine besteforeldre når jeg gikk gravid og mens man ammet. Tullete helt rare råd som man idag vet det ikke er hold i, men som man for 50-60 år siden virkelig trodde på.

Fikk du slike rare råd?

Gammel 07-04-12, 23:21   #2
C.D

C.D sin avatar

Standard

Sv: Frem fra glemselen

Jeg fikk beskjed om at gulvteppene måtte mannen riste for jeg kunne riste løs babyen om jeg gjorde det.
Det samme gjaldt å strekke meg for å henge opp klær feks, da kunne babyen løsne.
For ikke å glemme at når jeg ammet, måtte jeg ikke drikke kaldt vann eller varm kaffe. Da ble melken enten for kald eller for varm

Gammel 07-04-12, 23:28   #3
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jeg fikk beskjed om å ha på meg mere klær, for det var ikke noe bra for babyen at jeg gikk med så lite klær.
Damen som sa det fortalte også at hun hadde jobbet på sykehuset i mange år, så dette kunne hun alt om. Hun hadde jobbet der ja, men som vaskedame.
Jenta ble født helt frisk og fin, selv om jeg ikke pakket meg inn når det var glod het sommer ute.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 23:34   #4
C.D

C.D sin avatar

Standard

Ja du vet, bare man jobber på sykehus så er man så godt som lege og spesialist må skjønne

Gammel 07-04-12, 23:43   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Det samme gjaldt å strekke meg for å henge opp klær feks, da kunne babyen løsne.

Den der er det noen forskjellige varianter av. Min venninne fikk beskjed av sin svigermor om at hun ikke måtte strekke seg for å feks. vaske vinduer, for da kunne babyen bli hengt i navnesnora. Dsjis.

Selv har jeg bare fått disse typiske "rådene" om at bilsete til babyer er overhysterisk (man kan bruke vognbagen, og den står selvsagt helt fint selv om den står løst i setet), at MME er overhysterisk (man bruker da helmelk slik de alltid gjorde før - og overlevde) osv.

Gammel 07-04-12, 23:44   #6
C.D

C.D sin avatar

Standard

og

Gammel 07-04-12, 23:49   #7
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner en som leste at brystvortene burde herdes mens man gikk gravid. Jeg tror det skulle være bra å skrubbe dem med noe ganske hardt.

Gammel 07-04-12, 23:52   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den ble jeg også servert i forrige svangerskap, jeg fikk beskjed om å daglig børste brystvortene med en tannbørste, hardt. Jeg gjorde altså ikke det.

Gammel 07-04-12, 23:53   #9
C.D

C.D sin avatar

Standard

Ja!
Vet du, det var ett råd vi fikk hos jordmor når jeg gikk gravid med eldste!

Brystvortene skulle herdes, og dette var en jobb den vordende far godt kunne ta del i stemmer, dette hadde jeg glemt!

Gammel 07-04-12, 23:58   #10
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Au-au! Jeg grøsser bare ved tanken på det der.

Gammel 07-04-12, 23:58   #11
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

For ikke å snakke om at man ikke må sole magen av den grunn at fostervannet kan koke. Har heldigvis aldri hørt om babyer som har blitt kokt eller vordende mødre som har fått brannskader i livmoren.

Gammel 08-04-12, 00:25   #12
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Kokt fostervann?
Tror ikke jeg har fått noen kjerringråd som ligner det jeg har lest her idag.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 00:27   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de aller fleste teite rådene jeg fikk kom fra folk på min egen alder, på SM hovedsaklig. Slik som at man kunne fremskynde fødselen ved å spise pizza med hvitløk eller at det var lurt å vaske huset og løpe i trapper de sste ukene før termin.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 00:40   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Hei, pizza-trikset fungerte som bare den. Spiste sterk, god pizza. 3 timer etterpå var fødselen igang og etter 7 timer var ungen født. Funka fint det. For det kan da aaaaldri være tilfeldig?

Gammel 08-04-12, 00:44   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror de aller fleste teite rådene jeg fikk kom fra folk på min egen alder, på SM hovedsaklig. Slik som at man kunne fremskynde fødselen ved å spise pizza med hvitløk eller at det var lurt å vaske huset og løpe i trapper de sste ukene før termin.

Fødepizzaen ja.

Gammel 08-04-12, 00:55   #16
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Når jeg gikk på overtid med storesøster i 2002 var det heteste rådet på nett at jeg skulle drikke Bitter lemon tonic. Det smakte virkelig dritt og noen fødsel ble det ikke før ungen ble tvangshentet.

Å gå i trapper rådet forresten fødselslegen på sykehuset meg til å gjøre når vi var innlagt for at de skulle vurdere å sette i gang fødselen 10 dager på overtid. Det hjalp heller ikke. Det var forøvrig ikke særlig praktisk gjennomførbart siden jeg hadde nærmest invalidiserende bekkenløsning.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 11:09   #17
C.D

C.D sin avatar

Standard

kokt fostervann gitt, trur ej dauuuuua

Alle de føderådene eksisterer enda, jeg prøvde hvert eneste siste gangen men ikke no hjalp

Gammel 08-04-12, 12:11   #18
husmora
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Horten
husmora er litt kul
Standard

Fødepizzaen ja... Funka ikke her gitt. Skulle ikke bunnen stekes litt på forhånd før fyll ble lagt på? Eller er den annerledes nå enn før kanskje?
Ikke funka trappeløpingen heller. Jeg prøvde faktisk å skli ned hele kjellertrappa i spagaten uten at ungen kom.
Testa dette med sex også, fungerte så absolutt ikke!!! (stakkars mann, ble slitsomt etterhvert)

Fikk faktisk ikke brystbetennelse av å hente noe fra frysa uten å pakke puppene inn i skjerf først heller.

Trassen og vrang som jeg er så solte jeg meg i solarium med en av ungene i magen.
Kanskje derfor hun ble født gul og havna i lyskasse? Savnet sikkert solariumsfølelsen...

husmora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 12:17   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk også høre at man ikke måtte strekke seg høyt opp, for da strakk man ut navlesnoren, og da la den seg rundt halsen på babyen . Og at man kunne riste ut babyen om man trente aerobic i svangerskapet.

Gammel 08-04-12, 12:31   #20
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.