Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gave til konfirmant

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-12, 13:10   #1
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Gave til konfirmant

Vi skal i konfirmasjon neste helg til en fetter av meg.

Spørsmålet er hva skal vi gi? Jeg tenker jo at penger er ypperlig, men hvor mye? Boren hans fikk kr 500,- for 3 år siden.
Han som skal konfirmeres nå er jeg fadder til. Ikke til broren.

Bør han få det samme som storebror, eller bør han få mer siden jeg er fadder for han?

Gammel 27-04-12, 13:14   #2
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gave til konfirmant

Vi gir 1000 kr til tante/onkel barn. (Vi gir samme sum til alle, gir ikke mer til de vi er fadder til.)
Min søster og jeg er fadder til vår fetter, vi gir 1500 til ham. (Vi gir gave sammen, ikke 1500 hver.)
Vi er ikke fadder til hans søster, hun fikk en mindre sum. Vi var ikke i hennes konfirmasjon, men er invitert i denne.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 13:17   #3
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kommer til å gi 500 til kusina mi, som også konfirmeres neste helg. Vi ga det samme til broren i fjor, og til en annen av mine fettere som også konfirmerte seg da.

Gammel 27-04-12, 13:27   #4
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville gitt 1000 hvis dere skal hele familien.

Gammel 27-04-12, 13:35   #5
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg ville gitt 1000 hvis dere skal hele familien.

Så du synes vi skal doble gaven til lillebroren?
Vi gav 500,- til broren hans for tre år siden.

Gammel 27-04-12, 14:32   #6
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1000 til fadderbarn er vel et minimum?

Gammel 27-04-12, 15:55   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Hvor står det nedfelt i loven?

Jeg synes slike generaliseringer er dustete. Det er greit å forhøre seg litt rundt og høre hva som er vanlig, men å komme med slike påstander er ufint og unødvendig. Mine fadderbarn har ikke fått 1000 kroner. Jeg kan ikke si at jeg føler meg som et sosialt utskudd av den grunn.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 15:57   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg har fire nieser som ble konfirmert hvert sitt år på rekke og rad. Jeg er fadder til to av dem. De fikk 500 kroner hver, uansett om jeg var fadder til dem eller ikke, og den yngste fikk like mye som den eldste. Jeg ville ikke ha doblet hvis jeg var deg.

Gammel 27-04-12, 15:58   #9
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det synes ikke jeg. Vi har gitt 500 kr til fadderbarn, tror jeg.

Gammel 27-04-12, 16:06   #10
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Synes det er litt spesielt med et fadderbarn. Hva med fem hundre og en liten gave?

Gammel 27-04-12, 16:16   #11
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Javel?

Mitt fadderbarn fikk bare en bok av meg, stakkars.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 16:18   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Note to self: Ikke være fadder.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 16:19   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvor står det nedfelt i loven?

Jeg synes slike generaliseringer er dustete. Det er greit å forhøre seg litt rundt og høre hva som er vanlig, men å komme med slike påstander er ufint og unødvendig. Mine fadderbarn har ikke fått 1000 kroner. Jeg kan ikke si at jeg føler meg som et sosialt utskudd av den grunn.

Det står vel ikkje nedfelt nokon som helst plass men mitt inntrykk er jo at det ofte er minst det et fadderbarn får. På samme måte som at dei fleste nabokonfirmantar i dag får 100,-, ikkje 30,- som var standard da eg var konfirmert. Skjøne ikkje at det skal vere ufint når HI spør?

Gammel 27-04-12, 16:21   #14
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hatt to konfirmanter hittil og ingen av dem fikk så mye som 1000,- fra noen av sine faddere - så det er ikke vanlig overalt, iallfall.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 16:31   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Det står vel ikkje nedfelt nokon som helst plass men mitt inntrykk er jo at det ofte er minst det et fadderbarn får. På samme måte som at dei fleste nabokonfirmantar i dag får 100,-, ikkje 30,- som var standard da eg var konfirmert. Skjøne ikkje at det skal vere ufint når HI spør?

Da svarer man "jeg er vant med at man i min omgangskrets gir minst 1000 kroner til fadderbarn", ikke "1000 kroner er et minimum".

Gammel 27-04-12, 16:38   #16
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal i konfirmasjon denne helgen og det er vårt fadderbarn. Vi gir ham 1000,-.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 16:50   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir 1000 til nevøer og nisser. Om vi hadde vært fadder på noen av dem ville vi nok økt dette til 1500 tror jeg. I ditt tilfelle ville jeg gitt enten 700 eller 500 og en liten gave. Eller omgått hele problemet ved å kjøpe gave istedenfor.

Gammel 27-04-12, 16:52   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi gir 1000 til nevøer og nisser. Om vi hadde vært fadder på noen av dem ville vi nok økt dette til 1500 tror jeg. I ditt tilfelle ville jeg gitt enten 700 eller 500 og en liten gave. Eller omgått hele problemet ved å kjøpe gave istedenfor.

Nisser? Skal de også ha gave?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 16:55   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nisser? Skal de også ha gave?

Hos oss er gave til nisser påkrevd ja. Ellers vet man aldri hva de finner på.

Gammel 27-04-12, 19:51   #20
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg gir mer til fadderbarn. Fadderbarna mine (som jeg er tante til) har fått 1000 kroner pluss gave. Nieser og nevøer som jeg ikke er fadder til får 1000 kroner.

Jeg ville altså gitt litt mer til denne konfirmanten enn til den forrige. F.eks. 500 kroner pluss en liten gave.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:10.